Probleem met houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Denise_84

Probleem met houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 11:11

Hoi allemaal,

Ik heb een beetje een vreemd probleem met rijden en hoop dat iemand hier me wat nuttige tips kan geven.

Allereerst zal ik even kort wat over mezelf vertellen. Ik rijd momenteel M1 bij de paarden en wil heel graag naar het M2. van nature ben ik geen hele handige ruiter, ik beschik echter over heel veel doorzettingsvermogen en ben van mening dat dit me ook ver gaat brengen. Ik train veel, rijd veel les, vraag vaak om commentaar en kritiek van stalgenoten en probeer heel bewust met het rijden bezig te zijn en denk alles heel goed door. Ik ben zeg maar een ruiter die uiteraard een en ander op gevoel doet maar ook heel veel op verstand (klinkt dat een beetje logisch?).

Met de lastige oefeningen heb ik dus enerzijds best wel wat moeite. Dit geldt met name voor de zijwaartse oefeningen (wijken, schouder binnenwaarts, travers etc). Het is echter wel zo dat ik dit veel oefen onder begeleiding van instructie en wanneer ik eenmaal gevoeld heb wanneer het goed gaat, kan ik daar ook zelf weer goed aan trainen. Het probleem bij mij is dus eigenlijk dat ik eerst moet voelen wanneer iets goed/fout ga alvorens ik er aan kan gaan werken.

Bovenstaande is ook het geval met mijn houding. Ik heb al zo lang als ik me kan herinneren problemen met mijn houding en besteed hier heel veel aandacht aan. Tot op heden lukt het allemaal goed maar ik heb inmiddels onbewust weer iets nieuws ontwikkeld. Wanneer ik in de draf door zit, beweeg ik heel erg met mijn hoofd mee. Ik ben me hier heel erg van bewust (d.m.v. video beelden), vind het absoluut niet mooi maar heb geen idee hoe ik dit eruit kan krijgen.

Ik voel zeg maar niet dat ik het doe dus weet ook niet hoe ik het kan stoppen.

Wie heeft hier de gouden tip voor mij? Strak voor me uitkijken helpt niet, wanneer ik ontspannen rijd wordt het erger en ik denk dat het toch een beetje uit mijn rug komt. Wie heeft er dus handige tips om mijn hoofd stil te houden?

_iDj_

Re: Probleem met houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:17

Kan je ook een foto/filmpje plaatsen van wat je precies bedoelt? Ik zie het niet voor me namelijk, tenzij je achterover zit?

Denk dat je met beeld erbij van jouw houding de beste tips kan krijgen.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:00

Nou het is vrij simpel uit te leggen: ik beweeg gewoon met mijn hoofd heen en weer, mijn kin gaat op en neer met de beweging mee van het paard zeg maar (soort van ja-knikken).

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:06

Ik lees even mee, ik ben ook zo'n ja-knikker :D voornamelijk als ik erg ontspannen op mijn evenzo ontspannen paard zit... en je hebt gelijk Denise, het ziet er een beetje... niet... uit! :D

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:20

Je hoofd zit te los :)

Waarschijnlijk span je je nekspieren zo weinig aan, dat het gewicht van je hoofd niet anders kan dan meedeinen met de bewegingen. Misschien kun je daar wat meer bewust van wordne met gewone nekspieroefeningen (sportschool?).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:21

Dit is voornamelijk iets dat voor komt bij mensen die de beweging niet weten op te vangen in hun bekken, knie en onderrug. Daar zou de beweging al 'afgevloeid' moeten worden. Proberee dus niet de oplossing bovenin te zoeken door het vast te gaan zetten oid. maar zorg dat de spieren in je benen en onderrug lekker los zijn voor je op stapt. Let er ook op dat je in de bewegingen van je paard mee gaat in het zadel. Je loopt als het ware mee met je paard. Ik kan nu niet zien waar jouw probleem precies zit en kan je dus ook geen specifiekere aanwijzingen geven.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:30

@ Malenka - dat is i.i.g. al een begin. Ikzelf vind het echt heel lastig om dit op te lossen omdat ik ook geen idee heb waar dit vandaan komt. Overigens is het ook iets van de laatste tijd terwijl mijn paard eigenlijk momenteel heel erg fijn loopt.

Ik ga het sowieso toch nog maar eens aan mijn instructrice voorleggen voordat het 'uit de hand loopt' en het weer moeilijk af valt te leren.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:54

Juist als je paard heel erg fijn loopt heeft hij veel beweging in zijn lijf. Dat is dus ook meer beweging om te laten 'afvloeien'. Wellicht helpt het je om een paar lesjes te volgen bij een centered riding instructeur. Zij kijken meer naar jouw houding in zijn geheel en dan niet alleen naar het plaatje maar ook juist naar de werking van het lichaam in beweging.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:56

Ok, dat is wellicht best wel een goed idee. Ik heb voortdurend problemen met mijn houding en als het een is opgelost komt er wel weer wat nieuws (scheef zitten, handen ongelijk). Nu ben ik wel heel streng voor mezelf en alert dus meestal ben ik er op tijd bij. Dit geval is echter toch erg lastig op te lossen omdat ik me er totaal niet bewust van ben, ook hebben we geen spiegels dus ik kan mezelf ook niet zien.

Ik ga toch eens even op zoek naar zo'n centered riding instructeur, kan voor heel veel zaken van toepassing zijn denk ik.
Laatst bijgewerkt door Denise_84 op 07-05-09 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:58

Het gebrek aan spiegels ken ik ja. Erg lastig!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:44

Wij hebben wel spiegels aan één kant van de bak en telkens als ik erlangs komt denk ik jah, jazeker, inderdaad, ja, mee eens, ja, jaahaaaa!!! :P
Dus voor mij is dat centered riding denk ik ook wel iets haha!
Thnx voor de tip malenka en Denise, dankje voor het starten van het topic!

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 07:45

Ik heb eigenlijk nog 1 toevoeging op bovenstaande!

Vannacht in bed lag ik er nog eens aan te denken omdat ik het zo vreemd vind dat ik dit zo plots heb ontwikkeld. Gezien het feit dat Malenka het idee heeft dat dit probleem onder uit mijn lichaam komt vraag ik me af of dit kan komen door nieuwe rijlaarzen?

Sinds enige maanden heb ik namelijk nieuwe rijlaarzen. Ik van hele soepele (Rectiligne) naar keiharde (Petrie Anky) leren rijlaarzen gegaan. Heb nu wel duidelijk een stillere beenligging maar kan ik onbewust bovenstaande hebben ontwikkeld n.a.v. deze hele stugge laarzen.

Of denk ik nu wel heel raar?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:21

Ik denk dat het wel zou kunnen. Je kunt nu waarschijnlijk minder veren in je enkel en knie. Waardoor alle beweging dus hogerop opgevangen moet worden. Dat houd in dat je alleen je bekken en eventueel rug nog over hebt voor de beweging bij de schouders en nek aan komt.