Project: evenwicht en balans verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Project: evenwicht en balans verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 22:52

Ok..mijn balans is dus gewoon slecht. Ik zit best netjes (krijg ik ook van anderen te horen), maar mijn balans is niet goed. Als mijn paard onverwachts naar links springt, lig ik er rechts al bijna naast, als ik er niet op berekend ben. Zonder beugels is dat nog veel erger; zodra ze aandraaft glij ik er al zo ongeveer vanaf. Het stomme is, als ik één beugel (of zelfs beide) verlies, ook midden in de galop, kan ik wél prima blijven zitten. Met één beugel maakt het me niets uit, verlies ik beide, vind ik het lastiger maar val ik er zeker niet af, ook niet in de bochten.

Kennelijk zit het dus ook een beetje in mijn hoofd, of ga ik onbewust anders zitten zodra ik expres mijn beugels uitdoe.

Anyway: ik kan dit niet uitstaan en wil het dus verbeteren. Nu hoor ik de eerste tip al, 'neem zitles!' - instructeur/ice wordt naar gezocht, en is hopelijk bijna gevonden. Maar wekelijkse les is voor mij niet op te brengen, en ik wil zelf ook gewoon aan de gang gaan.

Ik had zelf al bedacht om het risico op vallen maar voor lief te nemen, en toch regelmatig stukken zonder beugels te rijden. En, waar mogelijk (bij het uitstappen bijvoorbeeld) stukjes zonder zadel. Maar wat zijn de algemene aandachtspunten hiervoor? Ik weet dat ik de neiging heb om mijn bovenbenen te klemmen - zijn er specifieke oefeningen om dit tegen te gaan?

En het is de bedoeling dat je je benen gewoon laat afhangen toch, zonder ergens te klemmen, en vanuit die positie je evenwicht te vinden? Of juist niet?
Nogmaals, ik begrijp dat iemand die mij ziet rijden hier het meest over kan zeggen. Maar ik zal vast de enige niet zijn met dit probleem, en misschien zouden die mensen mij kunnen vertellen hoe zij verbetering hebben gekregen.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 23:05

Als je balans niet goed is, zal je als je zonder beugels gaat rijden, noodgedwongen heel erg met je benen gaan knijpen, omdat je er anders naast ligt. Dus daar schiet je op dit moment niets mee op.
Je zal eerst moeten leren hoe je 'gecentreerd' op je paard kan zitten en dan zal je beter in balans komen, zonder te gaan zitten knijpen. Zitles is natuurlijk een aanrader. Maar wel van de juiste persoon. Iemand die je hele houding goed bekijkt en jouw in balans kan krijgen. Dan kom je (heb dit al in tig topics gemeld) bij centered rinding uit. Koop het boek centered riding van Sally Swift, of haal het in de bieb. Daar staat het hele principe heel duidelijk uitgelegd. Er zal je een heleboel duidelijk worden. Als je dan nog de juiste persoon vindt die je het in praktijk kan laten zien (kijk op de centered riding website voor instructeurs), dan zal je zien dat je balans snel verbetert.

Dani

Re: Project: evenwicht en balans verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 09:01

Dat ben ik niet met je eens: ik laat mijn benen afhangen - juist daardoor zit ik zo instabiel zonder beugels/zadel. Ik ga hooguit klemmen als ze onverwachts aandraaft oid.

Centered riding..ik heb er geen ervaring mee, maar vind het wel wat 'zweverig' klinken. Ik heb liever iemand die zegt dat ik niet naar mijn paard, maar recht vooruit moet kijken, dan dat ik met 'zachte ogen' moet leren zien. Misschien gaan die CR lessen in de praktijk wel heel anders, geen idee; maar er zit sowieso niemand dicht genoeg bij mij in de buurt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:11

Centered riding is erg goed hoor, ik ben ook absoluut geen zweefkees maar heb volgende week mijn tweede clinic. Na de eerste was er zo'n vooruitgang!

Een leuke oefening die je kunt doen voor je zijdelingse balans is om te stappen zonder beugels en je bovenbenen allebei zo ver als mogelijk is naar de zijkant los te halen van het zadel (benen openen, niet naar voren brengen), zodat je alleen nog op je zitbeenknobbels balanceert. Zit je niet recht dan begin je nu te glijden. Als je het in stap goed afgaat, kun je het ook in draf en galop doen.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:13

Ik kan vanachter de computer natuurlijk niet zien hoe jij zit. Als je niet in balans zit en zonder beugels gaat rijden, is het een logische reactie dat je gaat klemmen met je benen, omdat je er anders waarschijnlijk snel naast ligt. Maar goed, kan bij jou natuurlijk een heel ander geval zijn. Draag alleen maar een suggestie aan.
Er is niets zweverigs aan centered riding. Je zegt zelf dat je er geen ervaring mee hebt. Als je er niet open voor staat om je er wat meer in te verdiepen, zal je er ook nooit het voordeel van ervaren. Jammer hoor. Het is juist de methode die voor balans zorgt. En ja, 'zachte' ogen is een (klein) onderdeel ervan. Als je daar de achtergrond van kent, begrijp je ook dat het heel logisch is, gezien vanuit het paard, dat instinctief handelt als een vluchtdier. Maar goed, gaat te ver om dat hier helemaal uit te leggen. Zeker als je er niet voor open staat. Maar centered riding gaat zoveel verder.
Ieder z'n ding, maar oordeel niet zo negatief over iets dat je niet kent. Succes ermee.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 09:46

Suzan: jij bent degene die mijn antwoord in een negatieve context trekt.

Ik zeg alleen maar dat jouw suggestie in mijn geval niet klopt, hoe zou ik dat anders moeten zeggen?

En ik zeg nergens dat ik niet open zou staan voor centered riding. Zeg alleen hoe het op mij overkomt, maar ik geef toch ook toe dat het in de praktijk wel heel anders kan gaan? En dat er niemand in mijn omgeving daarin lesgeeft, wat dus betekent dat ik daar wél naar heb gekeken?

Jij maakt het een stuk negatiever dan hoe het er staat, hoor..;)

Urielle: dankje voor die oefening, die ga ik straks proberen!

maaike2905

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:30

vaak helpt het ook om je bekken iets te kantelen, dus iets onderuit gaan zitten.

succes!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:02

Als je verder correct zit, dan is vooral de plaats van je zwaartepunt het issue.

Zit je zwaartepunt hoog, dan wapper je er makkelijk af, je zwaartepunt blijft namelijk achter als je paard beweegt.

Zit je zwaartepunt laag, dan wordt je zwaartepunt 'meegenomen' in de beweging van je paard.

Je zwaartepunt kun je verlagen door
-heel goed op je ademhaling te letten, echt door je buik ademhalen. Veel mensen vergeten adem te halen tijdens inspanning. Daardoor verkrampen de spieren in je bovenllichaam, wat je topzwaar maakt.
- schouders losdraaien, maakt wederom deze bespiering los
- bovenlichaam losdraaien, ook weer losmaken van bespiering

Succes!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 13:37

Ok, dankjewel!

Paar dagen terug ging het al beter, kon ook in draf zonder beugels goed blijven zitten. Galop nog niet geprobeerd, hehe.

suzanne0508

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:30

mijn zus had paar jaar geleden met haar pony ook problemen met zitten toen heeft ze een tijd lang halverwege de les gewoon de beugels erafgehaald en dan maar zonder beugels rijden
(je kan zo dus ook eventueel het zadel eraf halen)
ze zit nu dus ook stukken netter
en daarnaast is het vaak een leuke oefening