Er zijn nog dingen die belangrijker zijn dan nageeflijk rijden, sb en aw.
Eerst moet je je paard voorwaarts krijgen met voldoende impuls. Pas als je paardje dat goed doet, kan je nageeflijkheid gaan vragen. Je paard moet dan ontspannen zijn in zijn lijf en hals. Schouderbinnenwaarts kan je pas in een veel verder stadium gaan rijden, eerst ga je schoudervoor rijden. Daar gaan maanden overheen als je je paard nog niet goed nageeflijk hebt. Ook achterwaarts rijden komt voor het schouderbinnenwaarts. Zoek een goede instructrice en laat je goed begeleiden, dan komt het het snelste allemaal goed.
Het ligt eraan waarom je pony niet nageeflijk loopt. Als je een ervaren pony hebt die het wel kan maar hij bijvoorbeeld heel druk en moeilijk is wil het wel eens helpen om wat moeilijkere oefeningen zoals SB te rijden, om je pony bezig te houden. Dan heeft hij geen tijd meer om over streken na te denken en volgt de nageeflijkheid ook. Als je pony bijvoorbeeld nog jong is en daarom niet wil nageven is voorwaarts rijden de beste oplossing.
Wij kunnen hier natuurlijk niet zien hoe jij rijd en hoe je pony loopt. Misschien kun je eens een priveles nemen zodat je intructrice alle aandacht voor jou heeft en je goed kan uitleggen wat ze bedoelt. Ik denk dat je daar meer aan hebt, want dan krijg je respons op het moment dat het moet gebeuren en kan je er gelijk op reageren. En anders gewoon tijdens de les vragen hoor, daarvoor heb je immers les en domme vragen bestaan niet, het is veel dommer om maar wat aan te rommelen.
aeolusnr1
Het is ook zeker geen goed, om hier je vraag nog eens extra te vragen om zo te kunnen controleren of je instructrice wel goed zit, nee dat kan echt niet, de één geeft eerst meer aandacht aan dit de ander aan iets anders, hangt inderdaat ook van de eigen interesse van je instructrice af, maar ook van jouw kunnen, en van je paard. Als je je instructrice niet vertrouwd zoek dan een andere. Vertrouw je haar wel, doe dan exact wat ze je probeert te leren, op deze manier ben je verkeerd bezig hoor.
Ik vind dat je het zo zwartwit niet kunt bekijken omdat alles samenhangt met alles. Mijn absolute nummer 1 is paard onvoorwaardelijk voorwaarts op het been en op jouw tempo kunnen rijden. Daarna wil ik dat ze opzij gaan voor de eenzijdige kuitdruk (buiging op kunnen vragen). Daarna komt de aanleuning. Als de aanleuning niet wil schort het hem bij mij altijd aan ofwel de impuls, ofwel de mogelijkheid om het paard rond mijn been te vouwen. Als het probleem ligt bij de buiging dan verbeter ik die niet alleen met voltes, wendingen en hoeken maar ook met wijken, schouderbinnenwaarts en travers. Dus soms zet ik de zijgangen dus doelbewust in om de aanleuning te verbeteren. Overigens kennen de paarden die ik zadelmak maak toch zeker binnen 4 maanden het principe schouderbinnenwaarts. Dat ie proeftechnisch nog niet helemaal goed is vanwege gebrek aan kracht is geen probleem, maar ik wil toch al snel hebben dat een paard buigt om het been en de voorhand laat plaatsen waar ik dat wil. En veel meer stelt heel dat schouderbinnenwaarts ook niet voor. Ik hou ook geen vaste trainingsopbouw aan, ik kijk waar de knelpunten zitten per paard. Ik zeg dus ook niet per se dat een paard achterwaarts moet voor hij schouderbinnenwaarts 'mag'. Future bijv. kan wel schouderbinnenwaarts (kent het concept), maar zelfs aan de hand is achterwaarts nog een enorm gekrabbel en het halthouden is wisselend vierkant en gestrekt. Achterwaarts ga ik dan onder het zadel echt nog niet vragen.
TakeThat
Geplaatst: 04-05-09 12:29
Je kan met een paard wat niet nageefelijk is (dus niet over de rug) geen fatsoenlijke oefening rijden, eenvolte lukt dan niet eens goed laat staan sb ect.