Paard gewend aan zadel, opstappen maar en rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Paard gewend aan zadel, opstappen maar en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:56

Misschien staat dit onderwerp hier verkeerd, dus verplaats dan maar. Mijn 160 cm arabier is nu 4 jaar en 1 maand oud en sinds een half jaar heb ik hem al de basisdingen, het nodige grondwerk geleerd, komt hij met mij alleen of als handpaard mee naar buiten, kent het zadeltje met hangende beugels, een gebitsloos hoofdstel en reageert op de commando's tijdens longeren. Ik heb een keer over het zadel heen gehangen en daar reageert hij bijna niet op. HIj leeft op gras en/of 24 uur toegang tot hooi is een klein beetje dik.

Duidelijk is nog te zien, dat hij geen rug/buikspieren ontwikkeld heeft en heeft hij nog een dikke buik. Wat kan ik nu als beste gaan doen, om hem verder te trainen, zodat hij goed mijn ruitergewicht (75 kilo) kan gaan dragen en de basisbeginselen van het dressuur kan gaan leren? Ik ben van plan hem ooit in de endurance te gaan starten en heb geen haast. Moet ik hem ook krachtvoer bij gaan voeren om de spierontwikkeling te ondersteunen?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:02

Ik zou hem eerst een paar weken longeren met een los bijzetje zodat hij leert zijn rug te gebruiken en zo zijn rugspieren sterk maken zodat hij je kan dragen. Ongeveer zes weken, zo'n 3,4 keer per week neemt dat in beslag voor die enigzins kracht hebben. Daarnaast kun je met lange lijnen achter hem gaan lopen zodat hij ook leert dat de commando's nu vanaf achter hem gegeven worden, scheelt een boel straks als je erop zit. En wen hem aan bewegingen achter en boven hem zodat straks als je erop zit hij niet van je schrikt.

Op deze manier heb ik er nu zo'n 35 achter elkaar gedaan en niet eentje daarvan heeft ooit gebokt of gek gedaan tijdens de eerste keer maar ook niet in het evrder traject van het aanrijden. Dit ook omdat je hiermee spierpijn die ontstaat vanaf de 2e week onder de man voorkomt. Die zorgt namelijk vaak voor een ineens toch bokkend paard terwijl het eerst eigenlijk braaf was.

Succes!!

Qua voer zou ik eerst kijken wat er na twee weken training gebeurt met zijn lijf, wordt hij moe, valt hij teveel af of is er iets anders dat verandert, dan kun je hem rustig een kilo per dag gaan bijvoeren met een basisbrok.

LauwtjuhLevi

Re: Paard gewend aan zadel, opstappen maar en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:25

Ik zou het hooi beperken tot 3 plakken per dag,tenminste dat licht eraan hoeveel uur hij op het land staat en of het gras hoog staat of laag of dat het gras vet is..

De rugspieren indd. opbouwen door te longeren bijv. met pessoa.
zet die gelijk de achterhand er goed onder.
Wat je ook iedere dag kan doen is als je hem aan het poetsen bent met de hoevekrabber bij de staart in de buurt zijngevoelige plekje vinden.. meestal op de kont langs de staart. en dan stevig over hetgevoelige plekje heen gaan.
Vinden ze niet fijn, maar zo spannen ze wel goed de rug spieren aan.

Suc6 ermee!