benenprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLauraax

benenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 13:53

Heee :)

Ik rijd nu ongeveer 2 jaar mijn eigen paard actief.
Alleen waar ik steeds mee zit is dat ik mijn been optrek tijdens
het aansporen. Ik heb mijn beugels geprobeert een gaatje
langer te maken, maar dat helpt niet, dan zit mijn beugel niet meer goed
en valt hij steeds uit en kan ik niet meer normaal lichtrijden.
Ik wil dit graag oplossen aangezien ik het heel vaak terug zie op foto's.
Hebben jullie tips hoe je dit kan wegwerken?

Laura

xdniesje

Re: benenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:59

In ieder geval niet langer maken, je moet normaal kunnen lichtrijden.
Misschien gewoon er op blijven oefenen?

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 14:01

xdniesje schreef:
In ieder geval niet langer maken, je moet normaal kunnen lichtrijden.
Misschien gewoon er op blijven oefenen?

hmm ja is misschien wel het beste. Ik zal zorgen dat mijn instructie er op blijft letten :P

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:01

misschien juistem je beugels wat korter maken.
je behoort je lang te maken, en hierdoor zet je dan misschien
je hakken laag ook tijdens het drijven.
en net wat xdniesje zegt, gewoon oefenen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:02

Ten eerste moet jij dus veel kijken naar filmpjes en foto's van jezelf. Je moet te vaak en te overdreven aansporen waarschijnlijk omdat je anders geen reactie krijgt. Een kleine weerlegging van de kuit moet al voldoende zijn. Je moet je paardje dus actiever gaan maken zodat ook de achterhand actiever wordt en eronder schuift. Als jou beenligging goed is ga je ook mooi zitten dus leer het jezelf aan die hakken uit te drukken en goed op je kont te gaan zitten. Als jij zit te wiebelen en onrust maakt met je beugels werk je je paard een beetje tegen en is het moeilijk voor jou en je paard te ontspannen. Geef hem liever afentoe bij geen reactie een flinke por dan steeds aansporen. Een lichte aansporing moet voldoende zijn. Maak hem goed aan jouw been en wees consequent hierin. Niet steeds aansporen maar afentoe wakker schudden en dan je benen weer netjes plaatsen. Houd in de gaten dat hij op jouw gewenste tempo blijft lopen, hakken uitdrukken en mooi gaan zitten in het zadel. Neem desnoods houden en zit-lessen.

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:03

Inderdaad gewoon blijven oefenen.
Je kunt ook vragen of je instructrice het elke keer wil zeggen als je het doet, bij mijn vriend heeft dat heel goed geholpen.

xLauraax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 14:52

Joceline schreef:
Ten eerste moet jij dus veel kijken naar filmpjes en foto's van jezelf. Je moet te vaak en te overdreven aansporen waarschijnlijk omdat je anders geen reactie krijgt. Een kleine weerlegging van de kuit moet al voldoende zijn. Je moet je paardje dus actiever gaan maken zodat ook de achterhand actiever wordt en eronder schuift. Als jou beenligging goed is ga je ook mooi zitten dus leer het jezelf aan die hakken uit te drukken en goed op je kont te gaan zitten. Als jij zit te wiebelen en onrust maakt met je beugels werk je je paard een beetje tegen en is het moeilijk voor jou en je paard te ontspannen. Geef hem liever afentoe bij geen reactie een flinke por dan steeds aansporen. Een lichte aansporing moet voldoende zijn. Maak hem goed aan jouw been en wees consequent hierin. Niet steeds aansporen maar afentoe wakker schudden en dan je benen weer netjes plaatsen. Houd in de gaten dat hij op jouw gewenste tempo blijft lopen, hakken uitdrukken en mooi gaan zitten in het zadel. Neem desnoods houden en zit-lessen.

ik denk dat ik hier heel wat aan heb :)

bedankt !

Muronia

Re: benenprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 22:46

Ik denk dat je "probleem"al in je knie begint. Vaak trekken ruiters die bij het drijven hun been omhoogwerken hun knie op. Het kan zijn dat je niet goed in het zadel zit (wellicht eens kijken of je op een ander zadel ook dit probleem hebt), maar als je ermee aan het trainen bent, probeer er eens actief op te letten of je je knie optrekt bij het drijven. Die moet je proberen laag en tegen het zadel aan te houden.

Succes met oefenen!