spieren op bouwen hoe moet dat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicoletjee

spieren op bouwen hoe moet dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 16:28

Hallo allemaal
ik heb een verzorg pony van 16 jaar is nog erg fanatiek en gedraagt zich niet als 16 jarige maar meer als 6 jarige.
Maar ik rij haar nu ongeveer 2 jaar maar ze heeft heel weinig bespieren op der nek, kont, benen en rug
hoe moet ik dat gaan aanpakken
als je blieft help me

Geryon

Re: spieren op bouwen hoe moet dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:43

Op wat voor soort niveau zegmaar rijd je? Want mischien als je wat oefeningetjes doet, zoals nageven en stelling en wat meer moeilijkere oefeningetjes, maar wel de oeffeningetjes die ze nog kan met haar leeftijd (geloof ik allesxd), word haar bespeiring beter? Maar ik weet het niet zeker, wacht dus maar eventjes op andere reacties...

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 16:52

Hoi ik rij op B niveau, maar zij kan beter zij kan oefeningen tot de l2 vast ook wel hoger maar dat heb ik nooit uitgeprokbeerd. Ze is nog erg voorwaarts en leergierig voor haar leeftijd. Ook is ze nog soepel in de bewegingen. Maar ze is erg rank gebouwd en wil toch echt wat meer bespiering hebben in der lichaam. ze heeft namelijk ee dunne hals, en hele dunne benen plus schouders, een vierkante kon en bij der rug zie je haar ruggengraat dus daar zit ook geen bespiering. Ze pakt dingen snel op dus als je me tips wilt geven zou ik dat echt super vinden

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:05

Heey! Maar het zou ook kunnen zijn omdat ze ouder word. Maar ik kan je neit echt tips geven, want ik ben bang dat ik iets fouts zeg. Maar ik denk dat je gewoon oefeningen moet doen waar ze haar spieren npdig bij heeft, net als bij mensen. Maar ik kan he out hebben...

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:09

spieren opbouwen? Mij lijkt dat je gewoon oefeningen moet gaan doen, gewoon rijden.. en langzaam alles opbouwen. Kijken wat ze nu aan kan en dan steeds iets meer. Maar houdt er wel rekening mee dat ze al 16 is..

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:17

16 is helmaal niet zo oud hoor, ik ken verschillende paarden van deze leeftijd die op topniveau meedraaien! Een paard van 16 hoeft dus nog niet "op" te zijn.

Misschien de standaart vraag hier op bokt, maar lieve TS, volg je les met je verzorg pony?? Want een instructeur kan je veel tips geven over hoe je het beste bepaalde spieren kunt kweeken.

Wat verder zou kunnen helpen is om buiten het rijden je verzorgpony te longeren aan bvb de passoa teugel, of aan de dubbele longe. via deze weg kun je zowel de halsspieren, rug en achterhand trainen.
Mocht je willen gaan trainen aan de dubbele longe (wat mijn favoriet is) is het wel verstandig om hier goede begeleiding bij te hebben als je nog niet weet hoe dat moet.

ik hoop dat ik je een beetje geholpen hebt, misschien helpt het ook als je hier een foto plaatst van hoe je pony er uit ziet, dan kunnen wij beter zien om welke spieren het gaat en wat gerichter tips geven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:18

Die leeftijd is niet echt piepjong meer das waar maar das nog niet echt een oudje hé, nee die moet idd nog best meekunnnen.
Vooreerst moet de conditie goed zijn, is ze helemaal gezond, krijgt ze heel regelmatig de nodige vaccinaties en alle 3 maand een goede ontworming, dan is uiteraard een goede voeding en vitamienen en mineralen een noodzaak, deze moeten wel in evenwicht gegeven worden met de gevraagde prestaties v/h paard.
Dan om echt spieren te kunnen kweken moeten die dus ook getraint worden, dit kan alleen door rijtechnisch goed te rijden en dit steeds opdrijven en zo kan je dus eigenlijk door hard te werken op de juiste manier de bespiering ook goed gaan ontwikkelen.
Zoiets is niet mogelijk zonder goede begeleiding (Les nemen dus) en daarbij dan bijna dagelijks verder trainen.

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 17:30

Hoi allemaal

Ze is nog tip top in orde, ze is helemaal gezondgekeurd medische keuring ondergaan en is daar super uit gekomen nergens heeft ze problemen. Ook is ze nog super in conditie.
Ik heb ook les maar daar oefen ik meer op der achterhand maar niet der hals spieren en rugspieren en der rug spieren vind ik erg belangrijk..

Ik weer niet hoe ik er foto's neer moet zetten. Dus als iemand mij zou kunnen helpen

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:53

even geholpen met de foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 18:12

super bedankt. Hoe heb je dat nou gedaan lukte mij echt niet

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:18

heb je pb gestuurd,

ik vind trouwens naar aanleiding van deze foto's je paardje er echt niet slecht of weinig bespierd uit zien. Het kan natuurlijk altijd nog meer bespierd :) maar vind haar er niet storend te weinig bespierd er uitzien... je deed het zeg maar ernstiger overkomen in je post :D

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 18:21

ow nou het is best wel weinig hoor. haha .
foto's maken alles dikker. Maar ze heeft echte een dunrbenen nekje en der rug is echt niet mooi bespierd:(
en der achterbenen zijn niety moi bespierd eigenlijk helemaal niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 19:01

Regelmatig trainen dus rijden/longeren.
En natuurlijk les nemen.

Enne 16 is nog neit oud hoor , kijk maar in mijn profiel mijn pony is ook 16 en loopt nog als een trein

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 19:06

dank je wel Yvank

ja les nemen zeker weten daar leer je echt een hoop van:D
en nee 16 is niet oud maar het ligt aan elke pony, ik ken een pony en die is ook 16 maar die is gewoon versleten dus het ligt er echt aan

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:00

Ziet er eigenlijk goed uit hé, mooi paardje hoor, en idd de bespiering is niet optimaal maar zeker niet om te panikeren, daar kan je aan werken door op een rijtechnisch goede manier aan dressuur te gaan rijden.
Ook goed longewerk kan dit merkelijk verbeteren maar dan moet het echt wel goed gedaan worden anders haalt het niks uit, longewerk is niet gewoon rondjes laten lopen.
Maar je zei zelf dat je tijdens de lessen bezig bent met de achterhand, wel op deze foto's is er geen enkele die dit toont, de achterhand wordt hier echt niet gebruikt hoor, dus daar moet je zeker meer aan werken.
Eerst lang en laag gaan rijden, dan meer opnemen, vertikale en laterale stelling vragen, en als die dingen heel ontspannen goed lukken ben je al half weg.
Dit kan je niet zelf op je eentje, en tijdens groepslesjes is er voor dit soort zaken echt geen aandacht, dit kan echt alleen in een privéles.

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 23:12

hoi aeolusnr1

nee op die foto's zie je het idd niet dit komt omdat ze hier pas net weer reed want ze is er een tijd tusen uit geweest ivm. kneusing in der achterbeen. Maar hoe bedoel je dan lang en laag
dus gewoon lange teugel of hoe zit dat?

en dan vertikale en laterale stelling vragen?? srry snap der niet zo veel van

Ik heb ook privé les maar die is meer bezig met aan de teugel werken en van achteren
Afbeelding
Afbeelding

en ja ze is zeker mooi :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 23:37

Nee ik zal me even trachten te verduidelijken.
Lang en laag is eigenlijk het eerste dat je met ieder paard moet doen, is te vergelijken met iedere sporter die wil gaan lopen die vertrekt ook niet dadelijk op vol tempo, nee die gaat eerst de spieren opwarmen, en stretchen, dus langer maken, los maken.
In de boekjes vind je dit onder de naam "voorwaarts-neerwwarts rijden", en dit mag echt behoorlijk laag zijn, tracht van je paard een soort stofzuiger te maken tijdens het rijden, hoofd bijna tegen de grond.
En dit moet lukken echt met een zachte verbinding tussen jouw hand en de mond van het paard.
Ook zo stelling vragen zowel naar binnen als naar buiten, tijdens het rijden natuurlijk en niet afdraaien, dus gewoon rechtdoor rijden met het hoofd iets naar links of naar rechts.
Dan pas beginnen met oprichten, handen iets opnemen, teugels korter nemen dan natuurlijk, zelfde zachte verbinding tussen jouw hand en de mond, dan ook weer stelling gaan vragen.
En die achterhand daar hoef je eigenlijk niks aan te doen, als je je paard goed voorwaarts houdt, en deze oefeningen echt goed uitvoert komt die achterhand er als het ware vanzelf onder.
Maar inderdaat het lijkt simpel als je het zo even neerschrijft maar het is echt wel jaaaaaaren oefenen voor je als ruiter in dit deel zal lukken, dus goede les nemen is echt een must, ik weet niet of jouw lesgever de juiste persoon is om dit dus klaar te krijgen, je plaatste nog een paar foto's ik veronderstel dat je daar wou laten zien dat de achterhand er wel onder kwam nu, ik moet je teleurstellen want dit is niet zo, zijn hoofd zit wel in de knik dat wel , maar is teveel en das ook niet goed (achter de teugel) noemen ze dat. En die knik van het hoofd op de foto is niet het gevolg van goed rijden maar van een teveel trekken aan je teugels dus zeker niet goed.
Ik probeer je hier gewoon wat uitleg te geven hoor , het is niet de bedoeling je af te kraken, werk eraan en blijf oefenen, neem goede les, bij een goede instructeur.

nicoletjee schreef:
hoi aeolusnr1

nee op die foto's zie je het idd niet dit komt omdat ze hier pas net weer reed want ze is er een tijd tusen uit geweest ivm. kneusing in der achterbeen. Maar hoe bedoel je dan lang en laag
dus gewoon lange teugel of hoe zit dat?

en dan vertikale en laterale stelling vragen?? srry snap der niet zo veel van

Ik heb ook privé les maar die is meer bezig met aan de teugel werken en van achteren
Afbeelding
Afbeelding

en ja ze is zeker mooi :D

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 00:00

Was de vertikale en laterale buiging vergeten uit te leggen.
vertikale buiging is dus het inknikken van het hoofd, en dit vanuit de nek, niet vanuit de hals, op jouw foto is de buiging teveel vanuit de hals.

De laterale buiging is het zijdelings inbuigen van het hoofd, dan zie je het linkeroog of het rechteroog, maar ook hier moet je dan opletten dat het hoofd niet te veel gaat kantelen dus schuin gaat staan want dat mag dus niet.

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 15:25

als ik het zo lees zou ik zelf niet veel stappen kunnen ondernemen zonder vedere kennis van iemand anders
voordat ik iets verkeerd zou doen.

En van de foto's wou ik laten zien dat ik er wel mee bezig was, en van aan de teugel zij gaat snel te diep of loopt achter de loodlijn

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:35

"het te diep lopen" idd maar daar kan de ruiter ook iets aan doen he, tuitenhand iets naar boven , het is net om die dingen te kunnen corigeren dat je dus een instructeur nodig hebt die ziet wat er gebeurt tijdens jouw rijden, die kan jouw houding dan ook zien en zo stukje bij stukje trachten het geheel te verbeteren.
veel succes en blijf doorzetten .