hals strekken :/

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MeAndRein

hals strekken :/

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:18

hallo iedereeen :D
ik heb een probleem met rijden, namelijk het hals strekken.
op mijn laatste wedstrijd had ik 4en en daarvoor ook nooit hoge punten ;( maar het is wel terrecht.
weten jullie misschien wat handige tips om een mooie gestrekte hals te laten zien ??

Groetjes Deborah :D

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:24

Ik ben er persoonlijk altijd blij als ik er weer vanaf ben. Mijn huidige paard gebruikte het meestal om even rustig om zich heen te kijken wat er nu aan de hand was.

Als jury is het ook een onderdeel dat eigenlijk meestal onvoldoende is.
Vaak zie je dat een paard verder in de africhting en beter ontspannend inspanning kan leveren en meer ervaring heeft ook makkelijker aan het halsstrekken toekomt maar ja dan hoef je het dus niet meer te tonen.

Zorg in de proef dat je het tempo voor het betreffende onderdeel al goed onder controle hebt.
Zet de lijn van de volte eerst goed in (als het op volgte is tenminste.)
Blijf rechtop zitten.
Durf teugellengte te geven maar geen waslijnen of handen breed.

Palmbierlove

Re: hals strekken :/

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:27

Ik heb precies hetzelfde probleem... bij mij wil hij ook ver genoeg zakken en heb ik altijd een onvoldoende (tot nu toe nog beperkt met een 5)

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:56

probeer veel kuit te geven, zo ging de pony waar ik op rij wel zakken met haar hals. maar probeer wel een beetje contact te houuden met haar mond.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:26

Het is absoluut 1 van de moeilijkste onderdelen van de proef...Ik doe meestal me handen iets breder en geef knedend en al iets meer teugel en been. Het zakken zou dat iets makkelijker moeten gaan. Wat ook heel erg belangrijk is, is het oefenen thuis. Ik neem halsstrekken altijd in mijn training mee. En het gaat nu al stukken beter!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 00:36

halsstrekken is echt een oefening waar je op moet trainen. En ook erg consequent, als je bijvoorbeeld tijden het trainen even lange teugel geeft en gezellig met bijvoorbeeld een andere ruiter gaat kletsen terwijl je paard lekker om zich heen kijkt gaat het niet werken.
Verder moet je paard goed over de rug lopen en de juiste hals en rug spieren gebruiken. Als je paard iets de ruimte geeft op de teugel en daar ligt achter aan drijft moet je paard je hand volgend. Zorg er voor dat je goed beloond ook al zakt je paard maar klein stukje, elke cm is een beloning! En zo moet je dit steeds verlengen, tot je paard mooi tot aan de knieen gaat. Probeer in het begin korte stukjes te doen, want hoe langer je iets doet hoe grote de kans ook dat het verkeerd gaat.
Veel trainen dus! En misschien handig als je er een instructrice bij hebt je die kan helpen.
Succes

SorayaDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:23

Als je paard echt nageeflijk en actief is, dan is dit heel makkelijk, gewoon met je buitenteugel contact houden en teugels geleidelijk wat langer laten worden terwijl je wel de voorwaartse drang blijft houden en activeert. Als je paard echt nageeflijk is, dan gaat het automatisch. Daarnaast, alles moet je oefenen dus dat zou ik dan ook zeker gaan doen. Is ook lekker voor de spieren van je paard, want je wisselt af in lengte. Wat je kunt doen tijdens het oefenen is als je goed contact hebt, eerst je binnenteugel iets meegeven (paar cm maar), merk je dat je paard dit volgt, ook je buitenteugel iets verlengen zodat ze weer op gelijke lengte zitten. En natuurlijk actief houden. Dit uitbreiden tijdens het oefenen, zodat je uiteindelijk op halsstrekken uitkomt.

Niet kneden of je handen breed zetten, zoals hierboven ergens is aangegeven. Gewoon rijtechnisch correct dit onderdeel oefenen.

@TS: Succes :)

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 12:10

bedankt iedereen voor de reacties:D
ik weet zeker dat ik er wat mee kan.
het is ook wel fijn om te weten dat het bij veel mensen fout gaat :P
het lijkt zo simpel maar de mijne maar ook graag gebruik van de lange teugel en daar lekker om zich heen kijken wat vervolgends een 4 opleverd :D

bedankt iedereen

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:20

Probeer je paard vanuit het aan de teugel rijden, naar beneden te laten zakken, geef steeds iets meer toe maar houd wel contact zodra hij ophoud met zakken, vraag je hem weer ronder in de lage lijn en vraag je of hij weer wil zakken

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:25

Bij mijn paard is het halsstrekken juist een van zijn beste onderdelen. Zorg ervoor dat je paard lekker ontspannen en goed aan je been loopt. Op het begin zal ik een klein beetje teugel geven. Als je merkt dat je paard je hand volgt geef je hem weer wat meer teugel, totdat hij op een gegeven moment netjes naar beneden loopt. Je moet er in iedergeval goed op letten dat je contact houdt op je teugels.

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:30

Ik ben juist altijd blij als dit onderdeel komt, heb ik altijd de beste cijfers voor. (gelukkig, heb meestal wel wat goed te maken :Y) )

Denk dat het veel te maken heeft met je basiswerk. Ik rijd mijn paard altijd wat ronder en lager in en laat ook af en toe zijn neus helemaal naar beneden afvloeien (kniehoogte) en werk hem in de lage lijn helemaal los. Voordeel is dat hij ook in die lage lijn aan mijn hulpen staat. Met het uitwerken na het rijden idem dito.

Wanneer ik mijn handen naar voren doe of zoals bij het halsstrekken mijn teugels laat vieren is Blue zijn reactie automatisch om mijn hand naar beneden te volgen. Hij kan nog weleens heel erg heftig zijn op wedstrijd en heel veel stress hebben, maar dan nog doet hij het halsstrekken goed. Voor hem is dat het afvloeien van de spanning.

Kortom: Je paard tijdens je training veel op verschillende hoogtes instellen en daarbij zorgen dat hij echt nageeflijk blijft, aan je hulpen staat en zijn achterhand actief blijft ondertreden. En als hij daarin goed aan de hulpen staat kan je hem tijdens je wedstrijd ook goed af laten vloeien.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:25

hallo,

als je je paard voor elkaar hebt is het ook simpel, maar indien dat niet zo is weten veel mensen niet hoe het voor elkaar te krijgen.

hals strekken is een soort graadmeter hoe goed je je paard echt voor elkaar hebt,

ik denk aan jouw foto's te zien (hoewel je het eigenlijk alleen in het echt goed kan beoordelen) dat jouw paard vrij stijf is en iets scheef (dat is namelijk bijna elk paard) door goed op de beenzetting te letten (voorbeen voor achterbeen en niet er iets links danwel rechts van) zul je je paard evenwichtiger gaan belasten kan hij zich gaan ontspannen, wanneer het paard zijn bovenlijn enigszins ontspant en lang laag gaat lopen zal hij zijn achterbeen ook gaan gebruiken en minder kort stappen.

Het is een iets lang verhaal maar kortweg: laat je paard in evenwicht lopen, hij gaat ontspannen, hij gaat zijn achterbenen verder onder zijn lijf brengen.

dit heeft inderdaad met zijn rug te maken, die houdt hij ook vast (hoogstwaarschijnlijk), maar dit kun je vaak rijtechnisch oplossen

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:35

Mijn verzorgpaard heeft ook moeite met hals strekken, maar komt waarschijnlijk omdat ze vroeger niet goed bereden is en nu bang is om ervoor gestraft te worden.

We proberen er nu dus extra veel aandacht aan te geven en ruimschoots te prijzen als ze het durft om de hals te strekken. En dat begint te werken! Het gaat steeds beter!
Verder lees ik hier graag alle tips even mee :D

Groetjes Marlous

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 14:45

Halsstrekken is niets anders dan een oefening om je aanleuning te controleren. Een paard moet van achter naar voor gereden worden en leren de hand van de ruiter te volgen.
Doe jij je handen naar voren en maak je geleidelijk aan de teugels langer? Dan moet je paard jou handen naar beneden volgen.