bitloos probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

bitloos probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:13

Ik rij al jaren bitloos dat ging altijd goed,maar mijn paard heeft lang stil gestaan.En laatst heb ik een klein ritje gemaakt dat ging erg goed,het 2e ritje ging minder goed.Er gebeurde op 3 plaatsen tegelijk iets,daar door werd hij erg nerveus.Ik besloot er niet langs te rijden,ik keerde om en wilde via een andere weg terug zodat hij niet het gevoel zou krijgen zijn zin te hebben gekregen.Hij wilde snel terug en bleef aan de teugels trekken zo dat zijn hoofd omhoog kon en hij sneller terug kon als dat ik wilde.Dit heeft hij nog nooit gedaan en het komt omdat hij lang op de wei heeft gestaan.Hij trok zo hard dat ik erge zere handen kreeg en dus niet de teugels kort kon houden.Is handschoenen misschien een optie,of kan ik iets anders doen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:15

Ik zou een paar keer gaan wandelen aan de hand, korte stukjes in bekend gebied. En vervolgens hier en daar eens opstappen, en weer af op een rustig moment. Het lijkt me dat hij om eens of andere reden het vertrouwen in buiten gaan met jou een beetje kwijt is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 20:19

Het probleem was dat hij heel erg plakte, dus als hij dacht o jee ze hebben me nodig bij de wei dan wilde hij ook naar de wei maar nooit met een rot gang.Het plakken is echt over daar ben ik erg blij mee,maar ik denk inderdaad dat het beter is dat ik het langzaam ga opbouwen.

Ruga

Re: bitloos probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:21

Ja, gewoon rustig blijven wandelen, belonen als hij rustig is, en even niet te veel risico nemen met de route. Komt vanzelf wel weer goed na een paar uitjes denk ik ;-)

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:28

het is eigenlijk een beetje fout gegaan toen je omdraaide toen er op 3 plaatsen tegelijk iets gebeurde en hij nerveus werd. Je bent omgedraaid. het maakt niet uit of je ttoen een andere weg bent terug gegaan of dezelfde maar het idee alleen al voor hem dat hij (met jou) wegvlucht voor gevaar is fout. nu heeft hij doorgekregen van jou: Ow help er is gevaar, laat ik nerveus gaan doen dan draaien we tenminste om en kunnen we weer naar huis!:D ben ik mooi weer onder t lopen uit!
en dat is dus het probleem.
wat je beter had kunnen doen is op het moment van gevaar even afstappen en hem er doorheen leiden. een paard kan je veel beter ernaast begeleiden, nu dus met jou zelfvertrouwen dat het niet eng is en gewoon doorloopt of er nix aan de hand is, dan dat je op je paard zit! het is een kuddedier dus hij volgt jou!
dus wat ik zou doen als ik jou was is er gewoon op gaan en mocht hij iets eng vinden, afstappen hem er doorheen leiden, ook met je stem dat t goed is enzow, en dan weer opstappen en verder rijden of er nix aan de hand is!
mocht ie erg druk zijn kan je m ook even een kwartiertje ofzow longeren ervoor dat ie ff z'n ei kwijt kan!

en handschoenen kan altijd;) wel met antislip natuurlijk anders helpt t nog niet:D hahaha

ik hoop dat je hier wat aan hebt;) en heel veel succes er mee! en komt vast wel weer goed:D

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:27

ik geef r_oos_sj_e ergens wel gelijk: je had niet mogen terugdraaien. hij stond idd lang stil, dus een beetje frisser, mss iets onbekends, en dan stopt het boven in de hersenkamer. Ik zou ook gewoon aan de lange lijn beginnen terug, oefeningen op de grond, longewerk. Ga dan terug buiten, en heeft hij weer schrik, gewoon rustig afstappen en hem erdoor leiden. is veel veiliger dan hem onder druk te zetten terwijl je erop zit. Blijkbaar heeft hij wel even tijd nodig om terug alleen buiten te gaan. maak dat hij het leuk vindt om terug bij jou te gaan wandelen.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:33

dat is rede waarom ik niet bitloos ga rijden op mijn paard.. die van mij vlucht ook, en met bit kan ik hem dan al bijna niet houde, laat staan zonder..

maar ik ben het wel eens met wat de rest zeg, je moet het langzamer opbouwen.. beetje longeren, wandelen en vooral lekker met hem mutsen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 00:13

Don_Zhivago: bitloos is minstens even scherp als met bit dus daar zal het niet aan liggen. ;)

Ik denk ook dat je in de fout bent gegaan met het omdraaien, daardoor heb je zijn angst bevestigd. Zolang je het hoofd in de richting van het "enge" kan houden zal die er niet van door gaan, als je hem echter omdraait bevestig je zijn angst, geef je door "jep, je hebt gelijk! Let's run" en dat doet ie dan ook, maar dan houd je hem ook weer tegen. Daar snapt hij beslist helemaal niets meer van dan. ;)

Gewoon terug buiten gaan en als hij nerveus word zo iets hebben van "kom op, niet zo flauw!" en er doorheen :)

Denken dat je een paard kan houden op je eigen kracht is al even onrealistisch. Of je nu met of zonder bit rijd, als zo'n ding denkt "oh oh laat ik het maar op een rennen zetten" dan doe je daar niets aan. Aan jou dus om te zorgen dat ie niet denkt "oh oh laat ik het op een rennen zetten" door zelf zelfzeker te zijn en vertrouwen te hebben. Ik snap ook je titel niet?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 07:37

Het probleem is dat hij zijn hoofd omhoog krijgt en dan snel terug wil ik krijg zijn hoofd niet omlaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 07:45

De titel van dit topic is niet zo op z'n plek, vind ik. Dit is een 'probleempje' tussen jou en je paard en heeft niets met bit of bitloos van doen.

Ik ga met de anderen mee: je had beter kunnen afstappen en je paard langs het enge leiden.
Voor nu zou ik eerst een paar keer aan de hand gaan wandelen en dan er weer op.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 07:49

Misschien eerst eens in de bak wat controle krijgen over het paard en als dat allemaal goed gaat weer naar buiten gaan.
Ook veel aan de hand wandelen om te kijken waar en hoe het paard reageert.
Zeker kan het ook bitloos opgelost worden, maar het is het zelfde als bit of bitloos je moet controle houden en beide is geen rem.
Als je hem op wil pakken doe het dan eerst met je zit en zet nooit druk op beide teugels.
Wat je wel kan doen is het paard als je merkt dat hij wat drukker gaat worden aan het werk zetten, wat stelling en buiging , wat zijgenen enz enz.
Maar het belangrijkste is de controle en die zit niet in het bit of het bitloosje.
Dus ga aan jezelf werken en leer je paard leiding te geven vanaf het zadel.
Misschien ook eens wat los en grondwerk gaan doen voor het rijden en zo maar 10 min naar buiten en dan weer terug.
Ook heel gewoon afstappen als je merkt dat het dier gaat spannen , lekker mee lopen en dan er weer op en als dat niet gaat ja dan gewoon je ritje te voet afmaken,
Dat je terug hebt gedraait vind ik geen drama , het paard zal als hij jou voldoende vertrouwt echt op den duur wel met je mee gaan, maar werk eerst aan je zelf , dan ben je al een stuk verder.
Is er niemand die jou kan begeleiden en jou kan ondersteunen b.v op de fiets ernaast en kijken wat jij doet als je paardje zo druk gaat doen?
Misschien je instructrice eens mee laten gaan?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 09:51

pharagirlke schreef:
Don_Zhivago: bitloos is minstens even scherp als met bit dus daar zal het niet aan liggen. ;)

Komaan zeg.. wordt het eens geen tijd dat jij (langer als een keer een uurtje) bitloos gaat rijden. En dan bedoel ik niet op een hack of een touwhalster. Ik kan me niet voorstellen dat je veel ervaring hebt als je dat soort uitspraken doet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 10:03

Pharagirlke, nogmaals; kom jij eens een keer op mijn paard rijden met touwhalster. Geloof me maar, als ik zeg dat dat echt niet scherper inwerkt dan met bit. :n
Hang ik er daarna voor een keertje wel een leren bitje in, kun je het verschil meteen voelen. ;)

Marleen, waarom noem je je probleem een 'bitloos probleem'? Ik vermoed zomaar dat je paard ook zou zijn geschrokken met bit. :)

Je moet de communicatie met je paard gewoon weer opbouwen. Ga anders eerst lekker even wandelen of stap af als je de spanning voelt toenemen bij je paard. Het komt vast wel weer goed. Als ik zelf een tijdje niet gereden heb, ga ik altijd eerst een of meerdere grondwerksessies doen, dan is hij beter op mij gericht en makkelijker te berijden. Ik heb er namelijk eentje die je echt goed moet onderhouden, anders neemt zijn 'eigen initiatief' het voortouw. Ik weet dat van hem en steek er dan weer even tijd in en dan is het zo weer opgelost. Succes!!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:42

Bandida en Twiggy: ik bedoelde het niet dat het slecht was, ik bedoelde enkel dat het evenscherp was als met bit dus dat Don Zhivago het niet op het bitloze mocht steken. Het staat er zelfs LETTERLIJK onder dat ik niet snap waarom ze het een "bitloos probleem" noemt :roll:

Bandida: ik zou het fijn vinden dat al je dan perse dingen mis wil opvatten, of je dat dan fatsoenlijk kan doen? Als je een probleem met me hebt, doe dat dan via PB en als je dat niet wil, doe dan normaal op bokt.

Dan verdedigt een mens het bitloze eens, is het NOG niet goed... :? IPV er allebei zo op te springen konden jullie misschien beter, gelijk elk mens zou doen, vragen wat ik bedoelde als je niet zeker bent hoe ik het bedoel.

edit: even aangepast.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 10-05-09 13:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:43

Bitloos is niet per definitie even scherp als met bit. Is gewoon niet waar. Als andere bitloze ruiters dat zeggen, ben ik dat zwaar met ze oneens. Dus bij deze. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:45

Tja, dat is wat ik in het topic dat daarover ging gelezen heb ;) Maar goed, zal wel helemaal fout zijn, wederom lees je het stukje "dat ik dit geen bitloos probleem vind" niet. Maar jullie feestje hoor :roll:

Ik wil geen bitloos vs bit discussie beginnen, maar wat bedoel je met die "niet per definitie"? Ik vermoed dat, nav wat ik al van deze TS gelezen heb, ze niet op een halstertje rijd. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:47

pharagirlke schreef:
Tja, dat is wat ik in het topic dat daarover ging gelezen heb ;) Maar goed, zal wel helemaal fout zijn, wederom lees je het stukje "dat ik dit geen bitloos probleem vind" niet. Maar jullie feestje hoor :roll:

Ik wil geen bitloos vs bit discussie beginnen, maar wat bedoel je met die "niet per definitie"? Ik vermoed dat, nav wat ik al van deze TS gelezen heb, ze niet op een halstertje rijd. :)

Jij leest het, ik heb het ervaren. ;)
Maakt verder niet uit, hoor, maar ik ga die discussie graag aan met de bitlozen, die dat beweren. :j
En dan heb ik het natuurlijk niet over een hackamore of iets dergelijks.

Ben het verder helemaal met je eens dat ik in dit topic ook geen bitloos probleem zie, dat had ik eerder ook al aangegeven. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:51

Maar nu weet ik nog niet wat je bedoelt, want IMO is elke optoming zo scherp als de ruiterhand (er even van uit gaande dat ze idd niet met een stalhalster rijd ;) Ik meende dat ergens gelezen te hebben met wat ze rijd... ik kom er alleen even niet op) dus vandaar dat ik zei dat het minstens even scherp was. Ik wilde bitloos dus niet afkraken in dit geval, enkel weergeven dat dit zowel met als zonder bit had kunnen gebeuren. :)

Het zou sowieso niet mijn "keuze" zijn om bij het 3e ritje op een paard dat al een tijd stil staat meteen naar buiten te gaan. Of dat nu met allerlei hulpteugels zou zijn, of zonder iets en alles er tussen in. Als zo'n paard fris is schrikt het iets sneller en als het gaat, dan gaat het. Daar heb je niets tegen in te brengen. :)

Dus wat mij betreft zou ik dit paard op de weide even rijden tot ie weer helemaal rustig is en dan terug het bos in gaan. Of dat nu met halster of zo'n halsring is, of ze gaat met een slof. Dat maakt me niet uit. :) In dit geval "doet dat er niet toe" vind ik.

anyhow, hoop dat het nu wel duidelijk is wat ik bedoelde met die zin. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:59

Maar een stalhalster is toch niet even scherp inwerkend als een hoofdstel met bit? Je kunt niet al het bitloos rijden over 1 kam scheren, dat is waar ik over val, als (bitloze) mensen beweren dat bitloos even scherp in zou werken dan met bit. Er zijn zo ontzettend veel bitloze optomingen met totaal verschillende (in)werking, dat kun je helemaal niet zeggen in het algemeen. Verder lijkt het me duidelijk dat je uberhaupt nooit hoort te rukken en plukken aan teugels, of er nou een bit aan hangt of niet. Je paard hoor je naar mij idee geen pijn te doen. Druk gebruiken is wat anders dan pijn doen. Toch? In mijn ogen wel, in elk geval. Daar zit toch een behoorlijk verschil in. Druk is toch nodig om je paard te laten doen, wat jij wilt. Als je daarbij pijn gaat doen, dan ben je niet goed bezig.

Maar goed, nu krijgen we hier weer zo'n discussie. ;)
Dat schiet ook niet op natuurlijk. :D

En ik zou persoonlijk ook niet met mijn paard naar buiten gaan, als we lang niet hebben gereden. :+
Ammehoela, die is dan zo gek als een deur en al helemaal met dat touwhalstertje, waar ik voornamelijk mee rij. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:03

Heb het inmiddels gevonden, ze rijd dus idd niet op stalhalster maar op een goedhart hoofdstel. Ik weet niet of ik ook kan vinden wat voor hoofdstel dat nu precies is, maar het iig geen stalhalster (Daar ging ik ook van uit, wederom; niet om bitloos te veroordelen, maar TS is wel verstandig genoeg om met een paard dat zo lang stil staat iig al niet met een gewoon halster naar buiten te gaan). Hij staat overigens sinds oktober stil (kwam ik tegen in mijn zoektocht naar het soort hoofdstel) dus dan vind ik het al helemaal niet slim om hem de 3e keer naar buiten te nemen.

"even scherp inwerken" hoeft voor mij overigens geen pijn te betekenen, misschien dat mijn woordkeuze daar wat ongelukkig is. Ik doelde nl niet op pijn maar idd gewoon op evenveel controle met als zonder bit. :)

Nu heb ik sowieso een beetje een gekke merrie (energiek) maar zelfs als ik dat vergeet zou er geen haar op mijn hoofd aan denken om de 3e keer naar buiten te gaan met haar na zo'n lange tijd :=

Dus voor de volgende keer: beter opbouwen en zijn nervositeit niet bevestigen :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:10

Goedhard verkoopt meerdere bitloze hoofdstellen, dus ik heb ook geen idee wat voor eentje het dan zou moeten zijn...... Ze hebben zowel hackamores als halsterhoofdstellen en sidepulls e.d. Allemaal totaal verschillende optomingen....

Nou ja, ik snap je wel, hoor. ;)

Dat 'even scherp inwerken' klinkt zo als 'pijn doen', maar ik denk echt dat bepaalde bitloze optomingen echt minder inwerken dan een gewoon bitje. Waarom denk je dat sommige mensen hun paard echt niet bitloos durven rijden? ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:11

pharagirlke schreef:
Bandida: ik zou het fijn vinden dat al je dan perse dingen mis wil opvatten

Ik las voor de x-ste keer dezelfde boutades over bitloos, en ik ben het er niet mee eens. Misschien mag ik er in het vervolg niet meer bij schrijven waaraan ik denk dat het ligt.. daarvoor mijn excuses.

Maar weer ontopic..

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:12

Dit paard had met bit hetzelfde gedaan.
Probleem was heel eenvoudig, nooit omdraaien, nooit.
Ben je bang stap je desnoods maar af, maar zelfs dat ook niet als het niet moet.

Bitloos en bit, ligt er aan wat je er in of om hebt hangen betrefd werking. Maar bitloos is niet per definitie vriedenlijker en een bit scherper.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:13

Ben het helemaal met je eens, Kazary. ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:14

Citaat:
Waarom denk je dat sommige mensen hun paard echt niet bitloos durven rijden?

omdat het tussen de oren zit.

Maar ik ken overigens ook mensen die hun paard met bit niet kunnen houden maar bitloos wel.
In elke optoming bestaat vriendelijk en niet vriendelijk.
En nog belangrijker, je hebt vriendelijke ruiters en minder vriendelijke ruiters.