teveel op de voorhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

teveel op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 08:44

mijn paard loopt te veel op de voorhand
hoe kan ik dit het makkelijkste aanpakken, met welke oefeningen?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:51

Overgangen, tempowisselingen, voltes en wendingen
Maar dan ook echt veel.
Succes ermee ;)

ratje197

Re: teveel op de voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:01

Inderdaad wat ess ramona zegt, en je kan ook oefeningetjes inbouwen zoals elke keer stoppen in de hoeken door behulp dan omheining of muur, elke keer je in hoek komt gaan doorzitten zodat je paard uiteindelijk weet dat hij moet gaan stoppen, vanaf dan doorrijden al doorzittend heel diep in hoek, binnenhand open en verzameld, je paard mag niet goed weten in de hoek wat de bedoeling is.
Je moet hem voelen denken moet ik nou stoppen of doordraven, dat kan je dan verder uitbouwen tot verzamelen in de hoeken en dan bij de B en de E ook nog gaan doorzitten en opvangen...
Zo zijn er dus echt heel veel oefeninen om hem wat meer op de achterhand te krijgen.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:06

schijnovergangen rijden is ook een hele goede!

Maak eerst een paar keer een echte overgang, van bijv draf naar stap, of draf naar halthouden (ligt er een beetje aan hoe ver je paard al is)
Als je dat een paar keer hebt gedaan, ga je ook weer net doen als je wilt gaan stappen/halthouden, maar op het moment dat je paard echt wil terug komen , geef je weer been naar voren!
Niet teveel been, want dan vliegt ie eruit, maar gedoseerd been geven!
Zo ga je je paard iest meer verzamelen en daardoor wat meer op het achterbeen zetten.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 09:15

oke bedankt voor de tips... :)

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:54

Raja schreef:

Maak eerst een paar keer een echte overgang, van bijv draf naar stap, of draf naar halthouden (ligt er een beetje aan hoe ver je paard al is)
Als je dat een paar keer hebt gedaan, ga je ook weer net doen als je wilt gaan stappen/halthouden, maar op het moment dat je paard echt wil terug komen , geef je weer been naar voren!
Zo ga je je paard iest meer verzamelen en daardoor wat meer op het achterbeen zetten.

Is het daarna dan zo dat je paard dat vasthoudt? Ik kan me zo voorstellen dat ie uiteindelijk weer in een vlakke gang belandt..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:41

natuurlijk zal hij er weer uitvallen, maar die enkele pasjes die hij ondertussen gedaan heeft die tellen ook hé, dus braaf paardje en belonen.
En de volgende keer weer opnieuw, en opnieuw, en opnieuw, ...... eigenlijk bijna eindeloos, en je zal zien dat je paard na korte tijd het aantal goede pasjes gaat vermeerderen, dus volhouden en blijven trainen en uiteindelijk lukt het dan toch.
Maar om zoiets te kunnen bereiken is trainen een echte noodzaak minimaal 3x per week liever meer anders lukt het zeker nooit.

marlous77 schreef:
Raja schreef:

Is het daarna dan zo dat je paard dat vasthoudt? Ik kan me zo voorstellen dat ie uiteindelijk weer in een vlakke gang belandt..

maaike2905

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:13

het is ook heel goed om veel galopwerk te doen, dus tempowisselingen en volte sluiten en openen, daarmee zet je hem goed op het binnenachterbeen. wel opletten dat je dit op allebei de handen evenveel doet anders wordt ie scheef!

succes!

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:25

zoals eaolusnr1 zegt, zal het paard die passen niet volhouden, maar het is ook wel de bedoeling dat je hem naar voren blijft rijden, Dus echt maar 1 of passen heel erg terug rijden 9de schijnovergang) en dan weer nar voren. Zo sluit ie meer.
En dat worden steeds meer goede stukjes aan elkaar!
En op een gegeven moment hoef je hem niet helemaal meer terug te laten komen om te bereiken wat je wilt.
Dan is het sluiten van je hand en het aanleggen van je been al voldoende.

En idd, ook galop werk kan heel goed zijn!
het is ook een beetje puzzelen wat het beste werkt bij je paard.