merrie trekt teugels uit mijn handen bij halthouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

merrie trekt teugels uit mijn handen bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 15:06

Sinds 2 maanden ben ik weer begonnen met rijden van mijn 5 jarige KWPN merrie. Ik heb haar door mijn gezondheidsproblemen een hele tijd niet kunnen rijden. Ze is vorig jaar 3 maanden getraind bij vrienden van me, en heeft daarna ruim een half jaar stil gestaan.

Nu gaat het op zich goed met rijden, ze is lekker voorwaarts en goed aan het been. Ik probeer haar veel voorwaarts-neerwaarts te rijden en ze is lekker licht in haar mond. Ze heeft nog wel wat problemen met haar balans. Nu is het zo dat ze bij overgang van draf naar stap en van stap naar halt, het bit volgens mij vastpakt en de teugels uit m'n handen probeer te trekken. Omdat ik zelf nog niet zo sterk in mijn rug ben val ik meestal wel wat naar voren.

Hoe kan ik dit probleem verhelpen ? Ik rijd haar overigens met een dubbel gebroken D-trens.

Ik heb nog geen les momenteel, maar wil daar binnenkort wel weer mee beginnen.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:32

Je kent vast wel dat iedereen zegt hoe harder jij trekt des te harder trekt je paard terug !

Ga dus vooral niet gespannen zitten van ooh als zij dit nou doet, en je teugels al kort pakken enz.

Ookal houd je halt hou je been er aan als zij je teugels uit je handen trekt ( meestal voel je het aankomen )dus je drijft meteen voordat het doet ) hou haar bij de les en niet van ooh ik wil wel even een lang teugeltje hebben :+

succes ( en zou zeker les nemen )

xx

paardenmens8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:48

Op het moment dat je voelt dat ze vastpakt, gelijk weer een pasje naar voren drijven en opnieuw die overgang rijden. Ga dan niet zitten terug trekken, want dat win je niet. Dus van stap naar halt; maak je zwaar en lang bij de overgang en vang er iets op van voren. bij vastpakken meteen een schopje naar voren en opnieuw de overgang rijden, net zo lang totdat ze normaal gaat halthouden (jouw gewenste resultaat).

bugpluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:27

paardenmens8 schreef:
(zie bovenstaande)

Ben het met die conclusie wel eens. Je zegt alleen dat ze mooi voorwaarts-neerwaarts gaat en goed aan het been is. Het hangen wat ze aan de teugel doet bij de overgangen duidt er toch echt op, naar mijn idee, dat ze niet aan het been is op het moment dat je de overgang in wilt gaan zetten. Wat paardenmens aangeeft, je been eraan houden en als je merkt dat ze "hangerig" wordt meteen weer lekker vooruit rijden kan inderdaad werken. Daarnaast kun je proberen je paard voor te zijn door op het moment dat je gaat doorzitten voor de overgang naar de stap haar goed aan het been te hebben en te houden alvorens je überhaupt gaat proberen de overgang te maken.

Daarnaast is het uiteraard zo dat het nog een wat jonger paard betreft zie ik. Die hebben nog weinig balans en lopen erg graag op de voorhand (dat maakt een overgang voor ze ook niet echt veel makkelijker en de neiging te gaan hangen in jouw handen is erg normaal). Gewoon lekker veel trainen, dan komt het vanzelf goed!!!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 18:36

bedankt voor jullie reacties. Heb zojuist weer gereden en heb extra aandacht besteed aan het probleem. Zodra ze lekker losgestapt was ben ik gaan halthouden met haar, heb haar van voren een kleine ophouding gegeven en verder geen druk en ben puur door diep te gaan zitten en even een stemhulp te gebruiken gaan halthouden. Dan blijft ze rustig met haar mond.
Toen dat goed ging, de teugels wat korter gepakt en haar lekker voorw.neerw. gereden in stap, daarna weer een aantal keren haltgehouden en een beetje gespeeld met m'n handen, zonder al teveel druk. Ze pakte het bit in ieder geval niet meer vast.

Daarna de overgang draf-stap, lekker voorwaarts gebleven en ook dat ging al een stuk beter, heb haar voor wederom wat meer "vrijgelaten" uiteraard wel contact, en door haar voorwaarts te houden in de overgang ging het al een stuk beter.

Ze leert gelukkig snel, maar is me ook nogal eens te snel af, dus ik moet er beter op anticiperen, want ik weet inderdaad dat het eraan zit te komen. En moet haar voor zijn.

bugpluisje

Re: merrie trekt teugels uit mijn handen bij halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:42

Nou Super joh dat het al zo fijn ging. Niets is heerlijker dan een paardje wat graag haar best doet en snel leert. Geniet er maar van en heel veel succes verder!!

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 11:52

bugpluisje schreef:
Nou Super joh dat het al zo fijn ging. Niets is heerlijker dan een paardje wat graag haar best doet en snel leert. Geniet er maar van en heel veel succes verder!!

Dank je wel !! Ik merk iedere keer wel dat het beter gaat en ze doet erg haar best, al heeft ze af en toe streken }> , ze is absoluut niet gemeen, en wil echt wel voor me werken. En er mag best wat pit in zitten vind ik !

Ik heb mijn instructeur gebeld en ik over binnenkort beginnen met een half uurtje les in de week, anders is het voor mijzelf nog te zwaar, maar we komen er wel, geduld is een schone zaak !