hoe van stap naar galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iloon25

hoe van stap naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:14

Ik heb een vreemde vraag. Ik las laatst op het forum dat je van stap naar galop kon om de achterhand sterk te krijgen.
nu dan de vraag hoe doe je dit?
groetjes ilona

Geryon

Re: hoe van stap naar galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:15

Ten eerste moet je je paard heel goed voorwaarts hebben. En dan gewoon als je in stap bent je paard actief en alert houden en dan de galophulp aangeven. (denk ik)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:16

Gewoon actief stappen en dan je galophulp geven. Goed op je achterste blijven zitten.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:18

Ik maak in stap mijn paard eerst even alert door een halve ophouding en druk mijn binnenbeen wat aan. En dan geef ik gewoon een galophulp. Zorg er eerst voor dat je je paard vanuit de draf rustig en beheerst kunt laten aanspringen. Als ze dat goed beheersen is het vanuit de stap ook bijna nooit een probleem.

charlie430

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:25

Het belangrijkste bij mij was actief stappen en heel goed en diep gaan zitten dan je hulpen geven en in het begin het aanspringen in de bochten of op een volte. En als dat goed gaat kan je het ook vanuit stilstand proberen, als ik dat een paar keer doe heb ik echt het gevoel dat mijn paardje een 'boost' krijgt :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:27

Mijn voorganger hier " sifra" gaf het al een beetje aan, tis niet alleen maar voorwaarts laten gaan hé, nee om dit op een gecontroleerde manier vanuit stap, of zelfs vanuit stilstand want ook dit kan, moet er een hoge graad van verzameling al zijn, en dus dit moet je eerst al klaarkrijgen voor je het moeilijkere werk kan gaan aanpakken.
doe niet zomaar wart met je paard, je paard is een atleet, en die moeten echt getraind worden en dingen opbouwen volgens moeilijkheid en volgens de bespiering die ze dan hebben.
Neem pivéles zo,kan je daar aan gaan werken, anders doe je meer stuk dan je kan opbouwen.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:27

Actief stappen, galophulp geven.
Dat werkt bij mij heel goed, vooral als je van halt naar galop doet, hele rug bolt en goed voor zijn achterhand inderdaad! :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:29

als je paard goed aan de hulpen is, zou het moeten lukken ;) goed oefenen, dan gaat het steeds beter :j

garuudaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:30

als je paard goed aan de hulpen is en lekker voor waarts is het enige wat je hoeft te doen je galophulp geven ;)

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:30

Tip: Als je paardje een beetje sloom is zweepje op z'n flank leggen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:32

garuudaatje schreef:
als je paard goed aan de hulpen is en lekker voor waarts is het enige wat je hoeft te doen je galophulp geven ;)

Precies :)
En als je paard het echt niet snapt kan je altijd je stem nog een keer gebruiken, "galop!", dan valt het kwartje meestal wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:32

Als je paard het in het begin nog helemaal niet snapt kun je je bedoeling duidelijker maken door eerst een aantal overgangen draf-galop te rijden. Dus galop, even terugnemen en na een aantal passen weer duidelijk aanspringen. Dit een paar keer herhalen, en dan uit de galop niet terug naar draf, maar gelijk terugnemen naar de stap, en dan weer aanspringen. Paarden gaan al gauw meedenken met de oefening, soms is dat lastig maar hier kan het van pas komen om duidelijk te maken wat je wilt. Als de paarden de oefening eenmaal kennen kun je uiteraard loskoppelen. (Veel paarden die al langer gewend zijn om alleen maar vanuit draf aan te springen, snappen de eerste keer niet goed wat je bedoelt, omdat ze hebben geleerd dat het niet de bedoeling is om in de galop te springen vanuit stap. Dan is dit een wat makkelijkere en minder frustrerende manier om duidelijk te maken wat je wilt.)

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:33

idd je ghalop hulp geven in stap, maar zoals aeolusnr1 aangeeft, moet je wel een beetje weten war je mee bezig bent.
je paard moet de galophulp volledig begrijpen en hier ook allaert op reageren.
probeer anders eerst een vanuit stap een paar passen draf ertussen te houden.
En deze steeds wat kleiner maken.
Niet gaan zitten aanklooien, want daar verpest je meer mee dan je denkt ;)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:44

En vooral wat meegeven in de hand :)
Dat je paard ook kan aanspringen

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:11

Hoi

wat je kan doen is eerst die overgang in eenhoek doen.

Je duwt met je binnenbeen je paard naar de hoek zodat die een beetje stelling heeft. dan geef je de galophulp. Meestal reageren ze de eerste keren niet. Je geeft je paard dan been hulp werkt dat niet dan kan je der ook een tikje met de zweep geven. Meestal werkt dit de eerste keren niet. Oefen dit vaak je zo steeds meer verbetering zien.

Probeer ook les te nemen, die kunnen je veel beter helpen omdat die zien wat er gebeurd.

Ik hoop dat je wat heb aan mijn tips ik hoor het wel

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:46

Stap 1: Paard goed voorwaards rijden.
Stap 2: Stappen. :+
Stap 3: Door een bocht rijden (Om te beginnen).
Stap 4: Buitenbeen achter de singel.
Stap 5: Binnenhand ontspannen.
Stap 6: Binnenbeen aandrukken.
(Eigenlijk dus de gewone galop hulp, vergeet echt niet goed aan het been te rijden. Houd ook je binnenhand niet te streng. ;) )

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:51

Ik zou om te beginnen eerst van stap naar draf gaan en dan naar galop. Ik zal dan steeds iets minder lang in draf gaan en zo kan je op een gegeven moment van stap naar galop. Je paard zal het de eerste keer vast nog niet begrijpen, maar na steeds herhalen zal hij het gaan begrijpen (niet in een dag alles willen!). Als je van stap naar galop wilt moet je gewoon de hulpen geven voor galop.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:18

je kn denk ik het beste zorgen dat ze vlink warm is ,en als je aleen in de bak bent het en keer proberen,hoef je op niemand anders te letten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:56

Vanuit een actieve stap een volte halve baan, op het moment dat je net over de helft bent en terug gaat draaien richting hoefslag, galophulp geven en ondersteunen met het zweepje. Iedere geslaagde poging uitgebreid belonen.

Nightfall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:07

riz95 schreef:
Tip: Als je paardje een beetje sloom is zweepje op z'n flank leggen :o

Werkt misschien wel, maar ik denk niet dat dat nou de oplossing is... :P

essie332

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 14:54

je moet hem eerst goed voorwaarts houden als ie goed beleert is doe je je linkerbeen wat naar achter en drukt daarbij je moet daarbij ook driven