Mijn jongste schat (3,5) heeft bang van zijn zadel, eerst was dit niet zo, toen hij van de manege naar de wei is verhuist is het begonnen. Als ik hem in de stal opzadel, lukt het wel en eens het erop ligt, is er niks meer aan de hand. Als ik hem buiten aan de stal vastzet, en hij ziet zijn zadel, begint hij als een gek te trekken. Vind dit echt niet fijn voor hem en mezelf.
Het rijden & opstappen gaat allemaal probleemloos Hebben jullie misschien oplossingen?
Myca
Geplaatst: 03-05-09 20:10
Past het zadel nog wel goed? Misschien is'ie wel uitgedeit sinds hij in de wei staat. Verder geen last van bultjes enzo?
Ik denk dat je idd even het zadel moet laten nakijken en/of de rug van je paardje moet laten controleren
Pollewoppy
Geplaatst: 04-05-09 08:56
jonge paarden veranderen nog veel wat bespiering betreft en daarbij kan de overgang naar de wei er voor zorgen dat hij voller is geworden. Ik denk ook dat het zadel misschien niet goed meer ligt en dat hij het daarom niet prettig meer vindt.
ik zou even kijken of het zadel nog goed past en even controleren of hij last van zijn rug! Als dit allemaal niet het geval is moet je denk ik gewoon heel rustig aan het zadel laten wennen. Eerst even laten wennen als je het zadel vast hebt en als dat goed gaat heel rustig op de rug leggen!
Als fyssieke problemen uitgesloten zijn, even een paar stappen terug nemen in de training van het opzadelen: Eerst naderen met een opgevouwen dekje, aanraken, reageert hij niet, weer weghalen. Dit uitbreiden naar het dekje uitgevouwen, en elke keer weghalen als hij niet reageert. Ik zou hem daarbij niet vastzetten maar hem door iemand laten vasthouden, zodat je paard niet kan gaan hangen en daardoor dubbele paniek heeft. Als dat goed gaat, naderen met het zadel, reageert hij niet, weer weg gaan, weer naderen met het zadel, hem er mee aanraken, weer weggaan als hij niet reageert, etc. Let er op dat je niet recht naar hem toeloopt en het zadelt al "dreigend" omhoog begint te houden, maar loop in een hoek van 45 graden tov van hem, en naar zijn schouder. Eerst met je vrije hand zijn schouder aanraken en dan rustig het zadel er op leggen.