Hoe 4-jarig paard het sturen bijbrengen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Hoe 4-jarig paard het sturen bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 12:42

Mijn 4-jarige arabier kent het nodige grondwerk, zadel en bitloos hoofdstel. Tot nu toe heeft er niemand opgezeten. Momenteel zijn we bezig zijn rugspieren te versterken door hem balkjes te laten lopen en onder begeleiding van mijn rij-instructrice zetten we hem af en toe losjes bij, zodat hij de voorwaarts-neerwaartse beweging leert. Nu wil ik hem ook graag het sturen vanaf de grond bijbrengen en daar hebben we een aantal probleempjes. Momenteel doen we dit zo: Ik maak een lange leidsel aan beide kanten van zijn bitloze hoofdstel vast en zou in het ideale geval achter hem willen lopen. In het ideale geval zou ik dan met de rechter(linker)leidsel druk op de rechter(linker)kant van de neusriem uitoefenen en rechts(links) zeggen en mijn paard zou dan naar rechts(links) gaan. Echter mijn paaard vindt het heel vreemd dat ik achter hem loop, omdat hij dan denkt dat mijn positie hem vertelt dat hij, net zoals bij het longeren) cirkels om me heen moet lopen. Hij is gewoon verward. Nu begeleidt een vriendin van mijn paard aan een halstertouw en ik loop erachter, ik probeer het commando te geven, geef dit tegelijkertijd aan met het leidsel en mijn vriendin begeleidt mijn paard naar de juiste kant. Dit gaat, maar mijn paard heeft de neiging bij deze oefening steeds harder te lopen en onrustiger te worden (omdat ik achter hem loop) en wil zich duidelijk omdraaien om te horen, waar het stemgeluid vandaan komt. Met andere woorden: de oefening loopt niet ontspannen. Hebben jullie tips, wat ik anders moet doen of zijn er andere oefeningen om mijn paard het sturen al vanaf de bodem bij te brengen?

Replay

Re: Hoe 4-jarig paard het sturen bijbrengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:48

Waarom ga je er niet gewoon op en leer je het hem op die manier, ver je hand naar rechts of links brengen is sturen.

Dat sturen erachter komt vanzelf wel, nu wordt hij er dus alleen maar gespannen van!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:55

Ben het met Replay eens...gewoon er op gaan...ik ben nu ook bezig met een paard zadelmak te maken en de eerste paar x dat ik er op zat snapte hij er niets van..maar het gaat nu al stukken beter. Gewoon puur doordat ik de binnenhand heel ver van de hals af breng.
Succes ermee

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:57

Ik zou ook er op gaan zitten maar niet te streng met de hand gaan inwerken in het begin! Probeer het paard met je zit te leren welke kant hij op moet, door je gewicht te verplaatsen. Ik ben op het moment ook met mijn jonge paard hier mee bezig. Vind dat ze daar veel fijner worden dan van dat gepluk in de mond/neus.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 14:56

Je kan ook je gewicht meer naar 1 kant brengen en dan tegelijk sturen. En als hij het dan doet wel heel goed belonen zodat ze weet wat ze goed gedaan heeft en heel veel herhalen! Sommige paarden leren snel andere duurt het langer.

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:10

Vanaf de grond het sturen aanleren met stem commando's is niet makkelijk voor een paard. Kun je hem al wel longeren met 2 lijnen? Als je kan londeren met 2 lijnen kun je hem namelijk aanleren om van hand te veranderen dmv druk op de lijnen (zie lammert haanstra). Als hij dat begrijpt snapt hij in ieder geval wat de druk links/rechts inhoudt en zie jij aan zijn reactie ook of dat hij het echt begrijpt. Onthoudt dat wanneer jij "kort" achter je paard staat hij je net niet kan zien. Wellicht iets verder erachter gaan staan. Verder denk ik dat je op zich wel op de goede weg bent door je paard te laten begeleiden inderdaad. Daarnaast zal hij er echt wel aan wennen dat je achter hem loopt, veel herhaling en ook beloning helpt!! Wellicht het rechtdoor lopen en afslaan nog oefenen tussen balken in die je op een emmer legt (dit om te voorkomen dat hij erover heen stapt). Nou veel succes ermee!! En denk maar zo, paarden die ze voor de kar beleerd hebben leren het ook ongeveer op deze manier.................

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:13

Ik denk dat het inderdaad het beste is om het hem eerst goed vanaf de grond te leren en als ie dat goed snapt pas achter hem aan te gaan lopen. Maar sommige paarden hebben meer tijd nodig dan anderen, dus misschien dat het ook helpt om het zo gewoon vol te houden.

Succes!

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:43

Vraag je instructeur eens je te leren met dubbele longe! Dan sta je grotendeels gewoon in het midden dus kun je rustig leren sturen. Als dat goed gaat ga je een stapje verder en ga je af en toe van hand veranderen waardoor je positie steeds voor een kort moment veranderd.

Leuk om te doen voor je zelf en voor het paard.