Beginnen met inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

victorielove

Beginnen met inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 21:12

Ik ben sinds 2 weken de trotse eigenaresse van een gitzwarte merrie. Ze is een Tolando x Landeur en 4 jaartjes jong. Ze komt van een merriehouder af en was nog niet ingereden. Was eigenlijk nooit van plan geweest om een groen paard te kopen, wilde eigelijk een zeer ervaren paard :P Maarja je droompaardje laat je niet gaan.

Dus sinds 2 weken zijn we begonnen met longeren. Eerst alleen met hoofdstel en madame liep rondjes alsof ze nooit anders heeft gedaan. Dit 2 á 3 keer gedaan en toen zaten de stemhulpen er al redelijk in dus heb ik de longeersingel omgedaan. Nog geen kik gaf ze.. Tja dan losjes het elastiek eraan hangen. Af en toe deed ze lekker der neus naar beneden, maar dit komt vanzelf. Met dwingen krijg je alleen maar problemen. Toen dit ook goed ging heb ik nu vandaag voor de 3de keer het zadel erop gehad en weer loop ze rondjes alsof ze nooit anders deed. Ik kan aan de beugels hangen, ernaast gaan springen, het zadel heen en weer duwen en haar overal op haar lichaam klopjes geven en ze blijft gewoon braaf staan. Ik dacht eerst van we doen het allemaal rustig aan, lekker een maandje longeren en daarna erop als ze er klaar voor is. Nu na 2 weken lijkt 't madame dus helemaal niets te doen. En zit ik eraan te denken om er op te gaan. Ik krijg hier overigens wel professionele hulp bij ;)

Mijn vraag is dus, zouden jullie 't toch nog even houden bij longeren, en waarom?
Of denken jullie, joh ga er gerust op, maar natuurlijk blijven we 't ook dán rustig aan doen.

YankeeBoy

Re: Beginnen met inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:15

persoonlijk zou ik nog eventjes wachten.
Je hebt haar net, geef haar even de tijd om goed aan je te wennen.
Je hebt geen haast toch!

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:20

Het paard is 4 jaar en zo als je aangeeft kan ze de dingen die je met haar doet makkelijk aan.
Als ze verder geen last heeft van spierpijn of iets dergelijks (je komt van niks naar longeren met alles er op en er aan tenslotte..)
Zou ik gewoon rustig doorgaan met uitbouwen van al het nieuws wat haar te wachten staat.
Lekker blijven longeren zoals je al doet en dan met begeleiding elke keer even gaan hangen na het longeren.
Als dit na een paar keer prima verloopt, rustig erop gaan zitten als iemand haar vasthoudt.
Ik zou wel de eerste periode niet elke keer erop gaan zitten, misschien word dat dan teveel van het goede.

Maar waarom niet doorgaan als ze aangeeft er klaar voor te zijn???
Niks mis mee ze is oud genoeg.
Hoe ver is ze qua groei??
Mijn 5 jarige is als 3 jarige aangereden heeft vervolgens een zomer op het land gestaan om verder te groeien, vervolgens een winter verder gereden en weer een zomer het land op i.v.m. een enorme groeispurt, nu klaar om verder op te bouwen, dus het ene paard is het andere natuurlijk ook niet...

En onthoudt... je hebt alle tijd van de wereld, niks overhaast doen, ga je gevoel achterna!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:25

Voor de 2 weken dat jij haar hebt ga je te snel!
Een paard kan best onder de indruk zijn van allemaal nieuwe dingen, blijven dan rustig en dan heb je al snel het idee...ze snappen het wel. Als dit paard nog nooit is gelongeerd en een bit of zadel heeft in en op gehad en je bent in 2 weken al zover dat je er elastiek aan hangt om hem nagevelijk te maken, ga je in mijn ogen veels te snel!!!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:30

Ik denk ook dat je te snel gaat, ze is misschien wel helemaal bedust van waar ze nu is, en doet alles wat je zegt maar het kan straks zo ineens omdraaien als ze begint te wennen aan waar ze is. Ik vraag me af waarom je zo snel wilt. Wil je niet eerst een vertrouwingsband opbouwen? Lijkt mij belangrijker dan gaan rijden.

nikiet

ik ben het met HubbaBubba eens. je paard is al 4 en als het laat merken/zien dat het aankan, waarom zou je dan niet rustig aan kunnen uitbouwen? juist een paard dat in een nieuwe omgeving is is het goed om gelijk te beginnen, dan leren ze dat ze aan het werk zijn. ik heb mijn paard 3 maanden geleden gekocht, ze was ook nog helemaal groen en wij zijn ook zo rustig aan begonnen. Ze deed het zo voorbeeldig, dat we van longeren met singel, naar longeren met zadel zijn gegaan, daardoor kon ze wennen aan het gewicht en aan de loshangende beugels... daarna hebben we er in 1 week tijd 2x opgehanen, tussendoor gewoon lekker gelongeerd met zadel (zonder touwtjes ed.) ik vind wel dat je paard de vrijheid moet krijgen om de eerste weken te wennen aan zaderl, hoofdstel, bit ed. dus touwtjes vind ik wel nog wat vroeg.......
nadat het hangen zo ging goed hebben we er rustig een paar x op gezeten en rondjes gestapt (iemand had haar dan vast) zo rustig verder gegaan en nu rijden we al los in de buitenbak! Ik ben van mening dat als je paard aangeeft het aan te kunnen je best wel uit kan bouwen, als je haar ook maar de rust geeft die het nodig heeft en niet in 1x te veel wilt, maar wat ik uit je verhaal kan opmaken ben je dat ook niet van plan....... geniet lekker van je nieuwe aanwinst!

lissisanne

ik zou haar in ieder geval wat meer tijd geven om aan alles te wennen , aan jou en haar (waarschijnlijk) nieuwe omgeving.
ik denk dat een tijdje gewoon lekker het land op geen kwaad kan.
dan kan alles ook een beetje bezinken.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:43

zou niet weten waarom je niet verder kunt gaa,ik was ook voorzichtig gaan zitten,van het longeren bouwt ze alleen maar conditie op,en aan de manier zoals je over het hele gebeuren praat merk ik dat je goede begleiding hebt.
ga lekker verder met de volgende stap,ze is 4 zou niet weten waarom je nog verder moet gaan longeren,en weg zetten op de wei daar heb je helemaal niks aan.
succes!en laat je weten hoe het gaat!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 21:43

ik ben het gedeeltelijk eens met aerdenhout, vooral over het elastiek, waarom een elastiek???? heb net zelf mijn 3 jarige zadelmak gemaakt met professionele hulp erbij, had zelf alle voorbereidingen gedaan net als jij. en die van mij was ook zo braaf.
heb helemaal geen hulpteugels gebruikt, vind dat een jong paard helemaal op eigen benen moet lopen en niet dmv een elastiek in de houding wordt gezet.
heb zelf nu 3x er op gezeten en het sturen gaat redelijk goed.
mijn advies voor jou is, weg met die elastiek, nog ff wat rustig doorlongeren, en over 2 a 3 weekjes beginnen uit te bouwen. succes!!

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:14

Ik ben echt van mening dat het gewoon kan hoor!!
Blijf naar je paard kijken/luisteren wat ze aangeeft en doe desnoods 1 of meerdere stapjes terug als blijkt dat ze het even niet kan handelen.
Ik ben ook zeer zeker van het rustig aan opbouwen, maar als het paard het aan kan waarom dan wachten??

Mijn paardje kon het gewoon nog niet aan en was van plan om met haar te beginnen in de L als ik zou gaan starten (ben Z met m'n andere vandaar dat dat kan) maar ze is er gewoon nog niet klaar voor (word wel al 5 in Juni) een echte laatbloeier en daarom start ik in de B.

Paarden die ingereden worden op een profstal worden toch ook klaargestoomd in meestal een maand.
Dat is in mijn ogen te snel, maar ook dan ligt het aan het type paard.
Echt per dier verschillend...

Ook losse elastieken (zoals TS verteld) kan in mijn ogen geen kwaad, ze mogen best is wat "teugeldruk" voelen, kijk strakke elastieken zou niet eerlijk zijn in mijn ogen, maar dat is volgens mij hier niet aan de orde.
Heb je een foto van je paardje???
Laatst bijgewerkt door HubbaBubba op 01-05-09 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 22:14

Zou ook zeker geen elastieken of wat dan ook gebruiken.
Ga eerst een aan de gang met een band opbouwen, loswerken , aan de dubbelen lijnen, er zijn zoveel voorbereidende dingen die je kan doen voor je er op gaat, neem de tijd als je die hebt, waarom al op die rug als het paard vanaf de grond nog zoveel kan leren , leer het dier eerst kennen en hij jou .
Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl misschien heb je er wat aan.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 01:44

Wel ja de één zegt zo, de ander net anders, ook ik heb een iets andere mening.
Als je de leeftijd van je paardje bekijkt, zou ik idd ook zeggen tis de moment hé, ze is braaf en doet al wat je vraagt dus waarom ook niet, maar je paard is net nieuw bij jou , dat kan idd voor een soort demping zorgen een soort van aanpassing aan, dus mssn is het toch niet slecht er eerst een beetje meer grondwerk mee te doen, je leert je paard zo ook, het is veiliger, en je paard geeft het je wel aan hoor.
Doe ook een beetje schriktraining, whoooaaaa is stop en wel onmiddellijk dus niet een halve stap verder, stap, draf, en gallop aan de longe, het paard een stapje opzij laten doen (wijken dus) , achterwaarts laten gaan, de voorhand laten wijken, desensibiliseren , het paard dus overal aanraken met de zweep, met de zweep knallen op een afstand, met de zweep knallen naast het paard, met de zweep boven het paard ronddraaien, ........ ed.
neem vooral je tijd.

skawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 05:14

ik ben mijn paard van 5 aan het inrijden. ik heb hem van zijn 2e. ook hij is heel cool op alles en is nooit onder de indruk geweest van iets met het zadel of mijn gewicht. toch doe ik het super slowly. waarom; ik heb nog heeeel veel jaar te gaan met hem en ik wil ook graag dat hij in zijn hoofd jong en puur blijft. hij krijgt lekker veel tijd om te spelen ondanks dat we begonnnen zijn met rijden. mijn advies: je hebt haar twee weken nog helemaal niet longeren neem 1 maand om haar lekker te leren kennen en de kans te geven jou te leren kennen. ga wandelen spelen picknicken samen ect. leuke dingen doen. begin dan rustig met longeren en als je haar zover hebt ingereden dat je kan stappen en draven geef haar dan zeker 6 weken vakantie voordat je het allemaal doorpakt. dat doet de geest goed van het paard en je hebt alle tijd. geniet er zelf ook gewoon van!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:44

als je je paard weg brengt om zadelmak te laten maken,dan gaat die gene toch ook niet eerst een maand prutsen omdat het paard je na een maand nog niet kent?je paard is er aan toe of niet lijkt me,ts heeft goede begleiding,dus om nu met je paard te gaan picknicken of weer terug in de wei te zetten?
ik bedoel picknicken met je paard is leuk hoor,maar geloof niet dat dat helemaal is wat ts bedoelt.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:13

knooopje schreef:
als je je paard weg brengt om zadelmak te laten maken,dan gaat die gene toch ook niet eerst een maand prutsen omdat het paard je na een maand nog niet kent?je paard is er aan toe of niet lijkt me,ts heeft goede begleiding,dus om nu met je paard te gaan picknicken of weer terug in de wei te zetten?
ik bedoel picknicken met je paard is leuk hoor,maar geloof niet dat dat helemaal is wat ts bedoelt.

En daar gaat het vaak fout , bij het zadelmak laten maken ergens anders in een maand tijd, op zich is zadelmak niet bijzonder , het gaat om het trainen en het paard verder belren,
Wat bedoel je met aanprutsen?
Als je een band heb met het paard dan pas kun je hem trainen en op een basis van vertrouwen is het voor het paard ook veel fijner om te leren en pakt hij het vaak ook beter op , dan alles snel en onder dwang, want een paard in 1 mnd zadelmak en de knopjes stap,draf en galop erop zetten is te veel, waar blijft de techniek dan??

Neem een jaar de tijd, waarom zo snel?
Bouw een band op , die heb je niet in 2 weken, kijk eerst eens hoe het paard op bepaalde situaties reageert,
Als het dier je vertrouwt kun je er zo op gaan zitten, maar dat heeft tijd nodig en vind ik geen prutsen,
In 1 mnd een paard inrijden, dat is prutsen voor mijn gevoel.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 09:27

Waarom zou je niet een stapje verder kunnen gaan? Als het paard genoeg uitgegroeid is moet dat toch kunnen. Wanneer het nog een veulenachtig paardje is dan is het een ander verhaal.
Eerst een paar minuten erop en als dat goed gaat kun je langzaam verder gaan. Paarden zijn niet van porcelein, je kunt het ook overdrijven.
Bij een africhtingsstal gaan ze er ook niet eerst een maand mee tuttelen. Ik ken genoeg paarden die in een maand zadelmak zijn gemaakt en dat ging op een vriendelijke manier, de rest van de training is aan jou, dat kun je rustig opbouwen.

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 11:18

Je kan misschien toch proberen om het heel rustig aan te doen. Persoonlijk zou ik nog even doorgaan met longeren. Hoewel ze 4 is kan ze nog aan het puberen zijn :D Vele paardjes zijn nog niet klaar op 3-4 jaar.