Geduld bij het trainen van de achterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SarahLynn

Geduld bij het trainen van de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:46

Sorry als het al ergens staat, maar ik kon het niet vinden. (anders ben ik ook al blij met de link ;) )

Als ik met mijn pony (4 jaar, in juli 5), die nog niet zoveel spieren heeft, probeer de achterhand sterker te maken door wijken, sv/begin van sb, (schijn)overgangen enz. doe ik het altijd heel erg kort. Dus nooit echt erop trainen/oefenen.
Ik denk dat het komt omdat ik niet zoveel geduld heb, dus dat ik snel denk : 'het is wel goed'.

Het niet denken lukt niet :+

Heeft er iemand tips, waardoor ik het langer vol kan houden?

[sorry voor dit een beetje penny-achtige topic := ]

Voor foto's van mijn pony, zie profiel!

zij

Re: Geduld bij het trainen van de achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 09:48

afwisselen? dus even de achterhand gericht trainen, en dan weer even op wat anders letten, en daarna toch weer om de achterhand denken?

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 09:54

Jaa, dat is best handig :D
Moet ik alleen nog even zorgen dat ik eraan denk, :=

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:34

Heb net ff in je profiel gespiekt, superleuke pony heb je.

Op zich word een pony of paard al sterker als je hem regelmatig rijdt, ook door gewoon overgangen te rijden van stap naar draf en weer terug wordt hij sterker.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 13:47

Oh, okee :P
Ik rij hem 4 keer in de week, en (het is een manegpony) hij wordt 3 keer in de week denk ik in de lessen gebruikt, en natuurlijk staat hij in de wei :)
Hij loopt ook wel eens 2 uur op een dag.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 13:47

diega schreef:
Heb net ff in je profiel gespiekt, superleuke pony heb je.

Op zich word een pony of paard al sterker als je hem regelmatig rijdt, ook door gewoon overgangen te rijden van stap naar draf en weer terug wordt hij sterker.

Namens Silvo: Dankjee! :P

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:38

Bedenk 'spelletjes' om het voorjezelf (en stiekem ook voor je pony) leuker te maken. Ik ben het zelf ook altijd na 10 minuten in de bak rijden alweer spuugzat, doodsaai al die rondjes rijden.

Ik werk altijd eerst aan een goede reactie op mijn hulpen en een fijne aanleuning. Van daaruit kun je pas gaan trainen namelijk. Dan ga ik wat proefgerichte dingen oefenen, afhankelijk van wat er niet goed gaat of waar ik zin in heb. Als ik het dan zat wordt ga ik wat nieuws bedenken; gebroken lijntje in galop, overgangen stap-galop, wijken in galop, schouderbinnenwaarts in galop, super snelle overgang hal-draf, perfecte middendraf proberen te rijden over de lange zijde en dan op de korte zijde weer helemaal verzamelen en de volgende lange zijde weer voluit. Genoeg dingetjes om te bedenken ;) En dan daarna weer even terugkoppelen naar de proefgerichte dingetjes en dan afronden.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:56

@ Sjonniej en anderen :P

Silvo is heel snel sterk vooraan. Dus ik rij hem altijd eerst even goed voorwaarts en daarna wil hij wel weer wat zakken, maar echte ontspanning zonder hangen en alles komt bijna nooit voor. :o

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 19:10

Tijd om daaraan te gaan werken dus :)
Steeds loslaten daarin, rijd heel erg veel wendingen. Als je veel wendingen rijdt, moet je namelijk steeds je binnenteugel loslaten en dan voorkom je dat je zelf onbewust blijft vasthouden. Ook heel erg veel van hand veranderen dus.
Als hij begint te hangen, laat je teugels maar los en daarna gewoon weer opnieuw beginnen. Niet toestaan dat hij op je handen gaat hangen.

SarahLynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 19:12

Okee, ik ga het proberen! :D
Bedankt!
En waarschijnlijk ga ik me met al de wendingen me ook niet zo snel ''vervelen''!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:52

Je moet ook gewoon creatief zijn en dingen gaan proberen. Probeer ook dingen waarvan je bijna zeker weet dat het mislukt, maakt niet uit, als je dan maar niet boos wordt op je paard of geforceerd gaat proberen om het toch goed te doen. Je kunt bijvoorbeeld proberen om iets te 'schrijven', dat je die letters gaat rijden. Houdt je lekker bezig ;)
Maar doe alles vanuit een stukje rust, ontspanning en plezier.