Paard wil linkerkant niet aannemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Paard wil linkerkant niet aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 16:04

Hoi Bokkers :wave:

Sinds een week of 2 loop ik met het rijden tegen een probleem aan. Mijn tinker wil de linkerteugel niet aannemen/druk voelen. Als we op de linkerhand rijden lijkt het allemaal netjes te gaan maar pakt hij net wat teveel stelling, hier probeer ik hem wat in recht te stellen en veel contrastelling mee te pakken. Rechtsom is een ramp, aanleuning echt bagger en absoluut geen stelling naar binnen.
Wie heeft er tips om dit te verbeteren?

Groetjes,

newmom

Re: Paard wil linkerkant niet aannemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:10

klinkt alsof hij rechts muurvast zit.
dit kun je verhelpen door niet teveel aan je binnenteugel te zitten, in voltes stelling blijven vragen zonder aan je binnen teugel te trekken.
en het allerbelangrijkste, zelf ontspannen!!! als hij vast zit zal dit waarschijnlijk komen doordat je zelf je rechterarm/hand vast zet.
dus eerst even de oorzaak verhelpen :D
leuk karwei, is nl heel erg lastig. dus succes ermee.

ps let erop dat je niet ineens alleen rechtsom gaat rijden omdat je die kant zo graag los wil, dat word voor je paard vervelend en jij word dan heel erg moe omdat t maar niet meteen wil lukken.
veel draaien, slangenvoltes kunnen hier ideaal voor zijn, kleine stapjes dus gewoon lekker in de stap beginnen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:12

ps probeer links gewoon contact te houden, hoe moeilijk ook.
je moet er weer naar gaan werken dat je met beide teugels gelijke druk kan krijgen.

(dit is een heel vaak voorkomend probleem dus voel je niet slecht of rot, iedereen kent het.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:23

klinkt indd alsof je paard rechts vastzit..

heb ik ook gehad ;)

zorg ervoor dat je je buiten teugel op een wending niet vastzet, maar parkeer deze...
plaats je hand net iets voor de normale handhouden en houd hem daar zonder te veel druk te geven, op het kantel moment lichte ophouding met je buiten teugel en gelijk weel los..

op de kant waar hij niet wilt inbuigen moet je hem op de volte "halen" hoe leg ik dit uit:
als je op de volte stelling vraagt moet je een overdreven ophouding maken tot het paard inknipkt, op dit moment laat je gelijk weer los.. je haalt hem dus naar binnen.. dit herhaal je elke keer en laat dit langzaam afzwakken totdat je alleen maar je hand van de hals moet doen..

veel contra stelling ook op de voltes..

en wat altijd goed werkt is 8-jes rijden..

succes

* ik hoop dat je mn warrige verhaal begrijpt ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 17:37

Volgens mij snap ik het redelijk ;) Bedankt voor de tips iedereen, contrastelling op beide kanten deed ik al veel.

Wat nu wel raar is dat schouderbinnenwaarts wat ik af en toe meepak op de rechterhand juist beter gaat dan links... :?

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:33

omdat hij recht vast zit zal hij makkelijker met zijn voorhand van de hoefslag afgaan en waarschijnlijk als je de linkerhand schouderbinnenwaarts vraagt moet je ontzettend hard je best doen om m te begrensen omdat ie anders teveel stelling geeft.
uiteindelijk zal ook de rechter kant het makkelijkste zijn met oefeningen rijden omdat hij daar niet over zn schouder weg valt.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 20:47

Klopt inderdaad, linksom valt hij over de buitenschouder weg :j nu begin ik een beetje te snappen hoe dat allemaal samenhangt.

Overigens is het niet zo dat hij in de rechterhand erg sterk is of hangt oid, rechts heb ik meestal juist fijn contact.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:01

Ik heb hetzelfde probleem en weet dat dat bij mijzelf ligt omdat ik met mijn rechterhand en rechterbeen sterker ben,dit kun je goed merken wanneer je de travers en appuyementen rijd,traver links en appuyement naar links met twee vingers in de neus(bij wijze van hahaha) en traver rechts en appuyement naar rechts te weinig reactie op het linkerbeen en linkerteugel,hetzelfde geldt inderdaad voor schouderbinnenwaarts.
Ben ook hard bezig om meer en snellere reactie te krijgen.
Ook met achterwaarts moet ik ook goed uitkijken dat ik niet te hard met mn rechterbeen duw en haar daardoor scheef naar links duw.

Het is gewoon moeilijk om jezelf precies aan beide kanten even sterk en soepel te maken en dat geef je door aan je paard.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:11

ja daardooor worden de dingen soms wat lastig :D
maar als je paard rechts uiteindelijk toch wel fijn voelt probeer dan te zorgen dat je links constant contact houdt.
vaak laten paarden een teugel helemaal los als je zelf wat onrustig bent met je hand (en dat hoeft niet eens zoveel te zijn)
dus probeer constant contact te houden en ervoor te gaan zorgen dat ze net zoveel op links als op rechts durft te vertrouwen.

enneh, perenboompie:
zal dr leuk uitzien op wedstrijd iemand die met twee vingers in zn neus een travers rijdt ;)
wedden dat ze je niet zo snel vergeten hahahaha

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:13

ps een goeie tip,
film jezelf een keer en kijk dan vooral naar je hand/been hulp en hoe je paard erop reageert.
als je t terug ziet zul je dingen zien die je niet eens wist dat je ze deed, of dacht dat je ze deed maarjuist weer niet.
van een filmpje kun je heeeel erg veel leren van jezelf (ook is t altijd grappig je gezicht te zien als je heel geconcentreert bent :D)

_Ceres_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:44

Ik heb op het moment exact hetzelfde probleem met m'n bijrijdpaard! Wat bij mij ook helpt om haar recht te stellen is door veel op de binnenhoefslag te rijden en daarbij dan ook veel variaties op voltes te rijden. Zo heeft ze minder steun aan de bakrand en gaat ze ook beter op mijn beenhulpen letten. Want het is natuurlijk ook hartstikke belangrijk dat je goed je binnenbeen eraan houdt zodat ze op de volte daar goed omheen kan buigen!

Contrastelling had ik zelf nog niet gedaan, ga ik ook zeker proberen :)