M´n paard heeft rugproblemen gehad en voordat ik het wist dacht ik dat ie alleen niet wou en probeerde ik hem vooruit te dwingen. Hij is toen gaan staken... was echt niet leuk. Nu is z´n rug weer beter maar dat staken zit er nog wat in. Wat kan ik nu het beste doen als hij weer stopt?
Es_ther
Geplaatst: 08-05-09 20:26
Als je het gevoel hebt dat ie gaat stoppen, een klein beenhulpje geven, staat ie stil, mag je best boos worden.
SaBiNa_S
Geplaatst: 08-05-09 20:50
Weet je zeker dat het over is? niet ergens andrs pijn? je kentje paard dus.. zou hij he uit het niets doen?
Het staken zal waarschijnlijk eerst primair een reactie op de rugpijn zijn geweest. Je paard zal een tijdje met pijn gelopen hebben. Rijden betekende een tijd lang pijn en ongemak. Als de rugpijn weg is, zal niet meteen de negatieve link die het paard met rijden heeft weg zijn. Het paard moet weer leren dat rijden op de juiste manier niet negatief is. Hij moet een positieve link met rijden krijgen. Maar, is je paard al aan rijden toe? Je schrijft niet wat de rugpijn veroorzaakt heeft. Waarschijnlijk zullen de rugspieren soepeler moeten worden en zal hij wellicht ongelijke bespiering hebben of spierontwikkeling op de verkeerde plek. Misschien zou je eerst daaran moeten gaan werken zonder dat je op de rug zit. Dus met longeren en grondwerk. En vervolgens als je er weer op gaat helemaal bij het begin beginnen. Eerst zorgen dat je paard ontspannen en recht gericht is. Een paard dat rugproblemen heeft gehad, zal in het begin moeite hebben om de lange rugspier te kunnen ontspannen. Dat kan staak gedrag veroorzaken. Dit kan je voorelkaar krijgen door je paard eerst goed recht te richten. Dat kan zowel aan de hand, als aan de longe en onder het zadel. Als het paard rechtgericht is, kan hij zijn rug ontspannen en zal hij ervaren dat rijden eigenlijk helemaal niet vervelend hoeft te zijn. De negatieve link met rijden zal verdwijnen en ook de drang om te gaan staken. Een paard gaat niet staken omdat hij het leuk vindt. Voor het paard is het ook veel prettiger om gewoon lekker ontspannen door de bak te lopen. Dus het is zaak de negatieve link te doorbreken, d.m.v. juist gebruik van het lichaam, dan zal het 'tussen de oren' ook moeten verbeteren. Hangt allemaal met elkaar samen. Meer informatie over rechtrichten kan je op verschillende websites terugvinden. o.a. op: www.paardrechtrichten.nl
Ja ik zou ook erg met het rechtrichten/gymmen bezig gaan om het paard weer vertrouwen te geven dat het geen pijn meer doet. Zeer zeker nooit boos worden. Misschien ook zelf wat bewuster worden van je zit en zeker in het begin uit de rug blijven zitten.
buitenland
Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-09 13:31
Bedankt alvast. Ja, ik weet zeker dat m´n paard goed is nu, hij is door professionele mensen gerevalideerd en kan goed en recht lopen. Het zit ´m in de wisselwerking tussen het paard en mij. Daar zou ik graag wat tips voor willen hebben.