Schrikkerig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:38

hallo!

ik zit emt een probleempje.
Ik rij op het paard van mn vriend zn oom, hij heeft zelf 2 boxen in een schuur maar geen rijbak o.i.d.
nou rijd ik dus bijna altijd buiten (soms ritje richting de manege).
Hij woont vlak aan een redelijk drukke weg in de bebouwde kom (50) die ik over moet steken
nou is het probleem dat hij heel schrikkerig is, auto's gaat nog wel voelt wel dat ie iets wat bang is maar hij loopt wel redelijk door.
maar als er een x een trekker of auto met kar aan komt die klappert ofzo, dan gaat ie draven is ie bang.
Hij dan bijna niet te houden en ga ik midden op de weg loepen zodat de auto's ff wachten
ook schikt hij altijd van valggenmasten die kraken waar ik langs moet.

het gaat hierbij om een stukje van ong 50m

ik loop hier wekelijks langs maar hij went er nooit aan
hoe kan ik dit het beste aanpakken dat hij rustig word en niet meer zo schrikt?

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:41

zelf rustig blijven
veéél oefenen
misschien een keer rustiger paard erbij
ademen via je buik (als je je ademhaling naar je borstkast verplaatst, doet je paard dat ook)
juist geen ''hoo hoo ho braaf'' zeggen/roepen op het moment dat ie begint te trippelen
recht vooruit kijken, niet naar het enge ding zelf
net doen of je neus bloed
belonen als hij het goede gedrag heeft vertoond

succes!

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:44

owja vergeten erbij te zeggen
de weg over loop ik er altijd naast als ik alleen ben voor als er wat gebeurt

als er iemand bij me is doe ik dit wel dan zit ik er wel op

aeolusnr1

Re: Schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:05

Ook grondoefeningen doen, desensybiliseren.
flapperende jas aan en uit doen vlak bij het paard, voederzak tegen zijn lijf, onder zijn lijf, tussen zijn benen, over de hals richting hoofd dan over de oren en zo over het hoofd, .........
met een zweep slaan op een afstand van het paard dit wel blijven doordoen en heel ritmisch, als het goed gaat belonen even rust dan weer opnieuw maar iets dichter bij het paard , en zo de spanning steeds opbouwen maar zorgen dat je paard het heel normaal gaat vinden.
Zelf steeds de rust zelve zijn en blijven, niet boos worden op je paard, niet stoppen, voor er een deeltje afgewerkt is.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 08:12

aeolusnr1 schreef:
flapperende jas aan en uit doen vlak bij het paard, voederzak tegen zijn lijf, onder zijn lijf, tussen zijn benen, over de hals richting hoofd dan over de oren en zo over het hoofd, .........
met een zweep slaan op een afstand van het paard dit wel blijven doordoen en heel ritmisch, als het goed gaat belonen even rust dan weer opnieuw maar iets dichter bij het paard , en zo de spanning steeds opbouwen maar zorgen dat je paard het heel normaal gaat vinden.
Zelf steeds de rust zelve zijn en blijven, niet boos worden op je paard, niet stoppen, voor er een deeltje afgewerkt is.

en de bedoeling is dan dat hij stil blijft staan? in alle gevallen
of stel hij stapt rustig en als hij er kalm op reageert bv de zak ook belonen

chriss_

Re: Schrikkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 20:56

Heel veel oefenen! Op die manier went je paard alleen maar aan 'enge dingen'. Zelf rustig blijven en geen aandacht schenken aan enge dingen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:12

Dit kan op verschillende manieren inderdaad.
Ik doe het eerst in stilstand , best in de bak (rijpiste). Als je dan bv met die zweep begint, stel, je paard blijft niet stilstaan en begint een beetje angstig rond te lopen, blijf zelf, altijd rustig, maar doe verder heel ritmisch en blijf dezelfde afstand tot het paard houden, na een korte tijd zal het paard zijn oren naar je toe richten en zelf toch even stoppen, op dat moment moet jij dus ook dadelijk stoppen, zet je in een rusthouding kijk niet naar je paard, geef je paard niks, geef het een paar minuten rust meer niet, en daarna begin je weer met die zweep niet ineens veel dichter maar hou het ongeveer hetzelfde als daarvoor, je zal zien dat je paard er nu veel vlugger toe zal komen om zelf tot rust te komen. Jij dan ook weer uiteraard, tis eigenlijk die rust das zijn beloning.
Zo bouw je dat dan stillekes aan op, tot steeds meer.

Maar eigenlijk is dit al echt trainingswerk, en zou het mssn toch niet slecht zijn dat je zoiets doet met een paardentrainer, iemand die gewoon is zoiets te doen.

_Daniella schreef:
aeolusnr1 schreef:

en de bedoeling is dan dat hij stil blijft staan? in alle gevallen
of stel hij stapt rustig en als hij er kalm op reageert bv de zak ook belonen