Lage, gemene handhouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NIV

Lage, gemene handhouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:25

Gister heb ik les gehad en er zijn foto's gemaakt. Mijn instructrice wees mij op mijn handen en hoewel ik het eigenlijk wel door had, van de foto's schrok ik toch wel. Ik heb een poos geen les meer gehad en nu ik een eigen pony heb wel weer maar er is een vervelende gewoonte ingeslopen waar ik vroeger geen last van had.

Ik houd mijn handen veel te laag! Ik buig mijn armen niet genoeg heb ik het idee. Hierdoor gaat ook tijdens het stelling vragen mijn hand al snel naar mijn been toe. Ik denk dat dit erg onvriendelijk is, maar ik vind het lastig om het te veranderen. Hebben jullie nog tips om dit probleem aan te pakken?

Het is niet in iedere situatie zo en daardoor vind ik het nog lastiger om mijzelf er op te wijzen. Op het moment dat ik er aan denk gaan ze vanzelf omhoog maar wanneer ik bezig ben met de houding van mijn pony strek ik mijn armen weer. Ook op andere paarden is het naar mijn idee een stuk minder, zeker op paarden met een langere hals. Wie kan mij tips geven want ik wil absoluut geen onvriendelijke ruiter zijn.

Het probleem:
Afbeelding

Niet altijd zo, hier eerder te hoog:
Afbeelding

Bedankt voor jullie hulp!

Sim

Re: Lage, gemene handhouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:55

Ik vind je hand niet te laag, eerder je teugels te lang waardoor je, om contact met de mond van je pony te krijgen je hand op je bovenbeen moet zetten.
Teugels wat meer op maat nemen zal al een boel schelen!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:08

Dat denk ik ook NIV, het valt me ook op dat je je handen niet bij elkaar houd. Hetis vriendelijker ze bij elkaar te houden omdathet bit dan minder in werkt op de lagen.
Maar het is lastig hoor. Ik moet van mijn juf witte tapejes om mijn teugels doen zodat ik beter in de gaten kan houden of ik ze te lang heb laten worden....
Heel kinderachtig voelt dat. Maar het kan me niet schelen want ik wil het zo graag goed leren.
Verder zegt zij altijd knijpen in je teugeld tot je handen er blauw van zien maar wel blijven mee bewegen met je paard. Mij lukt dat nog niet...maar ik geef niet op.

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:14

Bedankt voor de tips, ik ga het morgen ochtend allemaal proberen!

@ mrie: Op de eerste foto vroeg ik stelling en moest ik mijn binnenhand van de hals af doen. Vandaar dat ze verder uit elkaar zijn dan normaal. Maar je hebt wel gelijk dat als ik mijn handen tegen elkaar houd ik ze niet al te laag kan neerzetten.
Het knijpen is, neem ik aan om de teugels niet uit je handen te laten glippen of heeft dat een andere reden?

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:16

mrie schreef:
Dat denk ik ook NIV, het valt me ook op dat je je handen niet bij elkaar houd. Hetis vriendelijker ze bij elkaar te houden omdathet bit dan minder in werkt op de lagen.
Maar het is lastig hoor. Ik moet van mijn juf witte tapejes om mijn teugels doen zodat ik beter in de gaten kan houden of ik ze te lang heb laten worden....
Heel kinderachtig voelt dat. Maar het kan me niet schelen want ik wil het zo graag goed leren.
Verder zegt zij altijd knijpen in je teugeld tot je handen er blauw van zien maar wel blijven mee bewegen met je paard. Mij lukt dat nog niet...maar ik geef niet op.

Waarom knijpen in de teugels tot ze er blauw van zijn?

Als de teugels te lang zijn, ben je inderdaad geneigd om ze naar je toe te trekken. Waardoor het lijkt of je je handen verkeerd houdt. Die tape is geen gek idee!
Verder vind ik je netjes zitten. En wat een skattie heb je onder je billen zeg!!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:18

Als je je handen snel te laag doet kan je ook eens proberen om met een kort stokje tussen je duim en wijsvinger te rijden. die je met beide handen vast houd dus. Dan kan je je handen niet zo laag zetten.
Maar ik denk inderdaad dat als je je teugels wat korter maakt dat het al uitmaakt.

Buiten dat; je hebt daar toch les voor? Je ziet zelf het probleem, dus daar is al een hoop mee opgelost! Succes met rijden!

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:24

@ Bogi, bedankt voor de complimenten!
@ Germatje, daar heb ik idd les voor maar jij komt hier nu ook al met een erg goede tip en daarom heb ik het geplaatst. Tnx!!

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:28

BoGi schreef:
mrie schreef:

Waarom knijpen in de teugels tot ze er blauw van zijn?
[quote]

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:35

Dat vroeg ik mij idd ook al af, ik denk dat het is om je teugels niet uit je handen te laten glippen. Maar ik ben benieuwd!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:37

Teugels idd eens een flink stuk korter nemen.
Je pony loopt zelf ook nog erg laag/op de voorhand, dus je handen mogen (moeten) ook nog erg laag geplaatst worden, dat is geen probleem. Waar je wel voor moet waken, icm die lange teugels zeker, dat je je hand niet probeert vast te zetten bij je bovenbeen zoals op de eerste foto. Probeer een mooie hoek te houden in je ellebogen zodat de verbinding elastisch is en zorg dat je je handen 'aanbiedt' aan de pony voor jou gevoel, dus mooi bij de schoft houden. Ook de brede handen is imo geen probleem, die hoeven absoluut niet harder in te werken op de lagen. Deze pony lijkt nog niet zo ver te zijn dat hij uit zichzelf zakt richting hand. Een lage brede handhouding kan de pony helpen de weg te wijzen naar beneden, omdat het functioneert als een soort bijzetje. Ik moet ook alle jonge paarden rijden met een lage brede handhouding nog, hoog en bij elkaar komt zodra de paarden hogerop gedreven worden in de aanleuning. Het ideale dressuurplaatje van handen bij elkaar, een hand boven de schoft ongeveer, dat red ik alleen met een paard wat al echt goed opgericht in aanleuning loopt. Eerder krijg je altijd 'de knik' in de lijn bit, hand, elleboog waardoor je elasticiteit verliest in de aanleuning van jouw kant uit.
Ik zou TS willen aanraden regelmatig eens met de schouders te draaien en de ellebogen even klein los te schudden zonder heel de hand mee te nemen (eerst oefenen zonder paard!), om zo alle spanning eruit te halen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:47

Op de tweede foto is de knik in je polsen niet goed. Zorg ervoor dat je handen rechtop blijven en je polsen licht naar buiten gebogen zijn, alsof je iemand omhelst.
Teugels idd korter, handen laag houden, maar dan wel voor het zadel. Bij stelling in bochten en voltes, hand van de hals, niet naar je toe. Denk aan je hand uitsteken op de fiets.

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 07:51

mrie schreef:

er zijn ook teugels met kleurvakken.
die zijn ook erg handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 10:00

Het knijpen in je teugels zou ik niet doen, dan kun je niet meer voelen wat de mond doet.
En dat voelen is nu net zo belangrijk voor een goed contact.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:25

Yamcha schreef:
Het knijpen in je teugels zou ik niet doen, dan kun je niet meer voelen wat de mond doet.
En dat voelen is nu net zo belangrijk voor een goed contact.

Nee en dat knijpen is spanning, dan zet je je paard op de rem :?

Salista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:55

Handen bij elkaar houden, voor de rest vind ik er niks raars aan

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:59

Dat knijpen in de teugels tot je er blauw van ziet is een lesje, als je dat eens een uurtje doet hoef je er nooit meer aan te denken je teugels goed vast te houden, en ze niet te laten glippen. Je handen gaan er vreselijk pijn van doen als je zo hard knijpt in je teugel, maar uiteindelijk verbetert het wel je grip.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:35

Ik snap denk ik wel wat mrie bedoeld, ik heb ook de neiging mijn teugels te laten glippen. Heel vreemd want je hebt het idee dat je gewoon je teugels op maat houd maar ongemerkt worden ze toch steeds een stukje langer... Al had ik van die tip nog nooit gehoord :)

Verder denk ik lekker doorgaan met lessen en idd teugels iets korter, gaat vast goedkomen, succes +:)+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 07:39

mrie schreef:
Dat knijpen in de teugels tot je er blauw van ziet is een lesje, als je dat eens een uurtje doet hoef je er nooit meer aan te denken je teugels goed vast te houden, en ze niet te laten glippen. Je handen gaan er vreselijk pijn van doen als je zo hard knijpt in je teugel, maar uiteindelijk verbetert het wel je grip.

Maar dan zet je je paard toch op de handrem? :?
Als ik mijn hand sluit, dan moet mijn paard stil staan en heeft deze niet zo goed op mijn zit gereageerd :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:30

Je kunt ook alleen met je duimen knijpen en niet met je hele hand. Ik heb geen idee of de tip helpt, ik hou me bij het 'je duimen moeten bovenop dakjes vormen'-verhaal

wasira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:37

teugels veel te lang waar door je jehanden niet meer kwijt kunt. en dan ga je zo'n rare knik in je pols zetten. Zo creeer je veel spanning!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:43

Knijpen in de teugel is idd niet fijn, je handen en onderarmen moeten ontspannen zijn, zodat je elastisch blijft tot aan je schouders, anders zet je alles vast. :j

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:59

Inderdaad teugels te lang. Ik heb altijd geleerd dat je je teugels zo vast moet houden alsof er een vogeltje in je hand zit... het vogeltje mag niet wegvliegen maar je mag het vogeltje ook niet dood knijpen.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:02

@ niffie die van het vogeltje is wel een goeie :D die onthoud ik even!

na al deze reacties weet je vast wel dat je teugels te lang zijn.
dus tip om ze korter te houden zonder te laten glijden:

je kent die teugelstoppers vast wel die ervoor zorgen dat je martingaal niet over de gespen heen gaat? als je dressuurteugels hebt kun je ze naar achter schuiven tot de plaats waar jij je handen voor kan houden, om het verder naar achter schuiven te voorkomen plak je er een tapeje omheen.

je kunt ook een bruggetje maken van je teugels maar dan heb je het probleem dat je wel heel sterk kunt worden.

en verder, je ziet zelf het probleem dus is het een kwestie van allert blijven en niet te breed en laag gaan rijden.
succes ermee!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 07:04

Het gaat om het afleren je teugels te laten glippen. Die van dat vogeltje ken ik ook en dat is natuurlijk zoals het eigenlijk moet. Maar zoals ik al zei, zover ben ik nog niet. @Superwoman, knijpen in de teugels wil niet zeggen dat je je hand vastzet. Met knijpen bedoel ik niet het sluiten van de hand, alleen maar proberen het leer van de teuget te klemmen.

BoGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:34

Ik haat dressuurteugels.. Ik vind ze verschrikkelijk... Daarom rij ik ook altijd met springteugels. Daardoor glipt niet de teugel door mijn handen.