Loslaten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 10:30

Dit zal het 1000ste topic al wezen over het los laten en nagevelijk laten lopen van een paard. Toch kan ik niet echt mijn antwoord vinden.

Als ik hem eenmaal heb losgereden met overgangen etc dan wil ik hem iets gaan oppakken en dan gaat het fout. Hij gaat dan nog meer zijn nek er opzetten en alles vast zetten met gevolg zwaar ademen. Geef ik hem iets de ruimte (teugels iets langer) loopt die ontspannen en dat is fijn alleen niet op wedstrijd. Ik rij nu nog onderlinge wedstrijden en word steeds afgerekent omdat ik niet genoeg contact heb.Behoorlijk irritant dus! Met lessen doet hij dat ook maar dan gaat me lesgeefster er op en dan is die er doorheen. Bij mij vertikt die het, maar hij moet het bij mij doen en niet bij haar!! Ze geeft me tips maar het lukt me gewoon niet als ik alleen aan het rijden ben.

Dus nu aan jullie hoe zorg ik dat hij loslaat?? (zonder hulpmiddelen uiteraard)
Ik longeer hem ongeveer 1 of 2 keer in de week met een bijzetje (eerst zonder en daarna effe oppakken door een bijzet en dan niet de volle druk op het bit anders ben ik bang dat hij er in gaat hangen) Dus hij kan het wel! ;)

Hoe kan ik me paard rijden zonder gevecht?!

Monster_tos

Re: Loslaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:48

Ik denk dat het even een kwestie is van er door heen komen. En dat kan heel lastig zijn en erg lang duren.. Maar je paard kan het al, dus dat scheelt weer. Nu moet jij de goeie knopjes gaan vinden. Misschien kun je een tijdje proberen alleen met begeleiding te rijden ( niet echt goedkope oplossing ) maar zo voorkom je dat je het fout doet als je alleen rijd. Niks is zo lastig dan verkeerde dingen weer af te leren.

Hoop dat het je gaat lukken! Succes

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:51

Ja het vrouwtje wat me les gaf die komt niet meer. Die heeft onregelmatige diensten en die gaf les waar ik me goed bij voelde. Nu heb je bij ons op stal ook mensen die les geven maar ik vind persoonlijk dat er te veel gezaagt word op stal dus even doorsparen en iemand anders van buitenaf zoeken.

Maar dat doorrijden werkt wel maar het zou fijner zijn als het binnen 10 min lukt bijv en niet pas na een half uur...

Ik weet in iedergeval wel dat ik het op een eerlijke manier doet, zonder te slaan te trekken, rukken en zagen. En rij eerst die kont er onder maar pak ik dan wat meer teugel dan denk die doe het zelf maar ;)

hiekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:17

ik volg dit ook even. heb hetzelfde probleem. met langer teugeltje ontspanning, pak ik meer op dan ontspanning weg.
iedereen roept 'teugels korter pakken' maar zo gauw ik dit doe dan drukt ze de rug weg.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 14:50

Mijn ervaring is dat paarden alleen maar vasthouden omdat je als ruiter zelf ook niet loslaat. Misschien zet jij toch ongemerkt je handen wat vast, of heb je wat spanning in je armen of schouders. Als ik zelf rijd en ik merk dat hij niet lekker los is, ligt dat eigenlijk altijd aan mezelf. Ik geef dan bijvoorbeeld wel ophoudingen maar vergeet om hem weer even wat meer ruimte te geven van voor, dus ik vergeet zelf na te geven als mijn paard nageeft.

Nageeflijkheid komt vanuit ontspanning (weet je zelf vast ook), als die ontspanning er wel is met losrijden maar weg is als jij hem oppakt en dus de teugels korter neemt denk ik zelf dat het probleem waarschijnlijk vanuit je eigen houding komt Op wedstrijd is er ongemerkt altijd wat meer spanning dus is het logisch dat je dat oo terugvoelt met rijden. Enige oplossing is dan om toch weer iemand te vinden die je les kan geven.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 08:35

Danielledm schreef:
Dit zal het 1000ste topic al wezen over het los laten en nagevelijk laten lopen van een paard. Toch kan ik niet echt mijn antwoord vinden.

Als ik hem eenmaal heb losgereden met overgangen etc dan wil ik hem iets gaan oppakken en dan gaat het fout. Hij gaat dan nog meer zijn nek er opzetten en alles vast zetten met gevolg zwaar ademen. Geef ik hem iets de ruimte (teugels iets langer) loopt die ontspannen en dat is fijn alleen niet op wedstrijd. Ik rij nu nog onderlinge wedstrijden en word steeds afgerekent omdat ik niet genoeg contact heb.Behoorlijk irritant dus! Met lessen doet hij dat ook maar dan gaat me lesgeefster er op en dan is die er doorheen. Bij mij vertikt die het, maar hij moet het bij mij doen en niet bij haar!! Ze geeft me tips maar het lukt me gewoon niet als ik alleen aan het rijden ben.

Dus nu aan jullie hoe zorg ik dat hij loslaat?? (zonder hulpmiddelen uiteraard)
Ik longeer hem ongeveer 1 of 2 keer in de week met een bijzetje (eerst zonder en daarna effe oppakken door een bijzet en dan niet de volle druk op het bit anders ben ik bang dat hij er in gaat hangen) Dus hij kan het wel! ;)

Hoe kan ik me paard rijden zonder gevecht?!

Nageeflijkheid is een stukje ontspanning en gehoorzaamheid, en heeft op zich niet zoveel met de "werkhouding" van je paard te maken. Je bereikt dat niet door maar de teugel op te pakken en te hopen dat het goed komt, je moet je paard van achter uit naar je hand toe kunnen rijden.

Als ik lees dat je moeite hebt om je teugels op contact te houden zou ik je aanraden om daar eens te beginnen. Leer eerst rijden met een contactteugel, en zorg dat je je paard door tempowisselingen beter voor je been krijgt. Zodat je verbinding krijgt van achter uit naar je hand toe, en je paard het bit gaat aannemen. Daar buigt hij dan uiteindelijk op af.

Ik vraag me af wat de motivatie van je lesgeefster is om steeds op jouw paard te stappen zonder dat ze dat gebruikt om jou een stap verder te helpen?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:40

@equimotion
Lesgeven over hetgeen voor een groot gedeelte een gevoelszaak is, is niet eenvoudig. Ik ken de instructrice van Danielldm niet. Maar je doet het (1) om te voelen of je niets vraagt wat jezelf op dat moment ook niet kunt bereiken, laat staan je leerling; (2) om 'de deur' voor je leerling 'op een kier te zetten' zodat het gemakkelijker te bereiken valt; En ik zal nog wel een paar redenen vergeten.
Maar vooral het is niet altijd makkelijk te beschrijven aan een leerling wat jezelf voelt en wellicht bijna automatisch doet. Beschrijf voor iemand maar eens de smaak van wijn of cola; zonder het woord wijn of cola te gebruiken want dat kent die niet!!!

De suggestie van jou laatste regel is dat er kwaad-opzet bij zit: DAT vind ik niet juist; maar jij zult het wel veel beter kunnen.

Groet Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 14:42

Ik heb U profiel gelezen na bovenstaand bericht, mijn vermoeden bleek juist!!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 11:38

Kadankovitch schreef:
De suggestie van jou laatste regel is dat er kwaad-opzet bij zit: DAT vind ik niet juist; maar jij zult het wel veel beter kunnen.

Waarom zou er kwaad opzet achter zitten :? Omdat ik zelf veel lesgeef kan ik me juist uitstekend verplaatsen in de kant van de instructeur. In dit geval snap ik de bedoeling van de instructrice niet, omdat TS blijkbaar niet verder komt met de hulp die ze krijgt. Uit de openingspost van TS maak ik tenminste op dat ze nog steeds geen idee heeft waarom het de instructrice wel lukt, en TS zelf niet. Wat is dan het nut van les nemen als de instructrice het zelf wel op kan lossen, maar de leerling er niet bij kan helpen om dat zelf ook te doen? Maar misschien heeft de instructrice van TS er een bepaalde bedoeling mee...??

Het kan heel verhelderend zijn als een betere en handigere ruiter eens op een paard stapt bij een combinatie waar het allemaal niet zo bij wil. Ik vind ook dat mensen veel sneller eens een paard in africhting zouden moeten zetten ipv maar jarenlang door te modderen. Echter, die oplossing heeft alleen maar zin als de combinatie dan ook begeleid wordt.

In de praktijk zie je veel instructeurs die maar weer zelf opstappen als de leerling er niet uitkomt, en dan even snel het paard door het probleem heen helpen. Op zich is daar niks mis mee, maar als de leerling daar na een aantal keer zelf nog steeds niks mee is het gewoon totaal niet effectief. Iemand helpen z'n eigen problemen op te lossen is in veel gevallen een stuk lastiger dan het zelf even doen, maar als je dat niet kunt heb je het verkeerde vak gekozen.

Ik vind je insinuatie nogal vreemd.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:55

Het is niet mijn taak Iemands anders instructeur te verdedigen. Maar de laatste regel van uw tekst was overbodig, en maakt veel meer de indruk, van de ene instructeur die fijntjes de andere afkraakt om zo zieltjes te winnen. Dat is hetgeen mij in de 'pen' deed klimmen.
Kortom het was onnodig (immers die intstructrice gaf al geen les meer), dan heeft het slechts het effect van natrappen en dat maakt een erg slechte indruk.
Buiten dat U er niet bij bent geweest, moet nog maar eens bewezen worden dat een betere intructeur ook een beter resultaat zal hebben (Quod errat demonstrandum,= hetgeen moest worden bewezen)
Maar het lijkt mij zo, dat U binnenkort Uw voortreffelijke diensten zult aanbieden. Begrijpt U nu mijn Insinuatie? Ik denk van wel, U lijkt mij niet dom.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:07

Kadankovitch schreef:
Het is niet mijn taak Iemands anders instructeur te verdedigen. Maar de laatste regel van uw tekst was overbodig, en maakt veel meer de indruk, van de ene instructeur die fijntjes de andere afkraakt om zo zieltjes te winnen. Dat is hetgeen mij in de 'pen' deed klimmen.

Gelukkig is zieltjes winnen niet de reden om op bokt op topics te reageren, je zou wel een erg slechtlopend bedrijf hebben als dat je motivatie zou zijn :)) Sorry, maar ik denk dat het op die manier lezen van mijn bovenstaande post meer over jouw (achterdochtige?) ideeën zegt dan over de mijne. Als je alleen al even naar woonplaatsen had gekeken, had je wel gezien dat ik TS mijn diensten niet aan hoef te bieden: die woont veel te ver weg. Dus ja, ik vind je reacties naar mij in dit topic erg misplaatst en bovendien aanvallend.

Ik stel deze vraag wel eens vaker in topics, omdat het nooit kwaad kan eens na te denken waarom je iets doet. En dus ook waarom een instructeur je vraagt om iets te doen. In dit geval helpt het TS misschien bij het selecteren van een nieuwe instructeur.

Aan TS: al het bovenstaand gewauwel ten spijt: blijf doorrijden met in je achterhoofd dat nageeflijkheid van achter uit komt. Een constante verbinding van achter naar voor is je eerste doel. Nageeflijkheid is geen doel op zich, het is iets dat je verkrijgt als je een aantal voorwaarden voor elkaar hebt. Zoek iemand die je vanaf de grond kan helpen. Veel succes!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:43

A marvelous act of furious bachpedalling!!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:44

Sorry moet zijn: backpedalling

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:40

Nou, hoewel ik afstand neem van de suggestie dat equimotion 'zieltjes aan het winnen' is, is deze zin mij ook in het oog gesprongen;
Equimotion schreef:
Ik vraag me af wat de motivatie van je lesgeefster is om steeds op jouw paard te stappen zonder dat ze dat gebruikt om jou een stap verder te helpen?

Zoals het hier geformuleerd is, heb je de conclusie al getrokken dat de lesgeefster op het paard stapt zonder TS daarmee een stap verder te helpen. Dat is geen vragen maar insinueren: wil de lesgeefster niet helpen of kan ze het niet?

Je zegt bovendien dat je het vraagt naar het waarom om daarmee tot nadenken te stemmen.
Zo'n vraag heeft alleen maar zin , als je het rechtstreeks doet aan degene die die handeling doet.

Ookal biedt je niet direkt of indirekt je diensten aan, erg collegiaal is het niet.

Sonjaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:02

Maar zelden stap ik op paarden van mijn leerlingen, omdat ik vind dat ze het zelf moeten leren. Pas als ik denk dat het echt niet lukt stap ik er zelf op en voel wat er precies aan de hand is. Vaak heeft de betreffende leerling er veel aan, want ten eerste zien ze hoe ik het doe en ten tweede kunnen ze daarna even voelen hoe het moet voelen.
Ik leer ervan, maar de leerling dus ook.
Danielle, ik denk dat je een instructeur moet zoeken waar je wel regelmatig terecht kan en waar het goed mee "klikt". Ga eens met andere mensen mee kijken naar hun les of vraag een instructeur of je eens een uurtje mag komen kijken hoe hij/zij les geeft.
Heel veel succes ermee! Het gaat vast lukken!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 00:02

beantsje schreef:
Zoals het hier geformuleerd is, heb je de conclusie al getrokken dat de lesgeefster op het paard stapt zonder TS daarmee een stap verder te helpen.

Ik baseerde me hier op:
TS schreef:
Met lessen doet hij dat ook maar dan gaat me lesgeefster er op en dan is die er doorheen. Bij mij vertikt die het, maar hij moet het bij mij doen en niet bij haar!!

Als dat herhaaldelijk gebeurd zonder dat de leerling er iets mee opschiet, dan is het niet zo zinvol. Ik zie het om me heen wel heel veel gebeuren. Maar voor hetzelfde geld heeft die instructrice er een bepaalde bedoeling mee die er op het eerste moment niet echt uitspringt. Vandaar mijn vraag.... :)*

Volgens mij is het probleem van TS iets waar bijna iedereen vroeg of laat in z'n ruitercarriere wel tegenaan loopt. Het is ook absoluut geen onoverkoombaar probleem. Met de juiste begeleiding lukt je dat echt wel!