buitenrijden met Goofy (gaat achteruit lopen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamaartjeee

buitenrijden met Goofy (gaat achteruit lopen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:03

Met Goofy (welshXshetlander dus 'weleens' eigenwijs) kan ik in principe alles ik kan springen, dressuur rijden, zonder zadel en bit rijden, vrijheidsdressuur enz. alleen het buitenrijden gaat gewoon echt niet ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Als ik naast hem loop niets aan de hand, als er een ander paard mee is niets aan de hand, als er iemand meeloopt niets aan de hand maar alleen..

Wat hij doet hij gaat van te voren al proberen om te draaien en terug de stal in te draven/galoperen na pijn en moeite krijg ik hem gewoon het erf af en rij ik op het gras of op de straat (er rijden niet veel auto's ofzo daar).
Dat gaat een paar stappen goed totdat hij door heeft dat we op buitenrit zijn dan gaat hij stilstaan als ik dan drijf gaat hij achteruit dan ga ik doordrijven en zeg aanmoedigend kom op! nadat hij evenlater met zijn kont tegen het hek van een weiland (hij loopt steeds verder achteruit) staat, geef ik hem maar een tik mee (daar reageert hij niet op over het algemeen met alles niet).

Toen werd me verteld dat ik dan beter af kon stappen hem terug op de weg moest zetten en er weer op moest stappen dus ik dat doen gaat hij een paar passen vooruit en dan doet hij weer hetzelfde, ik kan dijven, tikken geven, boos tegen hem praten, aanmoedigend tegen hem praten, kalmerend tegen hem praten maar niets helpt hij gaat niet vooruit de enige kant waar hij heengaat is naar stal.

Dus ik keer op keer afstappen, hem terug op de weg zetten, opstappen, paar passen vooruit en dan stopt hij weer.
Soms heeft hij er zo'n genoeg van dan draait hij zich om en ik kan hem met geen mogelijkheid terug draaien of tegenhouden en dan vliegt hij in rengalop naar stal het enige wat ik kan doen is blijven zitten en maar een beetje zeggen hoo maar goofy hoo maar (niet dat het veel nut heeft).
Staat hij weer op stal dan ga ik weer terug naar de plek waar hij was omgedraait en begin opnieuw, na een heletijd klooien ben ik doodmoe en hij ook dan zet hij even later weer een paar stappen (nadat ik hem weer op de weg heb gezet en er weer opzit) dan laat ik hem omdraaien en stappen we terug naar stal dat is totaal geen probleem.

Ik vind dit gewoon heel vervelend ik wil gewoon dat later de eigenaar (8) er ook gewoon alleen mee naar buiten kan.
Ik ben trouwens niet bang van hem, en trek niet veel aan de teugels ofzo, en verder heb ik een goede band met hem.

Ik ben al een keer een stuk met een ander paard mee naar buiten geweest en toen ging het paard verder en ik en Goofy gingen alleen terug dat ging ook goed.
Er zijn ook verschillende keren mensen mee wezen lopen en dat ging ook goed net als aan de hand met hem lopen.
Volgens mij vind hij het dan ook gewoon leuk dus ik begrijp niet waarom hij het alleen niet wilt.

Ik heb niet de intentie dat hij bang is, ik verzorg hem 2 jaar en merk aan hem wanneer hij gewoon ergens geen zin in heeft en wanneer hij bang is.

Weten jullie wat ik hiermee aanmoet?
Laatst bijgewerkt door Judje op 12-05-09 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Judje

Re: buitenrijden met Goofy (gaat achteruit lopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:24

Verplaatst van BRT naar RT-P, omdat je dit probleem waarschijnlijk het beste rijtechnisch op kan lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:31

Ik denk dat hij als er mensen of dieren bij hem in de buurt zijn die naast hem lopen (hem de weg wijzen) hij zich op z'n gemak voelt, maar zodra die er niet zijn hij bangig wordt en zich alleen voelt. Ookal zit jij op zijn rug, dat is toch iets anders. Wat jij moet doen is hem op zijn gemak stellen en hem leiden. Maar hoe? Want je hebt alles geprobeert en hij blijft weigeren. Probeer eens met iemand ernaast een stuk op weg te gaan (wat je al gedaan hebt) en dat steeds verder af te bouwen. Eerst het grootste stuk samen en alleen terug. Dan gaat het andere paard een stuk eerder een andere kant op, en zo steeds een stukje dichter bij huis al afscheid nemen. Dan went je pony er langzamerhad een beetje aan. En vooral concequent blijven en hem steeds op dezelfde manier 'straffen' en belonen. Én ook vooral veel belonen. Met alleen straffen kom je nooit ergens bij een paard. Hij snapt het sneller wanneer hij weet dat hij iets goed doet, dan wanneer je hem afstraft wanneer hij iets fout doet. En ja, het kost even tijd en moeite. :) Succes!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:35

Wat je ook nog zou kunnen proberen is beginnen met heel kleine stukjes. Dus het erf af, en weer terug. Gaat dat goed, dan beloon je Goofy uitbundig. Daarna bouw je dat zo steeds verder op, met kleine stapjes.

Voor het achteruit: het kan soms helpen om 'wil je achteruit, dan ga je maar achteruit' toe te passen. Mijn merrie heeft dat in het begin ook gedaan om me uit te proberen en dan ging ik ergens gewoon achterwaarts langs. In elk geval: in mijn richting en in mijn tempo. Dat was ze vrij snel zat, ze ging er liever in stap/vooruit langs :)

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:39

Hilli schreef:
Wat je ook nog zou kunnen proberen is beginnen met heel kleine stukjes. Dus het erf af, en weer terug. Gaat dat goed, dan beloon je Goofy uitbundig. Daarna bouw je dat zo steeds verder op, met kleine stapjes.

Voor het achteruit: het kan soms helpen om 'wil je achteruit, dan ga je maar achteruit' toe te passen. Mijn merrie heeft dat in het begin ook gedaan om me uit te proberen en dan ging ik ergens gewoon achterwaarts langs. In elk geval: in mijn richting en in mijn tempo. Dat was ze vrij snel zat, ze ging er liever in stap/vooruit langs :)

Goofy is zo slim als je hem dan achteruit wilt laten gaan van stal weg dan gaat hij wel ineens vooruit _O-

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 11:42

Juul schreef:
Ik denk dat hij als er mensen of dieren bij hem in de buurt zijn die naast hem lopen (hem de weg wijzen) hij zich op z'n gemak voelt, maar zodra die er niet zijn hij bangig wordt en zich alleen voelt. Ookal zit jij op zijn rug, dat is toch iets anders. Wat jij moet doen is hem op zijn gemak stellen en hem leiden. Maar hoe? Want je hebt alles geprobeert en hij blijft weigeren. Probeer eens met iemand ernaast een stuk op weg te gaan (wat je al gedaan hebt) en dat steeds verder af te bouwen. Eerst het grootste stuk samen en alleen terug. Dan gaat het andere paard een stuk eerder een andere kant op, en zo steeds een stukje dichter bij huis al afscheid nemen. Dan went je pony er langzamerhad een beetje aan. En vooral concequent blijven en hem steeds op dezelfde manier 'straffen' en belonen. Én ook vooral veel belonen. Met alleen straffen kom je nooit ergens bij een paard. Hij snapt het sneller wanneer hij weet dat hij iets goed doet, dan wanneer je hem afstraft wanneer hij iets fout doet. En ja, het kost even tijd en moeite. :) Succes!

Ik doe ook vaak ookal zet hij een stap al gelijk zeggen oooh wat een brave pony wat doet hij dat goeeed of iets in die richting.
Ik moet dan wel even iemand vinden die de tijd en zin heeft om me te helpen, maar ik ga kijken of iemand me daar misschien mee kan helpen ;) dankjewel!