tuiger x arabier moeite met galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

storm93

tuiger x arabier moeite met galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 21:12

Hooi bokkers,
Ik heb een knollie (L)
Hij is tuiger x volle arabier
papa is arabier (onb.)
mama is tuiger (barrel dina)
Nou krijg je hem zeer moeilijk in galop, met longeren en rijden al helemaal.
Hij is ook nog best heel jong daar zou het ook heel goed aan kunnen liggen maar ik hoorde dus via via
dat tuigers moeite hebben met de galop.
Is dat zo?
Of heeft iemand een oplossing om je paard beter in galop te krijgen?
Alvast bedankt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:07

Knollie?! :(:)

Galoperen kost veel kracht, helemaal met longeren op zo'n kleine volte en als je haar met rijden uit balans haalt door er op te zitten.

Niet galoperen met longeren, dat is nog veel te zwaar. Haar eerst goed trainen in stap en draf op lenigheid en het loslaten van de rug en dan komt die galop vanzelf. Onder het zadel eerst voor elkaar in draf zodat je een goede overgang naar galop kan maken. En dan kleine stukjes goed galoperen en weer terugnemen, ze wordt steeds sterker en dan gaat het langer galoperen vanzelf.

storm93

Re: tuiger x arabier moeite met galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 12:42

haha ja knollie is een soort woordje dat ik altijd zeg in plaats van paard of pony:p
Bedankt voor de goede tip maar ik rijd al los in de bak en probeer zoveel mogelijk rechte stukken te rijden zoals iedereen mij adviseerd.
En met longeren zit ik er dus al niet meer op ;)
Heel erg bedankt en ik ga ht verder proberen met stap en draf.
Bedankt!

gomir

Re: tuiger x arabier moeite met galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:39

-> RT-P

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:47

Ik heb zelf een tuiger gehad en vindt het eerlijk gezegd onzin dat deze dieren moeilijker zouden kunnen galloperen. Gallop is van ieder paard (muv een paar rassen) een natuurlijke gang. Mijn tuiger had geen probleem met de galop op zich maar wel met de lengtebuiging en verzameling. Dit laatste komt door de bouw van een tuiger. Het is voor hen lastiger de hals te laten zakken en van achteruit naar voren toe te galloperen (dit ivm de bouw en het platte kruis dat ze hebben). Daarnaast zijn tuigers vaak langgelijnde paarden wat het nog moeilijker maakt ze bij elkaar te blijven rijden.

Wat betreft die galope, dat heeft idd ook met kracht te maken wat jouw jonge dier nog wat mist. Daarnaast zal hij nog zoekend zijn naar zijn balans op het moment dat je erop zit of hem longeert. Eerst sterker maken in de achterhand dmv stap en draf oefeningen waarbij je lengte buiging vraagt en verder overgangen en schijnovergangen rijdt.

Als je nu merkt dat hij wat sterker is geworden, en jij denkt dat jullie klaar zijn voor de galop, doe je er wellicht handig aan hem dit toch op de volte (aan de longe) aan te leren ivm stemhulp die je dan tijdens het rijden extra kunt inzetten om hem duidelijk te maken wat je van hem verwacht. Zo kun je ook voorkomen dat hij in de galop gaat vallen (hard draven en van daaruit in de galop). Je wilt uiteindelijk dat je vanuit ontspanning kunt aanspringen in galop.

succes ermee!