Pony gallopeerd niet op eigen benen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Pony gallopeerd niet op eigen benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:43

hallo iedereen
Ik heb mijn pony Yesta nu dik een jaar. Toen ik haar kreeg was ze 5 en kon ze eigenlijk nog niets.
Stappen en draven. Dat was alles. Ze was vooral erg braaf.
Nu gaat het stukken beter maar houdt yesta alsnog erg veel moeite met de galop!
Yesta ik niet zo'n atletische pony, (fjordje) maar als ze eenmaal in galop zit.
(na erg hard drijven, meestal tik met zweepje en een bok :P )

dan moet ik zó hard drijven om haar in galop te houden, als ik stop met drijven dan valt ze vrijwel meteen
terug in draf. Ze gallopeerd dan niet op haar eigen benen maar op die van mij lijkt het wel.
Buiten daarintegen moet ik haar juist een beetje inhouden, dan is ze lekker fris en gaat ze over een recht stuk. Ik had daarom ook het idee om naar de achterkant van de wei te galloperen en dan weer terug. Zodat ze misschien wat kracht krijgt? Of moet ik juist in de bak oefenen en het gewoon zo vaak mogelijk doen? Ik vind het erg moeilijk om dit haar te leren.
Misschien heeft iemand tips?

groetjes eileen :)

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 19:22

niemand? :9

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:28

Meestal helpt een goede instructeur een hele hoop.

Zorgen dat ze het aan de longe perfect beheerst en goed reageert op je stem. Evt. rij je haar eerst aan de longe tijdens de galop.
Rechte stukken en een niet te zware ondergrond maken het makkelijker. Dit ivm de balans en een zware zandbak waar ze door heen moeten ploegen is niet aantrekkelijk.
Consequent zijn in je hulpen, in alle gangen. Dus niet meer gaan drijven en je been er niet aan plakken oid. Eerst een goede draf bevestigd hebben.
Zorg ervoor dat je absoluut niet met je hand of zit tegen werkt.

Aangezien dit probleem wel meer voorkomt heb ik even de zoekfunctie voor je gebruikt. Misschien heb je er wat aan?
[RT-P] Moeite met galop
[RT-P] Moeite met de galop
Het zijn wel oude topics dus in reageren kan niet. (Edit: zie net dat ze het zelfde heten, wel zijn ze anders :+ )

Succes!

leeneliefje

Re: Pony gallopeerd niet op eigen benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:31

oke bedankt!
ik krijg elke maandag les op de ponyclub.
Maar als mijn pony samen met andere paarden in de bak
rijd, is ze soms wat heet en dan wil ze juist graag galopperen!
Dus het gaat echt om als ze thuis geconcentreerd 'aan het werk' moet. We hebben btw geen bak maar gewoon een weilandje.

groetjes

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:34

Als je haar in het weiland in galop hebt, moet je eigenlijk niet inhouden maar belonen.. Het is voor haar anders ook erg verwarrend, want óf ze wordt vooruit getrapt of ze word tegengehouden...?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 20:44

nee kijk.
Als we thuis rijden, dan wil ze niet goed galloperen. Dan houd ik haar ook niet in.

Verder is er bij de PC en op buitenritten geen probleem met galloperen, dan doet ze het gewoon. Maar als ze veeel te hard gaat moet ik haar toch tegehouden! :P

wasira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:34

wat ook nog wel eens helpt is het bos in. En dan niet alleen maar hard (zoals veel mensen doen) maar gewoon dressuurmatig. en zoveel mogelijk helingen zoeken om rustig op te galloperen.. Ze moet toch sterker worden.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:38

het klint een beetje alsof je pony uitgekeken is in de bak en ze er niet echt veel zin in heeft.
zorg ervoor dat je veel afwisseling voor dr hebt, longeren, keertje los met dr spelen in de bak, keertje sprongetje (niet te hoog)
verder als je gaat rijden probeer dr nageeflijk te houden en kleine stukjes, paar sprongen galop en weer terug, weer aan galopperen en weer terug naar stap en zo heel veel overgangen rijden, zo blijft ze allert want het is leuk om nieuwe dingen te doen en ze zal gaan afwachten wat ze nu weer moet doen. zo zl ze dus ook sneller gaan reageren op je been. met aan spingen wees heel consequent geef de gallophulp en als ze niet meteen reageert even terug naar ontspannen draf en geef nog een keer de hulp met een tikje erbij zodat ze weet dat ze NU weg moet en niet in de volgende bocht een keer.

hopelijk heb je hier wat aan.

succes ermee!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:19

wat ook wel eens help is om galop balke neer te leggen, en hier overheen te galloperen..

door de balke zal ze meer sprong krijgen, en haar aan de voorkant goed loslaten, en vanuit achter naar voren rijden

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:18

@ Wasira: Ja dat probeer ik meestal ook. maar idd, ik laat me ook vaak verleiden tot een snelle galop. Bedankt!

@ Newmom : Dankjewel voor de goede tips! Alleen is het probleem dat als ik een tikje geef Yesta een bok geeft. En van mijn instructrice moet ik proberen aan te springen zonder die bok. Dat noemt ze verzet. Dus ik probeer zonder zweepje te rijden. Ik vind het zelf ook moeilijk om netjes stil te blijven zitten tijdends het aanspringen, omdat ze dan meestal een grote sprong neemt, dat helpt natuurlijk ook niet. En als ze dan een bok geeft zit ik helemaal niet meer stil. Maar goed, bedankt voor de tip!

@ Don_Zhivago : Ja goed idee! Ga ik binnenkort een keer proberen! Bedankt! :D

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:22

miss tikje op dr hals?
als ze de hulp voor de galop eenmaal kent kun je dat zweepje weg doen.
maar idd vervelend als je je balans verliest, da werkt ook tegen voor je pony.
mocht me nog een handigheidje te binnenschieten dan hoor je het!

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:23

ja dat kan ik wel proberen! Ja opzich doet ze het wel zonder zweep, alleen heeft ze dan niet zo veel impuls.
Ja super, bedankt! :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:27

idd zoals eerder aangehaald, kan je best mss aan de longe of in elk geval hulp van een derde in roepen. jij geeft hulp, tot je paard aangalopeert, dan leg je been aan en houd het stil. voel je dat hij stil wil vallen, spreek je af met je helper dat jij beenhulp geeft en hij bvb met de lange zweep erachter komt, schiet hij dan vooruit goed belonen en opnieuw vragen? in het begin blij zijn met bvb een baantje, en dat steeds uitbreiden.

veel succes

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:41

Mijn fjord had eerder ook veel moeite met galopperen in de bak. Hij vond het vooral lastig om de bochten door te komen, hij was niet sterk genoeg en zijn evenwicht was dan nog niet voldoende. Ik heb dit inderdaad opgelost door buiten stukken rechtuit te galopperen. Hierdoor is hij sterker geworden. Na een paar maanden buitenrijden was het echt een wereld van verschil toen we weer de bak in gingen. Hij had ook meer zelfvertrouwen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 19:30

oke bedankt iedereen!
+:)+