Tips voor gecontroleerde galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Tips voor gecontroleerde galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 10:24

Hallo bokkers,

Wij zijn druk aan het trainen voor ons wedstrijddebuut volgende week en oefenen met de les het proefje ook.
Nu hebben we nog twee dingen waar de puntjes op de i moeten en dat is de middenstap en de galop.
De middenstap komen we wel uit, maar ik vroeg me af, of jullie tips hebben om een nette gecontroleerde galop te krijgen.

We werken hier in de les ook aan uiteraard, maar extra tips zijn altijd welkom.
Het zit namelijk zo, dat mijn paard een flink tempo in de galop heeft zitten. Die is wel goed te controleren, dus dat is niet echt het grote probleem. Dat is namelijk, dat hij op voltes flink over zijn buitenschouder wegvalt.
Op het moment dat hij dat doet, wordt het tempo ook wat minder controleerbaar en ziet het er dus niet zo netjes uit.
Nu werken we eraan om nog meer met buitenbeen en buitenteugel te werken en dit laat zeker verbetering zien.
Maar toch ben ik bij dat wegvallen geneigd om hem met mijn binnenteugel te corrigeren.
Ik weet dat dit fout is en daar werk ik dan ook aan.

Hebben jullie nog extra tips die ik tijdens het trainen kan toepassen?
Dit doet zich voornamelijk voor als er andere paarden in de bak zijn. Hij trekt dan erg naar die paarden toe.
Rijden we alleen, dan hebben we dit probleem veel minder.

Alvast bedankt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:16

Waarschijnlijk begrens je dan onvoldoende met je buitenteugel en buitenbeen, maar dat geef je zelf eigenlijk ook al aan. Wat ik op en volte doe is de buitenteugel stil tegen de hals laten liggen, met binnenteugel lichte ophoudingen geven om de stelling te behouden. Buitenbeen ligt stil, binnenbeen gebruik ik om de stelling en activiteit te onderhouden. Als extra ondersteuning zou je een dressuurzweep kunnen gebruiken die je in je buitenhand hebt zodat je een tikje net achter je been kunt geven als je merkt dat hij over de buitenschouder wegvalt. Ik zou hier eerst in draf aan werken omdat dan het tempo iets lager ligt en je beter kunt voelen wat er gebeurt, maar ook omdat je dan meer controle hebt. Je moet zoveel stelling en buiging hebben dat je alleen het binnenoog van je paard kunt zien, en het lichaam van je paard moet in een lichte C vorm gebogen zijn.

kazary

Re: Tips voor gecontroleerde galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 11:18

En je "hangt"waarschijnlijk dan ook naar binnen?
Zorg dat je op die volte op je buiten zitbeenknobbel zit.

Uiteraard met die buitenhand erbij. Maar die zei je zelf al.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 11:24

Bedankt voor de tips. Ik zou het inderdaad eens met zweepje kunnen proberen.
Hier rij ik normaal gesproken niet mee.

Of ik zelf naar binnen hang...............kan ik zo niet zeggen, dus als het gebeurd gebeurd het niet bewust.

In draf had hij het ook heel erg, dat hebben we er al zo goed als uit.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 10:52

Goed naar achterleunen en veel voltes rijden, ik heb dit probleem NOG niet. WIj gaan eerst met de draf bezig om onder controle te houden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 11:27

Daar werken we aan inderdaad.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 20:51

Een zweepje is wel handig, af en toe een beetje bijtikken kan je paard weer even alert maken op je been.

Het trekken naar andere paarden is niet fijn en moet je er eigenlijk zo snel mogenlijk uit rijden. Tijdens het rijden geef jij aan hoe het paard moet lopen, niet het paard zelf! Als je het paard voelt "trekken" naar een ander paard toe, snel buitenbeen erbij en zodoende een kleine tik achter je been als hij niet reageerd.

Verder veel oefenen met voltes vergroten en verkleinen, het is saai maar zo leren ze wel respect te hebben voor je buitenteugel en buitenbeen. :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 20:52

Dank je. Ga ik mee aan de slag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:29

En als je nou eens wat meer gewicht op je binnenbeugel neemt?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 06:42

Ja, ook dat zou ik nog kunnen proberen. Dank je.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 06:50

Of iets minder stelling nemen zodat hij niet zo gemakkelijk in de buitenschouder kan gaan hangen? Dan dus ook veel (eerst in draf) stelling wisseling rijden, dus bv 8jes met linker stelling en dan omzetten en 8jes met rechterstelling, voltes openen en sluiten met gewone en contrastelling; alles zodat jij controle blijft/leert houden over de schouders?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 06:51

Dat hebben we in draf inderdaad gedaan. De voltes rijden met buitenstelling.
Dit heeft echt super geholpen.
Maar in galop is dat nog erg moeilijk. Mede doordat er zo´n hard tempo in zit.
Dat probeer je al een beetje onder controle te houden en dan moet ie ook nog op die volte blijven.
Valt niet altijd mee :o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 06:59

En als je nou op de volte gaat draven en af en toe aanspringt in galop en na een paar passen weer terug naar draf? Dan is het tempo waarschijnlijk nog wat lager omdat je net aanspringt en ook gelijk weer terugrijdt. Omdat het maar om een paar passen gaat is het misschien minder moeilijk om de stelling enz goed voor elkaar te houden en op te letten dat hij niet naar buiten valt. als dat goed gaat zou je steeds wat meer passen galop kunnen doen.

Ook longeren in galop met contrastelling misschien?

Geen idee hoor, ik roep ook maar wat in me opkomt :+

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 07:01

Dank je. Dan zou ik dat vooral moeten doen op het gedeelte waar geen bakrand zit.
Waar de bakrand zit gaat het prima, maar dan het deel onder X (ben voor de proef bezig met volte A-X-A) gaat het mis.

Top dat jullie zo meedenken trouwens.