Hoe krijg je de achterhand eronder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Hoe krijg je de achterhand eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:56

Ik heb onlangs gehoord dat je paard pas nageeflijk is als zijn achterhand eronder is.. (Dit wist ik helemaal niet!)
Wat zijn goede oefeningen om de achterhand er goed onder te hebben? Want mijn vp loopt wel nageeflijk, maar soms gaat opeens dat koppie weer omhoog, en niet meer naar beneden. Vooral het eerste half uur hebben we hier last van.

PS. Ik hoef niets te horen over dat ik les moet nemen, want dat heb ik al! Alleen pas over 5 dagen, en ik wil al wat oefeningen zelf uitproberen. ;)

Anoniem

Re: Hoe krijg je de achterhand eronder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:57

Veel schakelen, overgangen en schijnovergangen op je benen en zit rijden ;)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:57

Oke, dan doe ik het dus wel op de goede manier. ;) Alleen moet ik dus nog wel meer op mijn zit rijden. Zijn stelling en voltes ook goed?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:00

Idd schakelijk,, van hand veranderen en dan toch oppeens de andere kant opsturen zodat ie op zn eigen benen moet lopen ( dit was voor mijn merrie super moeilijk zo kwam ik er ook achter dat ze eigenlijk niet op dr eigen benen liep )

overgangen en schijnovergangen,, dus terug en dan net voor ze terug zijn verder sporen, dit wekt vaak de eerste keren een schrik reactie op dus let daar goed op dat je er niet naast ligt strax :P

dit is eigenlijk mijn basis geweest en heb bovenstaande zelf ook meegemaakt vandaar dat ik jou waarschuw :P

Edit: stelling en voltes moet je eigenlijk altijd wel gebruiken :) maar naar mijn beleving zet je het paard daarmee niet meer op eigen benen ( stelling krijg je ook pas als ie op eigen benen loopt en dus de achterhand goed actief gebruikt)
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 04-05-09 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:01

Ja zolang daarbij de achterhand maar geactiveerd houd, wat ik zelf ook een fijne oefening vind is, achtjes en s-jes rijden en dan op het omstel punt een paar passen verruimen :j

roooosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:02

schouderbinnen en buitenwaarts zijn hele goede oefeningen voor het trainen van de achterhand.
Ik ben blij dat je er achtergekomen bent dat de achterhand bepaald of het paard 'goed' loopt, en niet zijn hoofd/halshouding.
succes!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:03

wat dachtje van slangen bogen werkt ook super :) en nog beter is om je paard te laten denken links te moeten en dan op het allerlaatste moment toch zeggen ahah opletten we gaan rechts.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 17:33

Oke, super bedankt allemaal! :D Ik ga het morgen direct uitproberen. ;)

kwien_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 07:19

had dat probleem ook en dit zijn zeker goede tips

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:23

Idd aan de gang gaan met rechtrichten, de zijgangen zoals schouder binnen en traver zijn hele goeie oefeningen, maar zeker ook je eigen zit, dus niet denken we gaan rechts en dan ineens links gaan dat is zeer zeker niet goed, omdat je zelf eerst je eigen zit moet omzetten en dan het paard omstellen, dus je moet voorbereiden in je eigen lichaam en dat kun je niet als je ineens omzet, het paard moet ook weten waar hij aan toe is en zijn balans en houding om kunnen zetten en dan moet hij wel voorbereid zijn.
Veel stappen op de volte, maar als je les krijgt dan zul je daar wel mee gaan werken, laat je ook vertellen waarom de oefeningen zijn en wat er gebeurd in het lichaam van het paard als jij stelling vraagt, is heel belangrijk om zelf te weten wat je doet en waarvoor, want dan pas gaan de kwartjes vallen.