Sinds een klein jaar rijd ik Rollipop. Rollipop is in juni '08 teruggekomen van Jeroen Heijmans, hier is ze een maandje geweest om zadelmak gemaakt te worden.
De laatste tijd lopen we tegen een steeds groter wordend probleem aan: we zijn scheef.
Ik schrijf expres we, omdat ik ervan overtuigd ben dat het zowel aan haar ligt als aan mij.
De laatste tijd merk ik erg goed dat het zadel naar rechts hangt. Ik dacht het al vaker te merken, maar mijn instructrice zei dat het goed lag dus ik dacht dat ik het me verbeelde. Maar inmiddels is het een stalgenootje ook opgevallen, en ook mijn instructrice ziet nu dat het niet goed meer ligt. Omdat ik erg benieuwd was waar het aan lag, heb ik vandaag een zadel van een stalgenootje geleend (Wintec Isabell Werth, maand oud). Maar helaas merkte ik weer hetzelfde, het zadel hangt weer naar rechts.
Nu kan ik zelf de volgende conclusies trekken:
- Mijn zadel hoeft niet per se scheef te zijn, want dit zadel lag ook scheef. Zadelmaker komt sowieso, maar het is voor mij wel een geruststelling.
- Rollipop kan scheef zijn, qua spieren.
- Ik kan scheef zitten, waardoor het zadel scheef komt te liggen.
En natuurlijk kan het ook een combinatie van bovenstaande punten zijn.
Nu wil ik graag weten wat ik hier in deze tussentijd aan kan doen. De zadelmaker komt pas begin juni.. dus we moeten het nog een maand uitzingen. Een maand niet rijden is geen oplossing.. met deze merrie. Tijdelijk een ander zadel gebruiken heeft ook geen nut, heb ik dus vanochtend gemerkt.
Zitles ga ik sowieso nemen, zodat ik er zeker van ben dat ik recht zit.
Mijn grote vraag is: welke oefeningen kan ik voornamelijk trainen om het paard rechter te laten worden? We trainen echt nog op B-niveau, we nemen af en toe een pasje wijken mee en doen soms een poging tot schoudervoor, dus oefeningen als travers of wat dan ook is geen mogelijkheid.
Roll wordt trouwens ook regelmatig gelongeerd, zowel met touwtjes als met pessoa. Maar daar kan ik niet zien hoe ze haar rugspieren gebruikt...
Heb je een tip, vertel het dan graag! Maar wel graag onderbouwd
) op je buitenteugel kunnen sturen. Maar als je dus op de rechterhand zou rijden en je hebt een linksgebogen paard en dus wat meer druk op rechts en minder op links, dan gaan gewone oefeningen al moeilijker. (Is het nog een beetje te volgen?). Met oefeningen als bv schoudervoor/schouderbinnenwaarts kun je je paard dus rechter maken en gymnastischeren. Dit gaat niet binnen een dag, dit heeft tijd nodig, net zoals jij niet binnen een dag de split of spagaat zou kunnen leren (beetje raar voorbeeld, maar je snapt 't denk ik wel 
Ik dacht zelf nog aan mijn rechterbeugel iets korter maken, zou dat verstandig zijn? Omdat het zadel nu naar rechts hangt.. zodat ik eigenlijk iets meer naar links zit, om het te compenseren.