Paard ontwijkt deel van het weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marlous77

Paard ontwijkt deel van het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:52

Hallo allemaal,

Gisteren was ik mijn verzorgpaard aan het rijden in het weiland, en ze ontweek steeds één hoek/deel van het land.
Wat ik ook deed, ik kreeg haar er niet doorheen. Wel als we langzaam erheen stapten, en ik heb haar daar ook een paar keer laten halthouden, zo van; zie je nou dat er niks engs is? En dan bleef ze wel braaf staan, maar als ik haar dan in een drafje erdoorheen wilde sturen, sneed ze gewoon de hoefslag af of ze maakte een rare sprong opzij...

Achteraf hoorde ik van de eigenaresse dat er ganzen in de buurt aan het nestelen zijn, en die zijn misschien wel een paar keer fladderend de bosjes uitgekomen ofzo.
Op zich snap ik haar angst dus wel, maar aan de andere kant denk ik dan; Moet ze niet gewoon luisteren naar mij?

Wat kan ik het beste doen in zo'n situatie? Haar dwingen om daar langs te lopen omdat ik dat wil, of maar gewoon accepteren dat ze het nu even een beetje eng vindt en haar in het andere deel van het weiland gaan rijden?
Wat zouden jullie doen?

Groetjes Marlous

Squawk

Re: Paard ontwijkt deel van het weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:56

binnenbeen erbij en stelling naar binnen vragen zodat de aandacht op jou gericht is, zodra ze dit braaf doet kun je daarna steeds minder stelling vragen en uiteindelijk zul je er gewoon langs kunnen.

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:08

ik zou eerst gewoon meerdere keren aan de hand langs gaan ook al doet ze dat goed. eerst een paar keer in stap langs en daarna misschien een stukje draf. als ze tijdens de draf wil weg springen, probeer je het gewoon nog een paar keer totdat ze zeker weet: ik hoef niet bang te zijn. daarna kan je er alsnog op stappen om te kijken of ze er onder het zadel nu ook netjes langs gaat. succes!

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 20:16

dankjewel! ik laat wel even weten hoe t gegaan is :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:56

marlous77 schreef:
Op zich snap ik haar angst dus wel, maar aan de andere kant denk ik dan; Moet ze niet gewoon luisteren naar mij?

Denk eens richting het paard? Dan krijg je de volgende zin:
Op zich snap ik haar angst dus wel, maar aan de andere kant denk ik dan; waarom geef ik haar onvoldoende vertrouwen om er toch langs te lopen voor me?

Blijkbaar vindt het paard dat zij een betere beslissing kan maken dan jij, en volgt ze dus haar eigen besluit; daar niet langs, want daar is het eng.
Kwestie van vol zelfvertrouwen je paard laten zien dat daar niets aan de hand is en verder werken aan jullie band. Een betrouwbaardere leider worden dus.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:07

Zet het paard desnoods op een volte met stelling naar binnen, houd wel de achterhand erbij anders loopt ze over de schouder weg, dan langzaam de volte vergroten en steeds dichter bij het probleem komen. Let wel op dat je zelf niet anders gaat rijden, onbewust ( meer stelling vragen/stugger in de hand worden enz). Als jij er geen probleem van maakt doet je paard het ook niet meer.
Succes, en nee dus niet naar de andere kant van de wei, wel blijven confronteren, anders heeft je paard gewonnen en krijg je hem straks nergens meer langs. Let wel op dat je er geen gevecht van gaat maken welke je niet kunt winnen.

mariskalaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:16

en hoe is het gegaan? gaat ze er nu wel langs?

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 22:31

mariskalaan schreef:
en hoe is het gegaan? gaat ze er nu wel langs?

Nou, t is toevallig dat je er over begint, want eigenlijk gaat het al een stuk beter, maar vanochtend waren we net 10 minuten aan het lopen, toen ze blijkbaar weer wat 'zag' en vervolgens vanuit stap een idiote sprong opzij maakte en er vandoor wilde gaan }:0 Ik kon haar gelukkig nog houden, maar lag er bijna af :+

Ik merk wel dat zij minder nerveus is als ik m'n gedachten op nul zet en net doe of ik gek ben. Ik heb haar dus na die vluchtpoging gewoon steeds er langs gestuurd en gewoon blijven praten he en vooral een beetje naar andere dingen kijken in plaats van zelf op gaan letten of er inderdaad iets engs uit de bosjes kan komen. Ik merk dat zij daar ook erg op reageert. Ik zeg dan ook gewoon vol goede moed hardop; "Nou, komop, stel je niet zo aan, er is niks aan de hand". En dat helpt :j