Tandenknarsen bij nageven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Tandenknarsen bij nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 19:52

Toen ik met bit reed, had ik constant een tandenknarsend paard. En dat dekt de lading niet eens; ze 'klapte' echt met die tanden op elkaar. Dat gebeurde zodra ik de teugels wat meer aannam, en werd erger als ik voorzichtig iets nageven vroeg. Hierbij zette ze wel de rug er heel mooi onder. Omdat ze het bit sowieso niet leuk vond, ben ik toen overgestapt op bitloos.

Dat gaat super, alleen laatst deed ze ineens precies hetzelfde: rug helemaal opbollen (zit wel echt fantastisch), hoofd mooi, maar klapperen met die tanden. Nu heb ik een hele tijd niet eens het nageven gevraagd; dit gebeurde omdat ze stilstond en steeds weg wilde lopen, dus ik moest haar erg inhouden, en dit was haar reactie.

Normaal rijd ik met redelijk lange teugel, dan gaat die neus over de grond, en gebruikt ze haar rug ook goed (maar niet zó goed als daar), dus ik zou niet denken dat het probleem daarin ligt. Met haar tanden is ook niets aan de hand.

Kan dit een stukje spanning zijn, wat verder geen kwaad kan? Gewoon hele korte stukjes oefenen, met name voor het trainen van de rugspieren, en dan opbouwen? Is het toch pijn? (hoewel ze daar met niets anders blijk van geeft) Herkent iemand het überhaupt?

Ze hoeft van mij verder dat hoofd ook niet zo te dragen (zeker omdat ze snel achter de loodlijn gaat lopen, dat was met het bit iig toen wel zo), maar als ik voel hoe ze haar rug gebruikt op die momenten; dat kan ze dus wel, en dat wil ik graag meer kunnen gebruiken.

Enne..die tip van 'zoek les', die ken ik al...maar er zitten hier heel veel mensen, die misschien, toevallig, hier iets meer vanaf weten. :)

RoodZonnetje

Re: Tandenknarsen bij nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:18

Tandenknarsen kan zeker een stuk spanning zijn, vaak vanuit problemen in de rug...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:58

Daar dacht ik ook het eerst aan; maar nogmaals, met 'gewoon' rijden gebruikt ze haar rug ook, alleen minder extreem, en dan geeft ze absoluut geen pijn aan. En ze bolt die rug zelf zo extreem op, dat is niet omdat ik het vraag. Overigens was het tandenknarsen er ook als ik de teugels (met bit) aannam, zonder dat die rug er zo onder kwam.

Vandaar dat ik dus toch denk aan een andere oorzaak dan echt (rug)pijn..

Anouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 09:41

Die van mij doet het ook heel af en toe. Maar die doet het ook als ie op z'n box staat en iemand voor z'n neus staat met eten dat hij wil hebben, als hij z'n zin niet krijgt dus. Meestal is het heel eventjes als ik net wat meer ga vragen van hem. Pijn heeft ie niet, hooguit wat spierpijn van de dag ervoor.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:11

Dus het kan ook gewoon komen van 'hé, dit zijn spieren die ik meestal niet zo gebruik, dit kost moeite?' :P

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:59

Hoi,

Knarsentanden is een heel irritante gewoonte, net als bij mensen, die doen het ook vaak icm met stress.
Mijn paard doet het ook soms maar dat is voor mij een teken dat er rijtechnisch iets niet helemaal in orde is. Ook al loopt ie voor mijn gevoel fijn.
Probeer je paard lekker goed los te rijden en misschienm oet je hem wel op een andere manier gaan rijden.
Wat zegt/adviseerd je instructie?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:01

Mijn verzorgpaard doet het ook maar dan tijdens het poetsen.
Hij staat dan half te slapen maar staat wel druk te tandenknarsen.
De tandarts heeft niks gevonden en het ging ook goed met ze gebit. Tijdens het rijden heeft hij het echter niet dus waar het door komt weet ik niet.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:49

Tandenknarsen tijdens het rijden duid er 'meestal' op dat hij niet helemaal goed los is. Dat hoeft niet perse in de rug te zijn, maar kan bijv. ook het gebied rondom de nek of kaken zijn.
Als je les hebt, zou ik dit even kortsluiten met je instructeur/ice. Succes!

sowieso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:51

een van mijn paarden was eerst stout toen hij kwam, inmiddels doet hij dit niet meer maar is hij nog wel een beetje zenuwachtig en knarst hij daardoor. Ik ben dus wel blij met het knarsen :D en zie het als een tussenstap van stout en ongehoorzaam naar ontspanning en gehoorzaamheid. Echter hier is bij jou, uitgaande van je verhaal, geen sprake van.

_joellover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:03

Het paard waar ik op rijd doet dit ook heb het gevraagt aan Tandarts het kan spanning zijn maar ook als het een merrie is een merrie tik zijn als ze het er ffies niet mee eens is.
sommige merries gaat ook happen met hun lippen. Ik weet niet of die van jou ene merrie is ?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 21:55

Heb een merrie inderdaad.

Tja, hád ik maar een instructeur/ice..heb nog wat problemen om iemand te vinden die me echt aanspreekt, zeg maar.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 14:08

Die van mij doet het soms nog als ze het ergens niet mee eens is, bijvoorbeeld als ze bij een stoplicht moet wachten of als een ander paard te dicht langs rijdt. En soms ook bij oefeningen die ze moeilijk vindt, maar als ze het eenmaal door heeft is het over. Ik heb haar rug, tanden e.d. laten nakijken ook de vorige eigenaar heeft alles na laten kijken, niks gevonden. Ik moet zeggen dat het wel minder is geworden dan toen ik haar net had. Ik denk dat het meer een gewoonte is geworden.

Het is trouwens ook een merrie.

annedrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:42

eerst moet je uitsluiten dat je paardje niet ergens pijn heeft.
mijn paardje knarst soms ook, bij mij is het eigenlijk zo dat als hij knarst dat hij dan geen goede aanleuning heeft. Als ik hem er dan doorheen heb en hij egt goede aanleuning heeft dan hield het op.

wasira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 13:31

mijn paard deed dat eerst heel erg, maar na mate ze sterker werd werd het minder. Bij nieuwe oefeningen doet ze het soms nog, omdat ze het wat moeilijker vind..