Hoe paard zijn onderhals wegwerken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Omarlover85

Hoe paard zijn onderhals wegwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:57

Hallo een kennis van mij heeft een paardje met een serieuze onderhals.Hij loopt netjes aan de teugel maar gewoon op zijn manier met dit wil ik zeggen je kan niet schakelen met hem (ronder , langer enz) Voor de rest is het paardje vrij gezond misschien ook wel een beetje sloom en op de voorhand. Heeft iemand tips om deze vrnl dan de onderhals wegwerken op te lossen. Graag niet te ingewikkelde of dure aankoop technieken :D Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Tips die ik zelf weet ;

Longeren met eventueel bijzetjes en of slof
Proberen tijdens het rijden veel overgangen, voltes en circels te maken
Voorwaarts neerwaarts rijden

Als dit verkeerd staat sorry maar vond niet direct een plekje

zij

Re: Hoe paard zijn onderhals wegwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:59

ik denk dat dit eerder iets rijtechnisch is, en niet medisch ;)

maar kun je geen les nemen?

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 19:11

Is niet voor mezelf :) zelf neem ik les en wilde gewoon nog extra tips vragen via bokt

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:32

Verplaatst MD --> RT-P.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:37

ik heb zelf en pony die bij spanning meteen zijn onderhals eruit duwt,

ik hem maar 1 tip, goed actief laten rijden, als hij goed van achter is dan ontspant hij vanzelf ook van voren, zoms duurt het iets langer maar altijd gedult houden! :))

je zegt ook dat hij op de voorhand loopt en sloom is, dus probeer hem goed actief te laten rijden ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:49

Correct nageeflijk rijden. Je paard loopt in een houding, werk met hem toe naar halsstrekken, dat hij zelf leert je hand op te zoeken, en van daaruit pas omhoog naar vw-nw, dan kun je van daaruit later weer terug naar de oprichting. Ja, dat betekent dat je even terug naar nul moet, maar tijd hierin steken is echt nooit verloren.
Longeren met bijzets (laag aan de singel), slof of gogue kan inderdaad een fijne ondersteuning zijn.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 18:50

bedankt voor de extra tips. Ja best van 0 beginnen dan en hopen dat hij snel ontspant!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:55

Correct rijden, van achteren naar voren, en je paard loshouden aan de voorkant. Wat Uriëlle zegt, je paard zelf de hand op laten zoeken. Als je teveel vasthoudt geef je je paard ook de kans z'n hals er uit te drukken.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 19:05

Het paard laat wel moeilijk los en loopt hoe jij wilt je kan er dus niet met schakelen hij loopt aan de loodlijn beetje geforceerd en laat zich niet gemakkelijk los

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 19:08

Een onderhals ontstaat niet zomaar en is daarom vrijwel ALTIJD het gevolg van een spierprobleem!
Meestal gaat het samen met een schouder (spier) probleem
Sloom zijn en op de voorhand willen lopen kunnen ook op spierproblemen duiden
eerst op laten lossen dus, voordat je gaat verder trainen http://www.happy-athlete.nl
succes

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:28

Bij mij heeft longeren met passoa teugel heel erg geholpen sinds dien kon ik haar ook onder het zadel echt ontspannen laten lopen

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 21:47

Hij loopt idd in een houding die hij gemakkelijk vindt en waar hij waarschijnlijk veel in kan smokkelen, bijv. achterhand niet eronder zetten. Je kennis kan proberen om hem eerst op zijn eigen benen te leren lopen, lekker voorwaarts rijden en van de voorkant afblijven.
Waarschijnlijk zal hij in draf z'n rug wegdrukken en sterrenkijken, eerst dus lekker in stap hiermee beginnen en heeeeeeel rustig opbouwen. Schijnovergangen naar draf, blijft hij laag > aandraven, gaat hij weer omhoog > rustig terug naar stap.
Dit heeft bij ons paard geholpen, maar t kan natuurlijk zijn dat het bij deze niet werkt..
Ik weet niet of het handig is om met bijzetjes te werken omdat hij dan misschien juist z'n onderhalsspieren gaat gebruiken om er tegen in te trekken.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:55

unamie schreef:
Een onderhals ontstaat niet zomaar en is daarom vrijwel ALTIJD het gevolg van een spierprobleem!
Meestal gaat het samen met een schouder (spier) probleem
Sloom zijn en op de voorhand willen lopen kunnen ook op spierproblemen duiden
eerst op laten lossen dus, voordat je gaat verder trainen http://www.happy-athlete.nl
succes

Volgens mij is een onderhals meestal het gevolg van verkeerd rijden. Daardoor ontstaan spierproblemen, met name in de schouder. Oorzaak en gevolg - en meestal niet andersom (spreek uit ervaring :o ).

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 23:58

chambon

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:01

een zware sterke onderhals kan inderdaat een afwijking zijn, het kan ook voortkomen uit het verkeerd rijden van je paard, als jij trekt trekt het paard tegen en ontwikkel je eigenlijk hetgeen je net niet wil.
Maar bij sommige paarden hoort het gewoon bij de normale conformatie van dat type paard; Fjorden, Haflingers, Friezen, Ijslanders, ..... en dan kan je daar dus niks aan gaan veranderen, dat paard is gewoon zo, maar ook die paarden kan je wel leren lager te gaan lopen, rekening houdende met hun fysieke toestand.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:03

maar je lost zoiets echt niet op met een slof of chambon, veel kans dat je het gewoon nog erger maakt met die dingen, daar zijn ze ook echt niet voor ontwikkelt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:09

aeolusnr1 schreef:
een zware sterke onderhals kan inderdaat een afwijking zijn, het kan ook voortkomen uit het verkeerd rijden van je paard, als jij trekt trekt het paard tegen en ontwikkel je eigenlijk hetgeen je net niet wil.
Maar bij sommige paarden hoort het gewoon bij de normale conformatie van dat type paard; Fjorden, Haflingers, Friezen, Ijslanders, ..... en dan kan je daar dus niks aan gaan veranderen, dat paard is gewoon zo, maar ook die paarden kan je wel leren lager te gaan lopen, rekening houdende met hun fysieke toestand.

Precies, ook veel tuigers hebben van nature al een onderhals.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:11

aeolusnr1 schreef:
maar je lost zoiets echt niet op met een slof of chambon, veel kans dat je het gewoon nog erger maakt met die dingen, daar zijn ze ook echt niet voor ontwikkelt.

Enig idee wat in juist gebruik de functie is van een chambon?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:22

Ja inderdaat het hoofd iets lager brengen , maar ik verwacht hier niet dat dit hier echt door een getrainde dressuurruiter zal toegepast gaan worden, en dan ben je verkeerd bezig.
Dit zijn hulpmiddeltjes die echt voor heel korte tijd toegepast worden om net dat ietsje verschil te kunnen brengen, niet om je paard naar beneden te gaan trekkken.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:31

aeolusnr1 schreef:
Ja inderdaat het hoofd iets lager brengen , maar ik verwacht hier niet dat dit hier echt door een getrainde dressuurruiter zal toegepast gaan worden, en dan ben je verkeerd bezig.
Dit zijn hulpmiddeltjes die echt voor heel korte tijd toegepast worden om net dat ietsje verschil te kunnen brengen, niet om je paard naar beneden te gaan trekkken.

Waarom kijkt iedereen naar de voorkant? Een paard in de krul is totaal oninteressant. Een paard moet zich dragen, jij niet hem.
Als je het hooft omlaag brengt en zorgt voor genoeg impuls vanuit de achterkant, dus het onderbrengen van het achterbeen, krijg je vermindering van het wegdukken van de rug, jaja, daar zit het probleem, paarden willen hun rug niet dragen, ze drukken de rug weg, gaan in een zogenaamde krul lopen en wholaa, daar hebben we bonfire.
Een bijkomend voordeel, en totaal niet DE bedoeling van een chambon is dat daarmee (kijk naar de anatomie van het paard) dat de bovennekspieren van het paard zich zullen strekken (pilates is er niks bij).
Hebben we het nog niet over de aanleuning van menig paard gehad.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 06:32

roest schreef:
aeolusnr1 schreef:

Waarom kijkt iedereen naar de voorkant? Een paard in de krul is totaal oninteressant. Een paard moet zich dragen, jij niet hem.
Als je het hooft omlaag brengt en zorgt voor genoeg impuls vanuit de achterkant, dus het onderbrengen van het achterbeen, krijg je vermindering van het wegdukken van de rug, jaja, daar zit het probleem, paarden willen hun rug niet dragen, ze drukken de rug weg, gaan in een zogenaamde krul lopen en wholaa, daar hebben we bonfire.
Een bijkomend voordeel, en totaal niet DE bedoeling van een chambon is dat daarmee (kijk naar de anatomie van het paard) dat de bovennekspieren van het paard zich zullen strekken (pilates is er niks bij).
Hebben we het nog niet over de aanleuning van menig paard gehad.

daarom zei ik ook passoa omdat je daar niet alleen aan de voorkant werkt (in de krul trekken) maar ook een stuk aan de achterhand hebt zodat de achterhand er ook gewoon onder gezet wordt

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 07:30

Fem_daf schreef:
Waarschijnlijk zal hij in draf z'n rug wegdrukken en sterrenkijken, eerst dus lekker in stap hiermee beginnen en heeeeeeel rustig opbouwen. Schijnovergangen naar draf, blijft hij laag > aandraven, gaat hij weer omhoog > rustig terug naar stap.

als je paardje/pony eerste tijd een beetje sterrekijkt maakt dat echt niet uit, als je hem maar eerst goed van achter actief laat lopen, gaat hij vanzelf zijn halsje ontspannen en zal dat sterrekijken ook geleidelijk weggaan, maar dat geld niet alleen voor draf, laat hem als je erop stapt meteen actief stappen...

ik moet erbij zeggen, ik heb 4 jaar lang les gehad van een instructrice en die had me nooit geleerd je paard actief te laten lopen, nu zit ik ongeveer 2 maanden bij een ander, en mijn pony is van rustig/sloom, naar geweldig actief, hij is af en toe niet meer te houden en hij heeft er nu ook meer plezier, want ik hoef hem niet meer te porren telkens, wat mijnes niet leuk vond,

dus dat actief laten rijden is echt heel belangrijk, en wees heel consequent, ik had de 1e 2x bij lessen spierpijn en was bekaf :o ... dus echt consequent voor jezelf zijn! :)
succes!

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 19:27

Nog erg bedankt voor de extra tips dus hier maak ik uit;
* ev longeren met lage bijzetjes of pessoa
* laag rijden en veel overgangen maken
* actief rijden (proberen we echt wel reageert hij niet krijgt hij een tikje) loopt meestal wel actiever als hij vooraan wordt los gelaten maar eens je van vooren ook werkt is hij super loom
pony is net zoals de mijne met beetje haflinger erin maar met wat nog gekruist weten we niet maar is wel van het struizer type denk new forest ofzo.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:29

Kendra schreef:
Volgens mij is een onderhals meestal het gevolg van verkeerd rijden. Daardoor ontstaan spierproblemen, met name in de schouder. Oorzaak en gevolg - en meestal niet andersom (spreek uit ervaring :o ).

Ik spreek ook uit ervaring :j
Ben nl nog geen paard/pony tegengekomen met een onderhals die geen spierprobleem had/heeft.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 19:37

Ze heeft hem nog wel maar 3-4 maand ofzo dus hij komt zo van de andere eigenaar en die reed er toch ook altijd gewoon wedstrijden met. Is nu 14 jaar.