Passen uittellen voor sprong??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charis_xX

Passen uittellen voor sprong??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:20

Heejjj!!

Ben een echte dressuurruiter, maar aangezien mijn paardje erg graag springt en dit ook wel in zich heeft, springen we toch ook wel eens voor de afwisseling.
Nu heb ik van de week 60 cm gesprongen, en aangezien ik dit toch wel aardig op hoogte vind komen, wil ik er toch wel wat technischer over gaan.
Wou eigenlijk richting 80 cm gaan, maar durfde dit niet zo goed, omdat ze erg dicht bij dde sprong afzette...
Nu wou ik dus vragen, of jullie misschien een middeltje hebben zodat je beter je passen uit kunt tellen, en dus ook wat netter over de sprong kunt gaan....

Alvast bedankt!!

Casarell

Re: Passen uittellen voor sprong??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:28

Niet gaan tellen en regelen..
Paardje gewoon in een mooi basis tempo (arbeidsgalop) er op af laten lopen, en de hindernis naar het paard laten komen.

Verder is het een kwestie van doen, doen en nog meer doen, om afstanden te gaan zien.. zolang je die niet ziet, gewoon blijven wachten tot de hindernis er is.. en als je niet durft, gewoon niet doen.

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:38

Oké, dankjewel! :D
Zal het binnenkort weer eens proberen.
Heb 2 dagen achter elkaar gesprongen,
de eerste dag (ong 50 cm) sprong ze gewoon netjes, niet te dicht bij de sprong afgezet enz.,...
Maar de tweede dag deed ze dit ineens wel, vind ik toch ook wel een beetje merkwaardig (???).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:42

Dat kan natuurlijk ook zijn omdat jij toch iets anders rijdt ivm hoogte..

Blijf eerst anders gewoon op dezelfde hoogte hangen om ervaring op te doen.. gaat dat eenmaal goed, ga je gewoon wat hoger en blijf je daar weer een tijdje op oefenen..

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:42

Waarschijnlijk is dat gewoon nog onervarenheid.

Probeer het paard in een lange lijn met een rustig galopje richting de hindernis te laten gaan, zodat het paard zelf genoeg tijd heeft zich voor te bereiden. Was bij mij in het begin altijd goed te merken, als ik vrij kort op de hindernis zat meteen kwam het paard vaak niet lekker uit. Gun ze de tijd ervaring op te doen en vertrouwen erin te krijgen.

Tellen heb ik zelf nooit gedaan, dan ga ik te veel nadenken en werk mn paard juist tegen. ;)

nicolailover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:44

had je misschien de ene dag wel een balkje onder de hindernis liggen en de andere keer niet.

door dat balkje kunnen ze de hoogte beter inschatten

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:55

op les leerde wij om af te tellen voor de sprong van drie naar één en dan na 1 is het springmoment. Dit gaat in het begin een aantal keer fout maar al vlug leer je dus de laatste galopsprongen inschatten!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:39

ik weet het nu gewoon bij me paard wanneer het springt.

naar die 2 en half jaar voel ik precies aan en zij ook . hoeveel passen we nog moeten . soms let ik niet op en komt het niet uit maar normaal regelt me paard het gelukkig zelf en gaat dan paar sprongen sneller, en als ik het gevoel heb dit lukt niet gaan we paar passen rustiger .

het is kwestie van aanvoelen denk ik tenminste :)

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 21:01

Wat een boel reacties ineens!!
In ieder geval ontzettend bedankt!
Ga zeker eens een aantal tips uitproberen, en dan zal ik weer eens kijken hoe het dan gaat!

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 01:37

En wat ook nog wel eens wil helpen: cavaletti's zodat het paard leert in te schatten en een extra hulpbalkje op de grond net iets na de plek waar ze idealiter zou moeten gaan afzetten. Gewoon ter ondersteuning en daarna weghalen en zonder proberen. Geheid dat ze snapt dat ze de afstand moet vergroten. En verder: heel veel ervaring opdoen zowel jij als je paard. Vergeet niet dat een paard leert van fouten net zoals de mens dus als ze een keer niet uitkomt...weet dan dat dat een leermoment voor je paard (en jezelf) is geweest. Zelde geldt straks voor het aftikken van de balk: tikt ze de balk eraf? mooi dan weet ze dat ze haar benen hoger op moet trekken.