Handen te breed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

___Sanne

Handen te breed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 12:21

Hooi,

Ik heb mijn handen tijdens het rijden bijna altijd te breed staan. Ook is dit bijna altijd een commentaar op mijn protocollen. Ik zet ze niet vast, maar ze moeten gewoon bij elkaar blijven :+ Mijn buitenteugel gaat vaak van de hals af, die moet ik er ook meer bij houden, want soms hangt die ook nog teveel in een boogje. Vooral rechtsom heb ik daar moeite mee.
Wie heeft een slimme oplossing dat ik mezelf kan aanleren mijn handen goed voor me te houden en niet te breed? Zelf zat ik te denken om in de training een elastiek of iets dergelijks om mijn handen te doen waar dan steeds druk op komt te staan als ik mijn handen te breed zet. Dan wordt ik er steeds aan herrinnerd en kan ik er aan werken! Ik weet alleen niet of dat wel het veiligste idee is ;)
Maargoed, misschien hebben jullie ideëen of oefeningen die helpen?

Monster_tos

Re: Handen te breed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:37

Een slim idee van je! Maar of het zo veilig is... Probeer anders een tijdje een teken op je hand te zetten, een rode sticker of zo. Als geheugensteuntje. En als dat echt niet lukt kun je misschien een touwtje met een veiligheidsknoop proberen, die je zo los kan trekken.
Succes!

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:42

Hele simpele oplossing: een bruggetje maken van je teugels. ;)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 08:35

Haha tuurlijk! Daar had ik dus hélemaal niet aan gedacht :o?
Gisteren had ik het al geprobeerd met elastiek maar ik had het wel erg strak gedaan, dat was ook geen succes :P

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:39

Lien2 schreef:
Hele simpele oplossing: een bruggetje maken van je teugels. ;)

hoe bedoel je dat met bruggetje maken, :o
ik heb namelijk ook de neiging, om bijvoorbeeld met voltes mijn handen heel ver van elkaar af te halen, en ze dan bijna op het sjabrakje te leggen, dus ik vind het ene goed idee met een elastiek maar idd niet veilig :o,
dus ik volg dit even,, :D

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 09:02

Ik snap wel wat ze bedoelt, maar ik kan het niet uitleggen. Ik zal het proberen:
Als je je teugels normaal vasthebt, moet je ze nog 1 keer van de ene hand naar de andere hand doen, en hem zo vasthouden, zodat je dus tussen je handen als het ware een brug van teugel hebt waardoor je handen op zijn plek blijven (als het goed is)

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:18

___Sanne schreef:
Ik snap wel wat ze bedoelt, maar ik kan het niet uitleggen. Ik zal het proberen:
Als je je teugels normaal vasthebt, moet je ze nog 1 keer van de ene hand naar de andere hand doen, en hem zo vasthouden, zodat je dus tussen je handen als het ware een brug van teugel hebt waardoor je handen op zijn plek blijven (als het goed is)

:))
Je neemt je teugels vast zoals je altijd doet. Daarna pak je met de rechterhand het verlengde van je linkerteugel en met de linkerhand het verlengde van je rechterteugel erbij. Dan ontstaat er een “brug. Je beperkt zo de bewegelijkheid van je eigen handen. Dus als je onbewust je handen wijd wilt zetten ben je aan je eigen handen aan het trekken.:D Het is in het begin heel erg wennen, je loopt constant tegen jezelf op. Maar het maakt je wel heel bewust wánneer je het doet en daar kan je weer verder aan werken. Bijkomend voordeel in de tijd van crisis: het kost niets! :$

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 09:25

Dat je tegen jezelf oploopt dat had ik ook heel erg met het elastiek. En dan had ik het ook nog een beetje té strak gedaan := Ik werd gek van mezelf omdat ik toch steeds mijn handen breed wilde zetten en dat kon niet haha!

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:36

ik zou het deel wat je niet vastpakt van de teugels, dus wat los langs de hals van je paard hangt, nog een keer om je handen wikkellen zodat je ze niet meer breeder kan zetten. ik weet niet of Lien2 dat ook bedoeld?

toetyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:50

Ik heb hetzelfde probleem, vind het zelf wel lekker rijden haha :+
maar ik rijd ook redelijk lang enzo..

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:04

mariskalaan schreef:
ik zou het deel wat je niet vastpakt van de teugels, dus wat los langs de hals van je paard hangt, nog een keer om je handen wikkellen zodat je ze niet meer breeder kan zetten. ik weet niet of Lien2 dat ook bedoeld?

Ik zou het niet al te vaak om je handen heen wikkelen. Als je paard dan gaat dan zit je met je handen aan zijn mond vast, en dat lijkt me niet prettig!

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:04

toetyy schreef:
Ik heb hetzelfde probleem, vind het zelf wel lekker rijden haha :+
maar ik rijd ook redelijk lang enzo..

Ik ook, daarom is het bij mij ook best moeilijk af te leren :P

cocolate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:06

bij mij werkte een bruggetje maken het beste!

Mo0wtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:18

je kan ook van een oude frontriem ook een soort bruggetje maken.
je doet aan je frontriem 2 klipjes en die maak je aan je zadel vast.
ik rijd er ook mee en het is heel fijn! maar wel moeilijk om weer af te leren! :o

michellll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:42

Ik zou gewoon bij iedere rit die je maakt zorgen dat je eraan denkt dat je je handen bijelkaar moet houden. Door dit vaak genoeg te doen word het een gewoonte en weet je niet meer anders, Succes

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:36

Mo0wtjee schreef:
je kan ook van een oude frontriem ook een soort bruggetje maken.
je doet aan je frontriem 2 klipjes en die maak je aan je zadel vast.
ik rijd er ook mee en het is heel fijn! maar wel moeilijk om weer af te leren! :o

Ik snap het niet helemaal...Je maakt de haakjes aan het zadel, maar waar blijven je handen dan?

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:38

michellll schreef:
Ik zou gewoon bij iedere rit die je maakt zorgen dat je eraan denkt dat je je handen bijelkaar moet houden. Door dit vaak genoeg te doen word het een gewoonte en weet je niet meer anders, Succes

Dankje ;)
Ik denk er ook wel aan, maar soms als ik dan weer met andere dingen bezig ben die ik (en Toran) moeilijk vinden dan vergeet ik er op te letten. Daarom moet ik een soort van constante herrinnering eraan hebben zegmaar. Met privéles dan doet de instructrice dat :P

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:38

Als het goed is ga je het uiteindelijk automatisch beter doen, ik had dit probleem ook, mijn handen waren niet mooi. ik besteedde er elke les veel aandacht aan, goed op letten en nu doe ik het automatisch. en als het als commentaar word gegeven op een proef zul je het vast ook wel onthouden toch?

yolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:03

Elastiekjes zijn irritant maar daardoor effectief. Een touwtje wat ik hierboven las vind ik gevaarlijk. Het elastiekje breekt tenminste. Met je teugels een bruggetje maken is inderdaad ook een optie maar wel erg stug.

Als het voor jou het makkelijkste is om te zorgen dat je handen technisch gewoon niet te ver uit elkaar kunnen komen zou ik daarom dus toch kiezen voor een elastiekje.

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:06

Het elastiekje was inderdaad erg effectief. Ik had het maar 5 minuten omgehad, en daarna lette ik wel extra op mijn handen. Meer dan normaal in ieder geval :)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 16:07

_Athar_ schreef:
Als het goed is ga je het uiteindelijk automatisch beter doen, ik had dit probleem ook, mijn handen waren niet mooi. ik besteedde er elke les veel aandacht aan, goed op letten en nu doe ik het automatisch. en als het als commentaar word gegeven op een proef zul je het vast ook wel onthouden toch?

Ik onthoud het wel, maar eigenlijk vergeet ik dat tijdens de proef dan weer := door de spanning...Ik probeer er wel steeds weer aan te denken! Misschien dat mijn voorlezer voordat ik ga beginnen met de proef nog even moet zeggen, denk aan je handen. Dat helpt misschien ;) En als het in de training gewoonte wordt dan gaat op wedstrijd natuurlijk hetzelfde :)

Chen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:34

Ooit ook zn probleem gehad met lesgeven. Je teugels op maat maken en gewoon een simpel stokje (van een boom oid) tussen je teugels (tussen je duim en wijsvinger) vasthouden boven je teugels laat maar zeggen, zo voorkom je dat je handen en niet te breed maar ook niet te laag komen. Na een paar dagen was het veel beter. Succes!