Scheef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Marianne

Scheef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:03

Hoi,

Sinds een klein jaar rijd ik Rollipop. Rollipop is in juni '08 teruggekomen van Jeroen Heijmans, hier is ze een maandje geweest om zadelmak gemaakt te worden.
De laatste tijd lopen we tegen een steeds groter wordend probleem aan: we zijn scheef.
Ik schrijf expres we, omdat ik ervan overtuigd ben dat het zowel aan haar ligt als aan mij.

De laatste tijd merk ik erg goed dat het zadel naar rechts hangt. Ik dacht het al vaker te merken, maar mijn instructrice zei dat het goed lag dus ik dacht dat ik het me verbeelde. Maar inmiddels is het een stalgenootje ook opgevallen, en ook mijn instructrice ziet nu dat het niet goed meer ligt. Omdat ik erg benieuwd was waar het aan lag, heb ik vandaag een zadel van een stalgenootje geleend (Wintec Isabell Werth, maand oud). Maar helaas merkte ik weer hetzelfde, het zadel hangt weer naar rechts.
Nu kan ik zelf de volgende conclusies trekken:
- Mijn zadel hoeft niet per se scheef te zijn, want dit zadel lag ook scheef. Zadelmaker komt sowieso, maar het is voor mij wel een geruststelling.
- Rollipop kan scheef zijn, qua spieren.
- Ik kan scheef zitten, waardoor het zadel scheef komt te liggen.
En natuurlijk kan het ook een combinatie van bovenstaande punten zijn.

Nu wil ik graag weten wat ik hier in deze tussentijd aan kan doen. De zadelmaker komt pas begin juni.. dus we moeten het nog een maand uitzingen. Een maand niet rijden is geen oplossing.. met deze merrie. Tijdelijk een ander zadel gebruiken heeft ook geen nut, heb ik dus vanochtend gemerkt.
Zitles ga ik sowieso nemen, zodat ik er zeker van ben dat ik recht zit.

Mijn grote vraag is: welke oefeningen kan ik voornamelijk trainen om het paard rechter te laten worden? We trainen echt nog op B-niveau, we nemen af en toe een pasje wijken mee en doen soms een poging tot schoudervoor, dus oefeningen als travers of wat dan ook is geen mogelijkheid.

Roll wordt trouwens ook regelmatig gelongeerd, zowel met touwtjes als met pessoa. Maar daar kan ik niet zien hoe ze haar rugspieren gebruikt...

Heb je een tip, vertel het dan graag! Maar wel graag onderbouwd :)

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:48

Op de site http://www.paardenbegrijpen.nl staat veel informatie die heel nuttig is.

De scheefheid kan zoals je zelf al aangeeft aan elkaar gelinkt zijn. Belangrijkste is dat je het inziet en dat je er nu mee bezig gaat. Dus rechtrichtende arbeid voor het paard, een goed passend zadel en jijzelf die in goede balans zit.
Aangezien het een jong paard is die het afgelopen jaar verder is doorgereden, kun je er van uit gaan dat zijn spieren in deze periode heel veel veranderd zijn. Dus waarschijnlijk ligt het zadel nu niet perfect meer. Een maand is lang, maar wel te doen. Persoonlijk zou ik deze maand lekker zonder zadel rijden en dan voornamelijk concentreren op het rechtrichten (heb ik ook gedaan toen het zadel bij die van 'mij' niet meer goed lag door spieropbouw. Paar weken zonder zadel gereden ivm wachten op zadelmaker, maar in die weken merkte ik een positieve voortgang in het rijden doordat het zadel niet meer verkeerd op de spieren drukte).
Ben je bekend met de dubbele longe? Dat is ook een leuke en goede manier om je paard toch door te trainen en tegelijkertijd te gymnastischeren. Met touwtjes en pessoa longeren is ook een goede oefening, maar daarin heb je verder niets te zeggen over de buiging, maar is wel goed voor andere doeleinden.

Natuurlijk moet je eerst weten welke voorkeurskant je paard heeft voordat je kunt beginnen. Dus is hij links- of rechtsgebogen (oftewel buigt je paard makkelijker naar links of rechts). Als je paard linksgebogen is, zijn de spieren aan de linkerkant korter dan de rechterkant en vice versa. Al zou je paard dus linksgebogen zijn, dan heb je vaak meer druk op rechts (teugel). Dit moet (zoals je wel weet) gelijk zijn op beide teugels en je moet je paard als het ware (als je zithulpen even buiten beschouwing laat ;) ) op je buitenteugel kunnen sturen. Maar als je dus op de rechterhand zou rijden en je hebt een linksgebogen paard en dus wat meer druk op rechts en minder op links, dan gaan gewone oefeningen al moeilijker. (Is het nog een beetje te volgen?). Met oefeningen als bv schoudervoor/schouderbinnenwaarts kun je je paard dus rechter maken en gymnastischeren. Dit gaat niet binnen een dag, dit heeft tijd nodig, net zoals jij niet binnen een dag de split of spagaat zou kunnen leren (beetje raar voorbeeld, maar je snapt 't denk ik wel ;) ).

Op de hierboven aangegeven site staan veel tips voor rechtrichtende training.

Succes alvast

Anoniem

Re: Scheef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:06

Ik denk ook zonder zadel rijden voorlopig. Dan kan het iig niet aan je zadel liggen. Verder iemand laten meecontroleren of jij wel recht zit. Vaak voel je het zelf nl niet. Dan let je er een paar rondes op en dan zit je wel recht, maar met dat je aan je oefeningen begint zit je ongemerkt scheef. Simpelweg omdat je dan te druk met iets anders bezig bent. Iemand op de grond kan je in de gaten houden. Zit je écht altijd recht, dan heeft Soraya de rest al getypt. :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 00:00

Je zegt travers is geen optie want ......
IK zou niet weten waarom geen travers zou moeten kunnen ?????
das een basisoefening, das gewoon om je paard los te rijden, je moet eerst en vooral je paard voorwaarts leren, dan stoppen, dan de voorhand verplaatsen (wijken), dan het ganse paard zijdelings verplaatsen (wijken voor het been), dan de achterhand verplaatsen (wijken) en dan ben je dus bij de travers hé.
En natuurlijk ergens daartussenin nog het achterwaarts leren gaan.
Nageven zowel vertikaal als lateraal zijn dingen die al van het prille begin moeten geoefend worden want zonder nageven kan je gewoon niks beginnen.
Ik zou zeggen begin maar te" oefenen.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 08:46

Allemaal bedankt voor de reacties!

Ik had eerst een stuk extra achtergrond getypt in de beginpost, maar ik vond het te lang worden, dus ik heb het maar weer weggehaald. Maar bij deze, een klein stukje opnieuw.
Rollipop is een 10jarige merrie, ze is dus erg laat ingereden. Zonder zadel rijden heb ik nog nooit op haar gedaan.. maar het zou iets kunnen zijn om te proberen. Al ben ik wel bang dat ik dan zelf erg gespannen ga worden.. :o

Met rechtrichten zijn we in de les ook veel bezig, omdat ze eerst het liefst met haar hoofd naar buiten liep. Schoudervoor vindt ze ook verschrikkelijk moeilijk, vandaar mijn opmerking over travers etc.

Écht recht zit ik denk ik niet, dus steeds door iemand laten controleren is ook een goede tip. :j Ik dacht zelf nog aan mijn rechterbeugel iets korter maken, zou dat verstandig zijn? Omdat het zadel nu naar rechts hangt.. zodat ik eigenlijk iets meer naar links zit, om het te compenseren.
Ik weet niet of het verstandig is, maar ik dacht dat het misschien een goede tijdelijke oplossing zou zijn..

Ik zie mijn instructrice vandaag sowieso, dus daar ga ik het ook nog even mee bespreken!

Bedankt vast!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:04

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:16

Wat jij beschrijft lijkt op wat mijn paard doet ts. Hij is scheef, dat kun je ook voelen aan zijn rug. Aan de ene kant zijn zijn rugspieren harder dan aan de andere, omdat hij zijn rug aan de rechterkant een hele tijd heeft vastgehouden met het rijden. Hij vindt het moeilijk om zijn rechterbeen goed onder te brengen, doordat hij minder draagt met de rechterkant van zijn lichaam zakt het zadel die kant op, terwijl het paard mij naar links gooit, hij wil mij namelijk met die kant dragen. Klinkt dat bekend? Wat ik in ieder geval doe is ondanks mijn eigen scheefheid ;) proberen recht te zitten, dus door mijn rechterbeen bewust lang te maken en ervoor te zorgen dat mijn paard mij dus ook met de rechterkant van zijn rug meer draagt. De zadelpasser is vorige maand geweest, ik ben toen mijn zadel een week kwijt geweest en heb een paar keer zonder gereden, toen kon ik nog beter voelen hoe anders mijn paard de rechter- en linkerkant van zijn rug gebruikt dus wat dat betreft was dat een nuttige actie. Mijn zadel is nu weer goed opgevuld. Dat, en de opmerkingen van de zadelpasser, want als je een goeie hebt zal die eerst uitgebreid naar je paard kijken, heeft voor een hele verandering gezorgd. Door rechtrichtoefeningen (veel wendingen, paard op de lange zijde inbuigen) wordt het al beter. Travers is voor een scheef paard heel heftig, mijne heeft aan schoudervoor zijn hoeven vol, naarmate hij rechter is zal ik de lengtebuiging vergroten, tot schouderbinnenwaarts.

Ik hoop dat je wat aan mijn post hebt en dat je vandaag kunt overleggen met je lesgever :)

Edit: nog een kleine toevoeging :o Als je paard scheef bespierd is zou ik uitkijken dat ik niet te veel ineens wil, hij zal ongetwijfeld spierpijn krijgen doordat hij spiergroepen anders gaat gebruiken. Blijf in de gaten houden of hij het werk nog wel leuk vindt. Verder train je spieren door ze aan te spreken, je laat ze het paard gebruiken. Daarbij scheuren de vezeltjes van de spier iets, waarna dat hersteld wordt en de spier sterker wordt. Zo train je een spier. Geef die spieren dan ook de gelegenheid om te herstellen, bijvoorbeeld door om de dag te rijden en op de dagen dat je niet rijdt wat te longeren of te grondwerken. Als de spieren namelijk te ver scheuren krijg je een blessure en dat wil je voorkomen.

schuimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:24

Je rechter beugel korter maken lijkt mij echt niet verstandig! Hierdoor ga jij zelf nog verder uit balans zitten.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:31

ego0105 schreef:
Je rechter beugel korter maken lijkt mij echt niet verstandig! Hierdoor ga jij zelf nog verder uit balans zitten.

Hm ik heb het vandaag tóch gedaan, ik had vanochtend les. En het zadel bleef voor mijn idee toch beter liggen.
Het is voor mij ook maar een tijdelijke oplossing, maar ik vind het belangrijker dat Roll geen last heeft van een scheef zadel en dus haar spieren weer goed kan trainen, dan dat ik zelf perfect in balans zit :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:31

Maar hoe kan je paard rechtworden als je zelf uit balans zit? :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:20

Zoals er hier al een paar hebben gezegt, als je zelf niet recht zit, kan je ook niet gaan verwachten dat je paard rechter zal worden, eerder nog meer scheef zal worden.

Je weet van jezelf dat je daar echt een probleem mee hebt, rij dan niet verder op deze manier, maar volg eerst zelf een cursus zitoefeningen (centered-riding)
Het is onmogelijk voor je paard ook maar iets goed te gaan doen zolang jij er niet recht gaat opzitten.
En beide stijgbeugels even lang, das toch een eerste vereiste.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:35

Waarom is de maand uit alleen longeren geen optie eigenlijk?
Ik had nl om te beginnen op mijn paard een zadel dat scheef was, helde ook over naar rechts. Maar heb het toch gebruikt om haar zadelmak te maken. Daarna is de zadelmaker geweest en die kreeg het opeen gegeven moment niet meer goed recht op haar omdat de spieren aan de rechterkant minder onteikkeld waren. Gevolg: ze begon dan te schokken met haar lijf bij een bepaalde oefening en dan ging ze er vandoor. Nu heb ik haar ruim een maand aan de longe gehad, gelongeerd met touwtjes en heel langzaam begon ze wat gelijker te ontwikkelen. ik heb vandaag weer voor het eerst gereden (met een goed passend zadel) en dat ging super. Geen schokken meer in haar lijf en ze liep lekker los door de rug en haar hals mooi op lengte. Ik ben wel weer vantevoren begonnen met haar een zomerdekentje op te leggen want ze is nogal sensibel en door dat zomerdekentje reageerde ze ook minder fel op het zadel op haar rug. Heb haar de laatste paar dagen gelongeerd met het nieuwe zadel erop en vandaag kon ik probleemloos opstappen. En ze is er toch ruim een maand "uit" geweest. Dat longeren heeft haar spieren enorm goed gedaan, ze is echt veel mooier rond geworden en het voordeel van longeren vind ik dat je haar niet in de weg kunt zitten met je eigen tekortkomingen die ik dus net zo goed heb.

Verder, als je weer gaat rijden, zijn de tips van Soraya hierboven erg goed. Maar ik denk dat je paard veel baat zal hebben bij een maandje puur longeerwerk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:46

Ik zou in ieder geval ook naar een goede osteopaat gaan. Een scheef paard recht maken in het werk kost enorm veel tijd en energie - een osteopaat kan je meestal een flink eind op weg helpen, zeker als er in het lijf van het paard iets niet helemaal goed zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:17

Ir111 schreef:
Maar hoe kan je paard rechtworden als je zelf uit balans zit? :)

Dat vraag ik me dus ook af. Het is logisch dat je paard jou compenseerd. Dus zit jij ietsje naar rechts, trekt je paard daar meer zijn spieren aan om jou gewicht op te vangen. Zit je dus altijd teveel naar rechts, blijft je paard jou teveel aan gewicht opvangen aan die kant, en wordt hij vanzelf scheef. En dat gaat heel ongemerkt. Paarden zijn daar gewoon heel gevoelig voor, ze voelen de kleinste beetjes spanning en spelen daar op in. En dus is aan jou de taak om je paard te helpen. En misschien betekent dat dan idd een tijdje longeren ipv rijden zodat je paard kan herstellen en weer recht kan worden in z'n lijf, tot je een goed zadel hebt en dat probleem verder uitgesloten is.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:36

Kendra schreef:
Ik zou in ieder geval ook naar een goede osteopaat gaan. Een scheef paard recht maken in het werk kost enorm veel tijd en energie - een osteopaat kan je meestal een flink eind op weg helpen, zeker als er in het lijf van het paard iets niet helemaal goed zit.

Absoluut! Een paard kan ook scheef zijn in zijn wervels en gewrichten en dat is rijtechnisch niet te verhelpen zoals bij dat bij natuurlijke scheefheid wel kan. Scheefheid in wervels en gewrichten heeft vaak een oorzaak van buitenaf, bv een sliding gemaakt als veulen, een val in een hindernis, vastliggen uitgegleden noem maar op. Als de schouders van een paard erg scheef zijn zakt het zadel ook naar 1 kant. Maar het blijft een combinatie met rijden.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 08:26

Bedankt voor alle reacties :)

Gisteren was er een paardenmasseur op stal en die heeft eventjes naar Roll gekeken.
Ook mijn zadel even onder handen genomen.. en die is niet scheef, maar heeft wel een goede vulling nodig. De zadelmaker komt volgende week donderdag.. dus tot die tijd longeren we lekker.
Ook moet ik even met de zadelmaker bekijken hoe we het oplossen met de spieren die nog moeten komen.. maar dat komt volgende week dus wel. Daar heeft die man meer verstand van dan ik :)

De masseur zag haar het liefst ook wel een paar keer onder behandeling.. maar daar heb ik het geld niet vóór en de eigenaar het geld niet voor óver, dus dat moeten we even bekijken.

We gaan in ieder geval eerst maar even afwachten wat de zadelmaker zegt :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:30

Je kunt natuurlijk ook zelf masseren...hoewel een professional altijd beter is, heb ik toch veel gehad aan het boekje Natural Methods for Equine Health van Mary Bromiley. Daar staan verschillende massagetechnieken in, stretchoefeningen, enz. Allemaal erg goed uitgelegd en ook gewoon leuk om met je paard te doen.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 11:31

En waar kan ik dat kopen? :)

Edit: is het een engels boek? Want daar kan ik niet zoveel mee denk ik :o

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 18:40

Ja, het is een Engels boek, maar wel met veel plaatjes.
Ik heb het boek dnk ik een keer in de UK gekocht, al een aantal jaren geleden. Maar je hebt bv. bij de Paardendrogist (paardendrogist.nl) ook wel leuke Nederlandstalige boeken over massage.