springt netjes aan schiet vervolgens weg...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jive01

springt netjes aan schiet vervolgens weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:49

ik heb een probleem met mijn haflinger merrie,
shakira is nu 5 maanden onder het zadel en ze is bijna 6 jaar ,

in het begin ging het rijden echt heel goed en ze pakte alles heel goed op,
nu heeft ze de laatste tijd een hele rare tik gekregen,
als ik aanspring in de galop, wat ze overigens erg netjes doet,
en we komen op de lange zijde van de bak dan neemt ze ineens en zeer scherpe wending van de hoefslag , ik probeer haar dan met mijn been en zit terug te krijgen maar ze gaat dwars door mijn been heen, in draf doet ze het eigenlijk helemaal niet, heel af en toe maar dan heb ik haar ook zo weer terug,

het maakt niet uit op welke hand ik aanspring , in de bochten gaat het echt heel goed, enkel de lange zijde gaat voor geen meter, terwijl dit in het begin wel ging,

wie heeft er een idee om dit gedrag eruit te krijgen?

Dani

Re: springt netjes aan schiet vervolgens weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:52

Wat ik me ineens zit te bedenken...:P

Kan je haar niet op de volte zetten op die momenten? Dus 4 passen lange zijde, en vóórdat ze zelf bedenkt om er vanaf te schieten, zet je haar zelf al op die volte. Dan kun je het aantal rechte passen steeds uitbreiden. En als ze wegschiet hetzelfde, niet terug naar die hoefslag sturen, maar gebruik het, zet haar onmiddelijk op de volte zodat ze uiteindelijk denkt 'laat ik maar rechtuit gaan, dan hoef ik tenminste niet die volte meer op' :P

Of reageert ze ook niet meer op je teugelhulpen op die momenten? Dan zou je hetzelfde eerst nog in stap en draf kunnen proberen.

Haha, jij hebt dit, Dafner blijft wel netjes op de hoefslag maar heeft weer iets meer moeite met aanspringen..zo blijven we allebei bezig. :P

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:05

wat je ook kan proberen is op de lang zijde stelling naar buiten te vragen en dan goed je binnen been er bij.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 15:10

Mijn verzorgpony doet dit ook, omdat ze het erg moeilijk vindt rechtdoor te gaan in galop...
We zijn het nu aan het oefenen en doen dat wat DaniBanani ook zegt. En het werkt! Veel succes :)

Jive01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 17:46

vandaag ging het redelijk met de galop, paar keer weggeschoten, en een paar fikse bokken omdat ik haar toch wel duidelijk mijn been liet voelen,
na een paar rondjes bleek ze het een beetje te begrijpen

hopen dat ze dit verder gaat oppakken,

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:52

en kan je evt buiten dit proberen want dan is er geen begrenzing. Vaak is dat een mooie oefening