Galop Vraagje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femmiel

Galop Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:43

Hallo,

Ik heb op advies van instrukteur Bonny goed moeten trainen nu heeft ze goede conditie,en begint ook beter van achteren te lopen.
Nu dacht ik laatst proberen aan te galoperen maar zodra ik been gaf sprong ze soort van omhoog.
Is dit omdat de achterhand nu sterker is en moet ik dan gewoon doorgaan met aanspringen?

Les komt er maar is helaas nog geen plaats :)

Groetjes Femke

femmiel

Re: Galop Vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:46

Ik weet niet of het hier goed staat ;)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 17:34

Niemand?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:34

Niet gelijdelijk aan kunnen springen (rennen of aanspringen met een 'hupsje') is een teken van onbalans en een gebrek aan kracht. Je paard is dus nog niet sterk genoeg om met jou in het zadel netjes aan te springen. Het kan ook zijn dat je je paard hindert in de overgang, waardoor het aanspringen extra moeilijk wordt.

Je kunt je paard sterker maken door heel veel overgangen te rijden. bijvoorbeeld een overgang bij elke letter van de bak. Bij een goede overgang moet het paard z'n rug omhoog doen en de buikspieren aanspannen; het zijn een soort sit-ups voor je paard. Hou er dus wel rekening mee dat je ook niet teveel doet en dat je je paardje geen spierpijn bezorgd. Als je graag wilt galoperen, doe dat dan korte stukjes en herhaal de overgang vaak op beide handen.

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 18:39

Alicia2u bedankt voor je reactie.
Dus dit betekend dat ze toch nog niet genoeg kracht heeft om goed aan te springen..
Dan ga ik nog een paar maanden werken aan overgangen,en morgen eens een klein stukje galoperen :)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 19:54

Kan ik wel gewoon doorgaan met aanspringen als ze zo omhoog spring?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:25

Ja, zeker doen. Uiteindelijk wordt ze er sterker van. Probeer wel op de juiste manier aan te springen: ze mag niet sneller gaan draven en ze moet mooi rond over de rug lopen, anders doe je meer kwaad dan goed, maar dat geldt voor alle gangen en overgangen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:34

Wat ook goed werkt: een stuk rechtuit galopperen, bijvoorbeeld over het ruiterpad, en dan in verlichte zit en met heeeeel licht teugelcontact. Dan moet je paard zijn buikspieren aanspannen en zijn rugspieren ontspannen. En dan gewoon lekker doorgalopperen zonder hem op te jagen. Zo ben ik met mijn paard begonnen, in stap en later draf, na twee weken kon hij draven aan een lange teugel zonder te struikelen of te slingeren en nu kan hij ook steeds beter galopperen :)

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:38

hestejente schreef:
Wat ook goed werkt: een stuk rechtuit galopperen, bijvoorbeeld over het ruiterpad, en dan in verlichte zit en met heeeeel licht teugelcontact. Dan moet je paard zijn buikspieren aanspannen en zijn rugspieren ontspannen. En dan gewoon lekker doorgalopperen zonder hem op te jagen. Zo ben ik met mijn paard begonnen, in stap en later draf, na twee weken kon hij draven aan een lange teugel zonder te struikelen of te slingeren en nu kan hij ook steeds beter galopperen :)

Bedankt voor je reactie :)
Buiten galoperen doe ik liever niet,maar thuis kan ik lange stukken galoperen :)
Kan nu niet rijden regent zo hard poedersuiker......

Groetjes Femke