Netjes Galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Liiene

Netjes Galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:12

Hee,

Ik heb een vraagje, ik rijd sinds een tijdje een nieuw paard.
Alleen is het probleem dat als ik met m aan wil galloperen dat de eerste paar passen echt super netjes gaan, en vervolgens het tempo er flink op gaat en hij zijn hoofd in de lucht gooit.
Vraag m altijd wel netjes terug op de buitenteugel, alleen lijkt het dan of ie het geheel negeert.
Heb er ook een elastiek aan hangen maar dat schijnt op dat moment ook niet echt te werken, ook als ik m op de volte zet blijft ie flink hard gaan. Terug nemen lukt me wel, alleen gaat daar ook bijna een gehele volte of een lange zijde overheen.
Heeft iemand tips zodat ik hem beter bij me kan houden (hij loopt overigens op een redelijk dikke dubbelgebroken watertrens)
Bedankt!

Fiokir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:18

sorry ik kan je niet echt helpen,
maar dat probleem heb ik ook.
ook net een nieuw paard en gaat even goed maar dan gaat maakt ze er een race van.

ik heb nu zelf aldoor in de stap en draf bezig haar mooi rond te laten lopen. zodat je haar makkelijk in de hand hebt. en dan overgang maken naar draf en zo haar de heletijd houden en ook naar de versnelde draf en als ze dan rond blijft naar de galop.
als ze me dan weer gaat crosse direct terug nemen naar de draf.
en hoofd naar beneden halen. maar dat lukt 6/10 keer.
dus het is even vogelen. :z je wordt er wel gek van maarja.

AnOuCkskii

Re: Netjes Galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:21

Hoii,

Ik had datzelfde probleem, maar als mijn paard dat bij mij doet
maak ik een volte in galop en maak die kleiner en kleiner tot hij niet zo snel meer kan gaan , moet je ook is proberen x
Groetjes Anouck x

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:25

is je paard wel in balans?
vaak zie je dat (jonge) paarden nog problemen hebben mijn hun balans en dan harder gaan.
probeer op rechte stukken (ik heb het mijn paar in de polder geleerd) te galopperen zodat ze makkelijker hun balans kunen houden en ze sterker kunnen worden.
Doordat ze dan geen bocht tegenkomen zul je zien dat ze vaak weer rustiger gaan galopperen, de rug ontspannen en weer na kunnen geven.

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:53

Het is geen jong paard meer, hij is 9 en hij loopt gewoon netjes in balans, dat is het probleem niet.
Hij naait me er gewoon een beetje bij, maar ik probeer uit te zoeken hoe ik dat kan voorkomen, want als ik aan ga springen zorg ik altijd netjes dat ie bij me blijft en ook echt het tempo loopt dat ik wil.
Maar zogauw ik dan een paar passen een nette galop heb gehad, gooit ie zn hoofd in de lucht en dan gaat het tempo erop. Als ik m dan strenger terug vraag op de buitenteugel reageert ie er ook bijna niet op, misschien ook omdat er zo'n zacht bit in ligt.
Ik weet gewoon even niet zo goed wat ik er mee aan moet

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:59

Hou je paard bezig. Begin op de volte met een paar passen. Op het moment dat je hem voor jouw gevoel nog onder controle hebt, neem hem dan terug. Probeer dit steeds verder uit te bouwen, maar zorg ervoor dat je controle houdt!!!

Als dit lukt, zou je een stuk lange zijde kunnen proberen en dan bij E/B weer een volte maken.

Zo heb ik dit ook gedaan met mijn paard. Nu weet hij dondersgoed tot hoever hij kan gaan en dat hij wel degelijk naar een halve ophouding moet luisteren. Soms probeert hij het nog. Dan sluit ik hem in de hoek of d.m.v. een volte 15 of 10m.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:08

Je zegt dat je paard echt wel bij jou blijft, dat schakelen en stoppen eigenlijk goed gaat, en tegelijkertijd zeg je ook dat je een volle lange zijde nodig hebt om te stoppen.
Wel dit klopt dus niet helemaal hé, ofwel krijg je hem ineens gestopt of het lukt je niet.
In dit geval zou ik zeggen het lukt je dus niet.
Goede les nemen zou ik zeggen, en best zelfs privéles, dan kunnen ze echt op die problemen gaan werken, het probleem zit niet bij het paard maar dat is door een fout die jij dus maakt, verzorg je houding, geef de juiste hulpen, en klaar is kees.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:12

Ik zou als ik jou was tóch door blijven rijden als hij versnelt want ik denk dat hij zo onderhand weet dat als hij dit doet dat jij hem (met moeite dan wel) terug in draf zet. Mijn pony ging ook eerst erg hard in de galop, maar blijf gewoon goed met been komen ookal gaat ie hard dan rij jíj tenminste nog steeds.
Dan zit er natuurlijk wel een verschil tussen gevaarlijk hard gaan of gewoon te vlot door galoperen. Maar ik zou zeggen probeer dit met been op te lossen en vooral van voor niet vast te gaan pakken.

M_eerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 11:07

Ik heb ook een probleem met de galop, ik laat mijn pony op haar eigen tempo, zodat ze iig in galop zit, als dat beter gaat zou ik pas op netheid gaan rijden.

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 18:36

Ik zeg ook dat ie de eerste paar passen netjes loopt, maar zogauw hij dan een paar passen netjes heeft gelopen t koppie erop gaat en ik niet zo veel meer te zeggen heb. Les heb ik ook, dan werken we er ook aan. Maar hoe goed die tips ook zijn, en hoe hard ik daar aan werk, zelfs dan lukt het me af en toe gewoon echt niet.
Schakelen in stap en draf is geen probleem, kan m dan volledig met de zit terug en vooruit rijden. Maar met het galloperen gooit ie dus t hoofd in de lucht en maakt zich vreselijk sterk. Streng terug vragen op de buitenteugel reageert ie dan niet tot nauwelijks op. In eens de buitenteugel omhoog trekken (zo heb ik dit geleerd van mn instructrice) is dan ineens wel effectief. Vind dit alleen niet helemaal fijn, en wil het gewoon netjes op kunnen lossen, that's all

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:34

Met zo'n paard, zou ik hem gewoon laten rennen. Laat hem zichzelf maar uitputten. En als hij wil terugkomen naar draf en normaal kan doen, dán ga jij de oefeningen vragen die je in eerste instantie wilde vragen. :) Door hem telkens terug te vragen als hij zich misdraagt "beloon" je hem, hij moet dan immers minder hard werken. Dus laat hem gewoon harder werken als hij dat doet.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:00

Met mijn paard heb ik bijna hetzelfde probleem gehad. Het was bij mij niet zo extreem als bij jou. Ik heb dat opgelost door zoiezo pas later in mijn training te gaan galloperen, zodat ik mijn paard lekker aan het lopen had. Ik stelde haar iets te diep in, zodat ik vrij veel controle zou hebben. Ik lees dat jij ook gaat galloperen op een lange zijde? Dat is al iets wat je nooit moet doen met zo een paard. Ik heb ook eerst oneindig veel voltes gereden in galop. Op een volte kunnen ze toch net ietsje minder hard dan op zo een recht stuk. Het goed laten galloperen van je paard vraagt ook echt heel erg veel geduld. Maar om mijn verhaal even af te sluiten. Met Angel ben ik dus veel voltes gaan draaien in de galop en heb ik veel overgangen gereden van galop naar draf. Iedere keer als ik voelde dat ze ging versnellen, nam ik haar terug naar draf en sprong ik daarna opnieuw aan. Nou had jij verteld dat je je paard met zoveel moeite moet terug nemen dat het bijna niet gaat....zou je niet eens een thiedemanteugel proberen? Dan heb je net iets meer controle en ben jij als ruiter iets sterker. Want gewoon wachten totdat je paard uitgeholt is, is natuurlijk geen optie. Je paard moet aan jou gehoorzamen. Daarnaast is een goeie instructeur of instructrice ook heel erg belangrijk.
Succes!! en ik hoor graag of het gaat verbeteren.