Op het goede been lichtrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femkevdlee
Berichten: 2
Geregistreerd: 27-03-03

Op het goede been lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-03 13:29

Hallo,

Ik geef twee meisjes van twaalf les op mijn paard, een KWPNer. Alleen ze kunnen nog niet zien of voelen op welk been ze moeten lichtrijden. Kan iemand mij vertellen hoe ik ze dit kan uitleggen, of tips geven hoe ze het kunnen zien/voelen? Alvast bedankt

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:32

Je kan het zien als het buitenbeen naar voren gaat. Dan moet je omhoog. zo is het mij tenminste geleerd!

karleylover

Berichten: 484
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: Leidschenveen (Den Haag)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:41

klopt.!!! als je gaat zitten moet het buitenbeen achter zijn en als het naar voren gaat ga je staan!!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 13:47

Begin in stap, en wijs een been aan (bijv linksvoor) en laat ze elke keer 'nu' zeggen als dat been opgetild wordt. Dan bijv rechtsachter (al moeilijker, want je moet voelen ipv kijken)
Als je dat na een tijdje bij alle benen ook in draf kan is lichtrijden een eitje Haha!

Leer ze ook de logica.. waarom moeten ze op het juiste been rijden?
Ik kan het absoluut niet zien, maar wel voelen.. ik let dus op het binnenachterbeen, ipv het buitenvoorbeen.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 17:29

Hoi,

Jij kunt zelf denk ik wel zien wanneer ze moeten staan...zeg dan telkens staan..zit..staan..zit op de goede momenten zo leren ze het goed aan en een gegeven moment kunnen ze het zelf dan voelen..anders kun je het vertellen als het buitenbeen naar voren gaat meot je staan en dan kijken of ze op het goede been zitten en anders telkens corrigeren...het komt vanzelf dat ze het dan gaan voelen.........

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 18:30

batje schreef:
Leer ze ook de logica.. waarom moeten ze op het juiste been rijden?


Uhm waarschijnlijk stel ik nu een hele domme vraag, ben soms ook verschrikkelijk BlonT

maar wat is deze logica dan precies Haha!, ik heb alleen geleerd dat het zo moet...

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 18:34

Bij ons legden ze ook altijd uit waarom iets moest... en lichtrijden op het juiste been moest volgens hen omdat je dan gaat staan als het binnenachterbeen naar voor gaat, dus dan 'ontlast' je dat been...

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:17

Ik kan het ook niet zien of voelen, nooit gekund in de ruim 6 jaar dat ik nu rijd ook eigenlijk Schijnheilig
Vind de tip van batje wel goed, ga eens proberen om het dan maar te voelen, want zien kan ik niet.
Toen ik 2 jaar reed ofzo, lette ik altijd gewoon op het binnenvoorbeen, dan stond ik wel op tijd, anders was ik meestal te laat, maar dat trucje ben ik nu ook verleerd Lips are sealed

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-03 21:50

het is eigenlijk heel simpel om te ZIEN of je op het goede been aan het lichtrijden bent. Als de buitenschouder van je paard naar voren gaat, moet jij gaan staan (dit kun je gewoon zien als je op je paard zit...gewoon even naar beneden kijken, naar de buitenschouder..)..gaat ie naar achteren dan moet je weer zitten...om te voelen of je op het goede been zit is wat lastiger...dat is echt een kwestie van oefenen...Ik heb het zelf geleerd door eerst te gaan doorzitten en dan proberen te voelen wanneer het paard zijn buitenvoorbeen naar voren doet...dus eerst doorzitten: voelen: nu..nu..nu..als je genoeg oefent lukt het vanzelf! Ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes ermee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 00:57

Tanjake schreef:
Bij ons legden ze ook altijd uit waarom iets moest... en lichtrijden op het juiste been moest volgens hen omdat je dan gaat staan als het binnenachterbeen naar voor gaat, dus dan 'ontlast' je dat been...

Juist en dan zit je dus als het binnenachterbeen op de grond staat, dat is vanwege de belasting.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 01:09

AnnaBabs schreef:
het is eigenlijk heel simpel om te ZIEN of je op het goede been aan het lichtrijden bent. Als de buitenschouder van je paard naar voren gaat, moet jij gaan staan (dit kun je gewoon zien als je op je paard zit...gewoon even naar beneden kijken, naar de buitenschouder..)..


Ja, en dat is dus balen.. ergens in mijn hoofd ben ik een beetje , want ik kan dat dus niet.. Haha! Ik ZIE een been naar voren gaan, maar bij de tijd dat ik dat geregistreerd heb EN bedacht of ik nou sta of zit, is dat been al weer weg. Er zijn dus echt mensen die dat niet kunnen (en ja, ik ken er meer Knipoog )

Voor mij is het dus veel makkelijker te ontspannen en me door het binnenachterbeen omhoog te laten veren.
JAAAAREN was dit een drama voor me, en als ik het kan leren weet ik zeker dat iedereen dat kan Lachen

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:09

Lovely"]
[quote="Tanjake schreef:
Bij ons legden ze ook altijd uit waarom iets moest... en lichtrijden op het juiste been moest volgens hen omdat je dan gaat staan als het binnenachterbeen naar voor gaat, dus dan 'ontlast' je dat been...

Juist en dan zit je dus als het binnenachterbeen op de grond staat, dat is vanwege de belasting.
[/quote]

En in Duitsland zien ze het juist weer graag andersom.. dat je qua de belasting dus meer rekening houdt met het buitenbeen. Haha!

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:04

batje"]
[quote="AnnaBabs schreef:
het is eigenlijk heel simpel om te ZIEN of je op het goede been aan het lichtrijden bent. Als de buitenschouder van je paard naar voren gaat, moet jij gaan staan (dit kun je gewoon zien als je op je paard zit...gewoon even naar beneden kijken, naar de buitenschouder..)..


Ja, en dat is dus balen.. ergens in mijn hoofd ben ik een beetje , want ik kan dat dus niet.. Haha! Ik ZIE een been naar voren gaan, maar bij de tijd dat ik dat geregistreerd heb EN bedacht of ik nou sta of zit, is dat been al weer weg. Er zijn dus echt mensen die dat niet kunnen (en ja, ik ken er meer Knipoog )

Voor mij is het dus veel makkelijker te ontspannen en me door het binnenachterbeen omhoog te laten veren.
JAAAAREN was dit een drama voor me, en als ik het kan leren weet ik zeker dat iedereen dat kan Lachen
[/quote]

Nou dan vind ik het toch knap van je dat je het geleerd hebt hoor!

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 21:28

Hoi!
Mijn vriendin wil nog wel eens slim zijn Tong uitsteken
Ze gaf ook les op Woensdag (geloof ik) en zaterdag, in Delft, op stal Midden Delfland.
Ze gaf les aan een meisje, wat nog nooit gereden had.
Ze deed 'm dan 2 verschillende kleuren bandages om.
Bijv: Links Blauw, en Rechts groen.

Dan zij ze:
Als je stiekum een beetje naar beneden kijkt, maar toch je hoofd omhoog houd, want die mag niet naar beneden, en je ziet het blauwe been, dan ga je staan. Gaat het blauwe been weer weg, dan ga je zitten...

Da's ook een goede oplossing.

Ik snap het zelf ook nog steeds niet.... dus het kan een beetje verkeerd zijn wat ik zeg Tong uitsteken

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 22:29

Misschien tips aan mijn zus vragen? Die kan het namelijk nog steeds niet Clown (na eeh iets van 14 jaar rijden) Hier is het bewijs:

Afbeelding

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 23:49

off-topic: Leuk paard overigens.
Ik weet nu ook weer hoe het moet, dankzij je zus!
Dankjewel, zus van antoinette!!!!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 19:20

ummm... tsja.. graag gedaan??? hahaha
Ben dus de zus van Antoinette... haha en ja, ik weeeeet wel hoe t moet, maar t nog daadwerkelijk doen (op t goede been lichtrijden) is weeeer een ander verhaal.. hahaha
Was al lang blij dat ik naar t M mocht en gewoon op mn kont mocht blijven zitten... Nu nog een proef waar je zelf mag weten welke kant je op gaat (links of rechts) en nix kan meer fout gaan! Wat dat is dus mn andere specialiteit: de verkeerde kant oprijden.. en helaas is dit niet te verhelpen, dan gewoon de GOEDE linker (of rechter) kant op te gaan..

Greetz
de muts die en nooit op t goede been lichtrijdt en nooit de goede kant op gaat! haha

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:10

hahahaha!!! Dat heb ik nou ook.

Nimmy

Berichten: 3942
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:11

laat ze naar het been kijken en elke keer als ie na voren gaat voor of 1 ofzow zeggen, na een aantal passen let je op of je als je voor of 1 zegt ook gaat staan zoja zit je goed zow neej van been verwissel zow heb ik het jaren geleden oook geleerd

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 20:16

Dan heb ik het dus jaren fout gedaan, zo heb ik het nl WEL op de manege geleerd, ik weet het zeker (dus als je gaat zitten gaat het BUITENVOORBEEN naar voren)..... Lips are sealed
Maar goed dat ik dit topic even lees, mijn god ik schaam me echt kapot! Sorry moest er even uit... Bloos

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 15:49

Hmzzz misschien ben ik ontzettend dom ofzo maar.. het is dus zo?
Wanneer t binnenbeen (zoals op de foto Haha!) naar voren is ga je zitten Haha! en wanneer t binnen been naar achteren is ga je staan?
Damn heb ik al die jaren verkeerd gereden Haha! En ik maar denken tallie je bent gek ik zit goed Haha! want dit rijd lekkerder Haha!

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:12

wij rijden noooit op t goede been en als we t doen moeten we 1x licht rijden en 2x doorzitten zit je altijd op t goede been!! gr...

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 18:20

Hmm ik vind t dus echt niet moeilijk ofzo. Je gaat draven, kijkt even snel naar t buitenvoorbeen/schouder, en je ziet al of je goed of fout zit. Als je ziet dat die naar voren gaat als jij gaat staan, zit je goed. Haha! Mocht je t nou heel lastig vinden:
Ga doorzitten en kijk naar de voorbenen. Je ziet dan dus steeds naar voren gaan: links, rechts, links, rechts enz. Ga hardop praten en steeds als t buitenvoorbeen naar voren gaat zeg je staan en als t binnenvoorbeen naar voren gaat zeg je zit. Lachen Dus dan zit je doorzittend: staan zit staan zit. En dan ga je als je t ritme te pakken hebt staan als je staan zegt. Haha!
Hmm klinkt erg ingewikkeld... gelukkig rij ik al bijna automatisch op t goede been. En afentoe "ff checken" Haha!

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:20

Om eerlijk te zijn komt het zelden voor dat ik verkeerd zit, maar als ik verkeerd zit is het even doorzitten en weer lichtrijden. Je kunt het verschil op zich nl. goed voelen. Probeer maar eens een stukje te lichtrijden op het linkerbeen en daarna op het rechterbeen terwijl je op dezelfde hand blijft rijden.

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:27

Op het juiste been lichtrijden lukt me over het algemeen wel, ik voel het als ik op het verkeerde been lichtrij.
Het enige probleem dat ik nog heb, is dat ik op het moment van aandraven ALTIJD op het verkeerde been start! Ik voel dat direkt en blijf dan 2x zitten. Het lukt me maar niet om bij het aandraven 1 stap eerder (of later) te gaan staan om direkt op het juiste been licht te rijden.