Hoe de les het beste gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mustang1995

Hoe de les het beste gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 18:45

Hey, :D ik wil alles uit mijn lessen halen ;) , maar wat kan ik daar zelf aan doen? Ik les 1 keer per week bij Sternéo, op woensdag maar er rijden natuurlijk ook anderen mensen in de les. Ik moet voordat ik bij de club ben ongeveer 30 min erheen rijden in stap en draf, dan heb ik ongeveer 1 uur les en dan weer terug. Maar als we daar aankomen is ze al redelijk moe, hoe hou ik haar dan goed voorwaats? Ik hoop snel wat te horen, alvast bedankt.

Groetjes, Mandy.
Laatst bijgewerkt door Apple op 07-05-09 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bold verwijderd.

Dani

Re: Hoe de les het beste gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:19

Vind het nogal een eindje, 30 minuten rijden. Is er geen lesmogelijkheid dichterbij, of zelfs aan huis?

Aan de andere kant is de conditie van een paard ook te trainen - vooral lange stapritten helpen daarbij.

Ik neem aan dat je thuis ook rijdt; is ze dan wel voorwaarts?

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:22

Misschien een beetje mijl-op-zeven, maar zou je als je je lessen niet naar huis kunt halen, je paard dan niet met de trailer kunnen vervoeren?
Dat is denk ik de enige manier om haar dan zonder al te moe te worden op de les te krijgen.

Eventueel zou je kunnen kijken om 2x in de week een half uur te lessen. Dat scheelt natuurlijk een heel stuk belasting.

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 19:23

Hey :D, ja het is een eind, ik heb ook privé les 1 keer in de 2 weken. Ik ga ook hard werken aan haar conditie! Ik rijd ook thuis en dan is ze wel voorwaarts (rijd wel met sporen :o en zweep) anders is ze gewoon niet lekker te rijden.

Groetjes, Mandy.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:12

Ja vind 30 min ook erg ver en dan nog een uur lessen en dan weer terug , dat lijkt me erg veel voor het paard, ook als hij een goeie conditie zou hebben, kun je niet met de trailer daarheen?

Logisch dat ze thuis wel meer tempo heeft , want dan heeft ze de rit van 30 min niet achter de rug.
Met sporen en zweep is niets mis mee , maar gebruik ze niet als het gaspendaal.
Neem aan dat je op je lessen ook leert wat voorwaarts is?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:39

Als je voorlopig geen andere opties hebt rustig naar de les stappen, als het mogelijk is aan een zo lang mogelijk teugeltje en van de heen- en terugweg geen werk maken maar ontspanning. Gebruik het om heel rustig los te rijden en uit te stappen.

Mischien helpt het om eens naar de les te gaan wandelen, met je paard aan de hand ter afwisseling?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:46

Wij gingen ook vaak lopend naar de les (3,5 km). Op zich moet dat helemaal geen probleem zijn. (er zijn meer paarden met gebrek aan beweging dat een overmaat).
Het is juist heel goed voor de conditieopbouw om te stappen. 'Sloffen' is niet goed, gewoon een ontspannen vlotte stap.
Je kunt misschien iets eerder heengaan en je pony daar een tijdje pauze geven voordat de les begint.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 01:08

Zoals Senna zegt doet een meisje die ik ken het ook. Zij staat naast mijn wei met haar paard en de dichts bijzijnde rijvereniging is een half uur rijden als je stap en draf afwisselt. Zij gaat er zowat een uur voor de les begint al heen. Het eerste kwartier stapt ze, dan de stap en draf afwisselen en als ze op het terrein aankomt gaat de singel weer wat losser, mag het paard wat drinken als het wil en stapt ze wat aan de hand als het paard bezweet is, anders staan ze stil. Als de les begint gaat de singel weer wat strakker en lessen maar. Na de les nog een klein lang stukje in galop en laatste kwartier in stap, waarvan het laatste stuk met de singel wat losser aan de hand. Zo komt het paard weer goed op adem en meestal goed afgekoeld terug bij de wei. Als het paard nog niet is afgekoeld stapt ze nog zonder zadel aan de hand uit.
In het begin was dit pittig voor het paard, nu gaat het prima. Is denk ik een kwestie van de conditie opbouwen en je paard tussendoor de tijd geven om even op adem te komen.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 06:28

Als je paard een goede conditie hebt lijkt me het geen enkel probleem als je 30min heen moet rijden. De heenweg kun je lekker instappen en loswerken, in de les kun je dan oefenen op je mindere punten en tussendoor veel stappen, en de terugweg naar huis kun je lekker uitstappen.
Een goede training is natuurlijk om zelf ook vaak langere buitenritten te maken, om hem op conditie te krijgen. Moet lukken denk ik.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:02

Hoe lang rijd je de rest van de week?
Een paard zou dat conditioneel aan moeten kunnen, helemaal als je het een paar keer gedaan hebt.
Een paar jaar geleden deed ik het ook zo met mijn paard, hij kon het makkelijk volhouden, zefs een intensieve springles.
Denk dat het probleem meer ligt op het rijtechnische vlak, aan het aan het been zijn van het paard omdat je al schrijft dat je haar met sporen én zweep moet rijden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:05

Ik begrijp niet dat een paard na 30 min rijden al uitgeput zou zijn, en niet meer aan een les zou kunnen beginnen, das gewoon belachelijk eigenlijk.
Wij hebben een hele tijd zelf les gaan volgen en dat was bijna een uur naar daar rijden een heel deel door de bossen en echt wel doorrijden hoor, stap, draf, en grote stukken gallop,dan een uur les, en meestal gingen we dan met een heel grote omweg terug naar huis.
Een gezond paard is niet moe na zoiets hoor.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:22

Ik heb een tijdje privéles gehad op een half uur rijden met stukken stap en draf. Was toen nu eenmaal niet anders dan dat ik er onder de man heen reed. Kwestie van opbouwen.
Eerste keren stapte ik bijna alleen en deed er drie kwartier over (en dan op de terugweg was meneer ondanks dat hij moe was, toch in een half uur thuis met alleen uitstappen...)
Later ging het steeds makkelijker.
Kwestie van uithoudingsvermogen opbouwen hoor.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 07-05-09 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:26

Met de pony's reden wij elke zaterdag 3 kwartier heen naar de rijvereniging, uur les, lang nabeppen en weer 3 kwartier terug. Nooit een probleem geweest, conditie kregen ze vanzelf wel. Was altijd reuze gezellig en pony's waren volkomen verkeersmak.

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:36

Gwoon heel rustig conditie opbouwen. Jij kan ook niet ineens 2 uur trainen, dat bouw je ook langzaam op. Doe zoals eerder al gezegt werd, veel stappen. Daar train je je paard het best mee. Als dat goed gaat dan kan je draf en galop enin passen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:11

30 minuten afstand lijkt mij ook geen probleem. Gewoon rustig daar heen stappen, misschien een drafje en zorgen dat ze niet moe is voordat je daar bent. Je kunt dan mooi je rit er heen en weer terug gebruiken voor je warming-up en cooling down.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:56

Ik moet ook 45 min naar les stappen, dan 45 min dressuurles, 30 min springles en weer terug. Gaat prima hoor :D Is het paard lekker los. Ik ga ook echt geen pauze houden na dat stukje stappen. Ik heb mijn paard regelmatig behoorlijk munt na de les, maar na 10 min stappen is hij behoorlijk opgefrist en als hij de kans krijgt wil hij wel weer een stuk draven. Ik vind met name het uitstappen erg lekker, zijn ze weer helemaal herstelt als ze thuis zijn.

Je moet natuurlijk wel opbouwen. Desnoods dat je eerst een halve les meerijdt.

Veel clubgenoten draven en galoperen ook nog een stuk onderweg, dat doe ik meestal niet.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:49

Veel rijden en conditie opbouwen, evt. eens het bos in gaan of die stukjes wat je naar de les toe rijd ook eens "gewoon" gaan doen zodat ze conditie opbouwt ;).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:56

In principe hoeft dit geen probleem te zijn. Gewoon wat aan haar conditie gaan werken.

En in de opbouw fase naar meer conditie krijgen gewoon wat later bij je les aankomen en eerder weg gaan. Op een vermoeid paard rijden is ook niet bevorderlijk. Ik neem aan dat je in een les van een uur ook begint met opwarmen en losdraven? Dat kun je voorlopig onderweg ook al wel doen.