Mond van baksteen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Mond van baksteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 13:33

mijn verzorgpony is heel sterk en snel.
dat ze wat meer tempo heeft dat maakt mij niet zoveel uit maar het gaat mij erom dat ze naar me luisterd als ik haar terug wil nemen. volgens mijn instructrice heeft ze een mond van baksteen en moet ik vooral op mijn zit gaan rijden en mijn benen. maar nog steeds heb heel veel moeite om haar te rijden. heeft iemand tips? of het zelfde probleem?

Mustang1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:48

Hey, heel vervelend voor je. Ik zou veel oefenen en les nemen, je moet elkaar ook leren aanvoelen en misschien als er meer vertrouwen is dat het beter gaat.Ik weet niet hoelang je haar al doet.
Je heb natuurlijk al les, en ik denk dat je wel vaak oefend maar dat zou ik doen.
Gr.Mandy.

miek140

Re: Mond van baksteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:51

Tipje: Nooit gaan hangen! Als je voelt dat je pony in je hand komt, direct een beetje meegeven, en vervolgens je hand weer sluiten. Dan zal je pony leren dat hij niet kan hangen in jou hand.

succes!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 13:53

Mustang1995 schreef:
Hey, heel vervelend voor je. Ik zou veel oefenen en les nemen, je moet elkaar ook leren aanvoelen en misschien als er meer vertrouwen is dat het beter gaat.Ik weet niet hoelang je haar al doet.
Je heb natuurlijk al les, en ik denk dat je wel vaak oefend maar dat zou ik doen.
Gr.Mandy.

Ik verzorg haar al 4 jaar maar in het begin durfde ik er niet op te rijden. Nu rijd ik er drie jaar op.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:57

Vooral niet trekken, dan maak je het alleen maar erger en de pony is toch wel sterker dan jij. Geef normale teugelhulpen. Als ze gaat hangen kun je haar ook heel even loslaten, een seconde maar de teugels langer en dan weer normaal contact.

Verder ga je ten eerste laten nakijken of de rug en het zadel van de pony in orde zijn, als hij pijn heeft is het niet zo vreemd dat hij het op een lopen zet. Verder helpt het vast en zeker als je heel veel overgangen en wendingen gaat rijden. DAt gaat niet vanzelf goed, gewoon rustig blijven en blijven proberen, zorg ervoor dat je de hulpen heel precies geeft en dat je ook genoeg andere dingen doet, steeds maar hetzelfde is saai voor een pony. Ik denk dat de pony het moeilijk vindt of jouw aanwijzingen niet snapt, probeer uit te vinden wat het is en wat je daar aan kunt doen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 13:59

Ja inderdaad nooit gaan hangen aan de mond van je paard. Daar wordt de mond alleen maar harder van. Het paard zal gewoon terug trekken en niet langzamer gaan.

Wat je wel moet doen is je eerst afvragen waarom je paard zo hard loopt. Krijgt hij of zij te veel voer (biks of kuil)?? Komt hij of zij net van stal en moet daardoor even uitrazen?? Heeft hij of zij gewoon nooit geleerd om de ruiter het tempo te laten bepalen?? Is hij of zij bang/nerveus?? Heeft hij of zij pijn (niet passend zadel, last van tanden, wondjes in mondhoeken, rugpijn)??

Afhankelijk van de oorzaak kun je het probleem dan oplossen.

Als ik jouw verhaal zo lees heb ik het idee dat het paard niet geleerd heeft om het tempo van de ruiter te lopen. In dat geval is het dus een rijtechnisch probleem. Dat kun je oplossen door anders te gaan reageren als je paard gaat rennen.

Het is vast zo dat je paard een harde mond heeft, maar van baksteen dat zal wel meevallen. Het paard voelt een zachte teugelhulp wel, maar heeft gewoon niet geleerd om hierop te reageren. Je moet dat dus eigenlijk opnieuw aanleren. Dat doe je door heel streng en consequent te zijn.
Als je het zelf een beetje eng vindt als ze gaat rennen dan kun je haar waarschijnlijk het beste rijden terwijl iemand anders haar aan de longeerlijn houdt. Longeer haar vantevoren al een paar keer zodat ze goed luistert naar de persoon in het midden. Als je dat zelf niet kan, laat het dan je instructrice doen, of iemand anders die het goed kan.
Als je er vervolgens op gaat geef jij een zachte teugelhulp tegelijk met degene die longeert, die geeft ook de hulp voor langzamer. Dat oefen je een aantal keer. Als dat goed gaat kun je de teugelhulp eerst geven en de hulp van degene die longeert iets later. Uiteindelijk laat je de hulp van de longeerder gewoon weg.
Je kunt ook je eigen stem gebruiken, geef het commando stap als je vanuit draf terug naar stap wil. Beloon heel veel als het paard braaf is en zeg NEE op een strenge toon als hij of zij verzet toont of iets anders doet wat niet mag.

Ook heel belangrijk is dat je consequent bent. Als jij langzamer wil dan moet het paard langzamer gaan, wat er ook gebeurt. Loopt hij of zij toch door, geef dan een sterkere hulp. Sluit je hand een keer heel fel en hard en doe je hand daarna weer gelijk open. Je mag best een keer flink boos worden als het paard niet luistert. Als je maar beloont zodra hij of zij wel langzamer gaat.

Owja, de hulp voor langzamer zou als volgt moeten zijn:
Je brengt je gewicht een beetje naar achteren, in het zadel zodat je zwaar voelt voor je paard. Je maakt jezelf lang richting de grond. Alsof je wilt blijven staan op de plaats waar je op dat moment bent. Je houdt je handen op hun plaats, maar sluit je vingers om de teugels. Eventueel breng je je handen iets naar beneden, maar nooit naar boven.
Laatst bijgewerkt door Aurora3 op 27-04-09 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:00

M_erell schreef:
mijn verzorgpony is heel sterk en snel.
dat ze wat meer tempo heeft dat maakt mij niet zoveel uit maar het gaat mij erom dat ze naar me luisterd als ik haar terug wil nemen. volgens mijn instructrice heeft ze een mond van baksteen en moet ik vooral op mijn zit gaan rijden en mijn benen. maar nog steeds heb heel veel moeite om haar te rijden. heeft iemand tips? of het zelfde probleem?

Denk er voornamelijk aan om korte hulpen te gebruiken en verder de mond rust te gunnen. Alleen op die manier zal ze weer wat meer gevoelig kunnen worden in de mond.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 14:08

Bedankt voor de tips!
Ik zal het wel even met de eigenaar en de instructrice over hebben of ze inderdaad misschien pijn heeft aan haar rug of iets dergelijks.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:15

ik heb mijn reactie hierboven nog even ge-edit

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:41

ik denk het el inieder geval de meeste paardebn doen dit niet zomaar

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:44

mijn paardje heeft ook een mond van baksteen ;p
ik kan haar wel stoppen enzovoort, maar als ik stelling wil nemen, en haar over mijn been wil laten buigen, heb ik het gevoel dat ze niet eens voelt dat ik meer druk zet op de binnenteugel, niet echt handig dus.. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:41

jasminetje schreef:
mijn paardje heeft ook een mond van baksteen ;p
ik kan haar wel stoppen enzovoort, maar als ik stelling wil nemen, en haar over mijn been wil laten buigen, heb ik het gevoel dat ze niet eens voelt dat ik meer druk zet op de binnenteugel, niet echt handig dus.. :+

Stelling vraag je ook niet door druk te zetten op de binnenteugel :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:45

Hoe reageert ze bij longeren op stemhulpen? Als ze hier goed op reageert kan je deze ook bij het rijden gebruiken en deze koppelen aan andere hulpen. Dat werkte bij mijn pony super (ook voor de kar gereden) en nu is ze ook zonder te rijden als ik dat zou willen.
Sowieso werkt praten/zingen heel goed, hierdoor ontspan je zelf beter en word je ademhaling beter en rustiger en daar reageert je paard ook super op omdat je ze dan de kans geeft om te ontspannen. Dus veel hooo, ruuustig, kalm aan, enz.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 09:42

ja ik zeg vaak hoo en rustig enzo en als ik al in mijn hoofd heb dat ik de volgende hoek wil aangalloperen dan gaat ze al in galop echt heel grappig maar het mag natuurlijk niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:44

Dat is jou fout, dan moet je maar later aan de galop denken haha, mijn pony doet ook wat ik denk hoor, omdat je onbewust voorbereid wat je wilt gaan doen. Dan moet je dus leren doseren in je hulpen (en gedachten).

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 09:46

BrittKitt schreef:
Dat is jou fout, dan moet je maar later aan de galop denken haha, mijn pony doet ook wat ik denk hoor, omdat je onbewust voorbereid wat je wilt gaan doen. Dan moet je dus leren doseren in je hulpen (en gedachten).

ja klopt

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:39

wat voor bit heb je?

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 09:38

enkel gebroken trens.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 18:23

heej merel! nog geoefend deze week? pff wat had ik een spierpijn zeg hihi
wil je best nog een keer helpen hoor!
groetjes Linda

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:48

hallo,

het is niet makkelijk om een sterke pony te rijden, dat voorop gesteld en ik geloof dat je ondertussen ook wel weet dat je niet moet hangen :D

ik weet niet of je pony wel nageeflijk loopt? is dat niet het geval dan is ze nl sowieso al sterker.
het is handig voor je zelf (als je nog niet zover bent) om je pony en je zelf een beetje op weg te helpen door longeren met een passoa, zo leert ze nageeflijk te zijn maar ook leert ze dat wanneer ze teveel druk geeft ze vanachter word bij gedreven (door de passoa)

misschien een handige tip.

succes iig!!

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:58

Ik denk dat het gewoon het slimste is om gewoon niet in de teugels te gaan hangen, en als je paard wat meegeeft, dat je zelf ook wat meegeeft aan je paard

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:05

newmom schreef:
hallo,

het is niet makkelijk om een sterke pony te rijden, dat voorop gesteld en ik geloof dat je ondertussen ook wel weet dat je niet moet hangen :D

ik weet niet of je pony wel nageeflijk loopt? is dat niet het geval dan is ze nl sowieso al sterker.
het is handig voor je zelf (als je nog niet zover bent) om je pony en je zelf een beetje op weg te helpen door longeren met een passoa, zo leert ze nageeflijk te zijn maar ook leert ze dat wanneer ze teveel druk geeft ze vanachter word bij gedreven (door de passoa)

misschien een handige tip.

succes iig!!

het is inderdaad goed om hem met de pessoa te trainen, maar dan moet je hier wel kundig genoeg voor zijn, door te longeren met pessoa op de verkeerde manier, zorg je er juist voor dat de onderhals (die deze pony al flink heeft) getraind wordt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 00:11

Misschien een tijdje bitloos gaan trainen en aan jezelf werken, hoe komt het dier aan een harde mond? dat gebeurd niet uit zichzelf dat is door iemand zijn handen gedaan?? De mond is erg gevoelig en het dier komt waarschijnlijk uit zelfbescherming tegen die druk in, laat los , of eigenlijk durf los te laten, wat wil je in de mond bereiken??

Ga eens wat meer los en grondwerk doen en werk vooral aan jezelf , je eigen onafhankelijk zit en hulpen en lees het boekje metaal in de mond eens.
Leer bewust worden wat je in je handen hebt en blijf van het bit af gebruik het bit waarvoor hij is.

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 01:31

Persoonlijk zie ik meerdere stappen:

1. medische kant bekijken - uitsluiten dat er iets aan de hand is

2. bitloos gaan rijden - hierdoor leer je zelf ook weer heel anders en paardvriendelijker te gaan rijden.

3. veel rijden op je zit - je instructeur zou je dit moeten laten trainen

4. veel wendingen maken zodat je paard moet nadenken en tempo terug moet nemen om b.v. een slangenvolte etc te kunnen maken. Maak gerust ook dubbel gebroken lijnen etc. maar zet je paard aan het werk

5. neem het allemaal niet te serieus; leer relativeren. Lukt het vandaag niet? Doe dan een oefening die wel lukt en stop er even mee en ga iets anders doen wat wel ontspannend werkt voor beiden. Morgen is er een nieuwe dag en dan probeer je het opnieuw. UIteraard moet dit gedrag dan wel een keer stoppen want anders geef je het paard zijn zin en dat is niet de bedoeling. Maar zorg ervoor dat je zelf ontspannen blijft (vandaar ook het serieus nemen).

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 04:49

Een mond van baksteen is een totaal verkeerde benaming ....

Het is namelijk niet de mond die vastzit, maar de spieren in rug en hals.
Dus laat je instructrice eens goed over dr hoofd krabben, want dat is geen opmerking die een goede instructie dient te maken ;)

Veel longeren, en daarbij steeds wat meer over de rug proberen te krijgen.
En zelf idd op zit en benen leren rijden.