Geen rechtergalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Geen rechtergalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 10:10

Het paard dat ik rijd springt op de rechterhand consequent verkeerd aan. Hoe vaak ik ook probeer, ik krijg er zelden een rechtergalop uit.
Hij is dressuurmatig vrij goed voor elkaar. Hij loopt recht, mooi soepel en los door zijn lijf, geeft na, de zijgangen begint hij beetje bij beetje ook wel te snappen,... Alles gaat dus perfect; tot we bij die rechtergalop komen. Hij heeft totaal geen moeite om op een kleine volte op de rechterhand links aan te springen en zo door te galopperen. Overdreven binnenstelling, buitenstelling, draven op het verkeerde been,... ik heb het allemaal al geprobeerd. En het lukt mij gewoon niet.

Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is aanspringen uit travers. Nu heb ik dat nog nooit gereden met hem dus ik ga eens moeten proberen of ik dat eruit kan rijden.

Op de weide en op buitenrit springt hij natuurlijk ook steeds links aan, het is gewoon zijn favoriete galop.

Wanneer hij dan toch eens rechts aanspringt beloon ik superhard, maar dat is zo zelden dat het niet echt resultaat heeft.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:32

Hoi!

Ik heb dit precies hetzelfde aan de hand gehad met mijn paard. Helemaal zelf, heel rustig tempo, beleerd, alles ging super. Aanleuning, overgangen, lengtebuiging, liep dressuurmatig superlekker tot aan rechtergalop. Alle foefjes ook geprobeerd, niks lukte.Ook heel makkelijk op rechterhand links galopperen en in galop blijven. Heb ondertussen de puzzel kunnen oplossen en wel als volgt.

Ik reed op linkerhand, lekker stelling naar binnen (deed meestal eerst linksom een galopje). Begon dan midden op lange zijde aan een grote volte, reed die tot bijna aan de overkant in linkerstelling en dan wendde ik ineens (ja juist zonder voorbereiding!) naar rechts en gaf dan direct rechtergalophulp. Dit was het enige wat lukte. Je overvalt ze er dan mee en zo kunnen ze niet verkeerd aanspringen. Echter geen kans geven om na te denken, want dan kunnen ze toch weer links aanspringen. In het begin bokte mijn paard soms flink omdat ze uit balans was of niet uitkwam met haar passen. Let er goed op dat je bij het aanspringen je rechterhand naar voren doet en niet tegenwerkt, anders lukt het niet. Bijna zeker van dat het je op deze manier gaat lukken.

Mijn paard galoppeerde natuurlijk eerst heel hard, maar dat ging snel beter. Nu kan ik rechtsom een gebroken lijn rijden en dan bij het omstellen voor de hoek aanspringen, dit lukt nu goed. Ben ook zo blij want ik wist ook echt geen raad meer.

Probeer maar eens, succes!

Soma

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:37

Ik heb het ook gehad met mijn haf. Mijn instructrice heeft op een gegeven moment een balkje in de bocht neergelegd. Zodra ze 1 voet over het balkje zette aangaloperen. Principe is hetzelfde als hierboven. Je paard overdonderen en zelf idd niet twijfelen, want dan springt ie toch weer verkeerd aan.

Dit hebben we een paar weken volgehouden en nu gaat het goed.