Erg bol makende pony bij wegrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Erg bol makende pony bij wegrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:51

Hoi iedereen,

ik zit me al een tijdje te bedenken waarom een pony bij ons op stal bij het wegrijden zich altijd superbol moet maken en het liefst meteen wegsprint. Ik heb er pas op gereden en toen gebeurde het niet maar ik zat in het begin echt niet lekker op die pony. Had ook het idee dat hij erg veel last van zijn rug heeft, maar de meeste drukken dan liever hun rug weg. Ik galop begint hij ook steeds meer te bokken en het ziet er niet uit als vreugdebokjes.

Er rijdt iemand op die echt lang is (dik 1.70m) en het is een pony van 1.22m. Zwaar is ze niet maar ik kan me voorstellen dat je zwaartepunt ver boven je zadel ligt en dat dit misschien de problemen veroorzaakt. Zij heeft ontzettend veel plezier met het rijden op die pony maar ik heb mijn twijfels of dat ook zo andersom is.

Als hij een beetje warm gelopen is lijkt hij meer te ontspannen en gaat het verder goed. In het begin stapt hij niet maar dribbelt. Stress zou ook kunnen, dat is verder niet op de momenten zelf aan hem te zien.

Iemand ideeen??

Wipsie

Re: Erg bol makende pony bij wegrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:56

Ik heb een gehad die dit ook deed. Bij het opstappen zette hij zich helemaal bol, maar hij bokte wel nooit echt... Na een beetje gereden te hebben ontspande hij zich en ging het helemaal weg. Dit paard bleek, na lang zoeken, problemen te hebben met spijsvertering en eigenlijk dus gewoon last van maag/buik. En natuurlijk vlak voordat je opstapt singel je je paard nog even aan... Wij singelen hem nu stukje voor stukje aan, met telkens een paar pasjes stappen ertussen, en geven hem zeker niet teveel eten eten voor hij werkt, maar vooral achteraf. Gaat een stuk beter.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:59

Hij is wel gigantisch dik. En meestal wordt hij halverwege nog een keer na gesingeld. Maar zou ook heel goed kunnen dat het aan zijn spijsvertering ligt. Is je dat op meerdere vlakken opgevallen? Meer van kan je dat op andere manieren ook zien??
Of echt alleen met rijden? Voor de wagen heeft hij er geen last van en dan heeft hij toch ook een singel op.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:03

misschien een nierenproblemen? grote mensen is meestal grote zadels (ook in dit geval) dat voor een pony te groot is dat hij daar last van kan hebben??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:07

Iemand van 170 vind ik wel erg groot, is dat de eigenaresse van de pony?

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:08

Nee de vriendin van de eigenaar. Vind ik zelf ook. Kijk een keertje is altijd leuk om te proberen. Deze pony is nog vrij stevig maar ze wil ook op een ander pony van hem rijden en die is bijna 2 keer zo smal!!

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:11

Ik herken het ook bij Coen, heel gespannen bij het aansingelen, precies wat Wipsie zegt, volgens mij heeft ie dat ook?!
Hij bokt nooit! Redelijk makkelijk naar benee te rijden dus ik zoek het niet echt bij zijn rug. Hij wil ook altijd gelijk wegstappen als ik nog niet eens op zijn rug zit.

Voordat ik opstijg singel ik ook telkens een gaatje strakker en dan weer een rondje lopen, weer een gaatje strakker, weer een rondje lopen en dan spring ik er pas op. Dan moet ik niet gelijk wegstappen want dan vliegt ie ervandoor, maar eerst een paar minuten stilstaan en heel voorzichtig been/hulpen geven om te gaan stappen. Ik ben altijd heeeel voorzichtig met het rijden na het eten, doe het haast nooit, dus dat kan er niet mee te maken hebben. (te vroeg rijden na het eten)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:17

Bij het opzadelen singel vastmaken staat hij er als een ezeltje bij dat is allemaal goed. Opstijgen gaat goed zit ze dan is hij weg. Maar zal het zeker voorstellen van het aansingelgedeelte!! Kan niet zeggen dat het zadel er 100% goed opligt. Maar na een lange rit zie je er geen plekjes ervan. Wil niet meteen zeggen dat ie dan goed ligt, zou het zelf niet doen maar het gaat.