Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
De rechterkant sterker maken zodat de linkerhand ook sterker wordt, en dus ook soepeler

bedankt allemaal deniece schreef:Zo te horen is je paard scheef, mijn paard heeft dit ook dus ik snap ook precies je frustratie![]()
Wat bij mij heel erg heeft geholpen is oefeningen voor rechtrichten, stukje wijken, schouderbinnenwaarts, 8jes rijden etc. Dus vooral veel inbuigen en van stelling veranderen. Probeer niet gelijk heel veel te vragen, een klein beetje stelling is al voldoende. En blijf niet te lang op zo'n volte door vragen. Voltewerk is belastend voor het binnenachterbeen en als je blijft door draaien wordt dat binnenachterbeen moe waardoor ze aan de voorkant nog stugger wordt.
Waarschijnlijk valt ze ook naar binnen op de volte? Gevolg; jij stuurt haar naar buiten omdat ze door je binnenbeen heen loopt en ze heeft daardoor nog meer contrastelling. Hou stug vol, zorg dat je je binnenbeen lang houd en iets meer gewicht hebt op je binnenste, dus linker, zitbeenknobbel. Daarmee je paard naar buiten proberen te duwen. Waarschijnlijk gooit je paard jou in de volte linksom naar buiten? Daardoor kan hij/zij nog meer buitenstelling aannemen en lekker naar binnen vallen. Goed op jezelf letten. Vooral níet terugwerken met je binnenhand, maar zoals J_Jennifer zegt je teugel van de hals, echt ver van de hals naar binnen maar wel losjes. Geen druk maar gewoon vragen. Let op dat je je buitenteugel blijft begrenzen maar deze niet over de hals heen brengen. Je buitenbeen iets naar achteren, niet tegen de buik maar gewoon iets naar achteren leggen om de achterhand te begrenzen en met je binnenbeen naar je buitenteugel toe rijden. Wanneer je paard linkerstelling heeft je binnenteugel lucht geven, niet losgooien, maar soepel zijn met je binnenhand..
Ik zou op de linkerhand zeker geen contrastelling gaan oefenen zoals hierboven wordt gezegt, je paard buigt al moeilijk in linksom dus moet je de spieren rechtsom juist oprekken, níet nog korter maken! Rechtsom kun je wel met buitenstelling oefenenDe rechterkant sterker maken zodat de linkerhand ook sterker wordt, en dus ook soepeler
![]()
En een goede instructrice, dat is ook belangrijk!