Pony wil niet over vreemde hindernissen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bopje

Pony wil niet over vreemde hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:38

Hallo bokkers,,

Mijn pony wil niet over vreemde hindernissen :S
daarmee bedoel ik planken en felle hindernissen.
Ik sta op een pensionstal en daar heb je alleen maar doffe hindernissen en je mag ze niet verfen.
De wedstrijdhindernissen(die glimmen en lekker fel zijn) mag je niet pakken. En daar wil ik juist mee oefenen. Ik wil dit jaar nog springwedstrijden starten en het enige probleem is dus dat ze zulke hindernissen niet wil springen. Niks helpt, extra aandrukken of een tik met de zweep. ze gaat er pas de tweede keer overheen (als ze de hindernis pas goed heeft gezien) en ja,, op wedstrijd kan dat dus niet,, ik heb aan mijn vader gevraagt of we een keer naar oefenspringen mogen,,maar dat mag niet,, want we hebben (nog) geen trailer. ;( ;(
kan iemand mij helpen?

groetjes irissahorse

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:47

o ja,,

1 ding helpt wel,,
heel erg hard schreeuwen :')
maar ik ga niet bij elke hindernis schreeuwen hoor :P

Alexandra_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:52

Misschien een deken over de hindernis leggen ofzo ;) of pionnen eronder zetten. Aangezien je op de stal geen felle balken en planken heb is dit goed om mee te beginnen denk k =)

Bopje

Re: Pony wil niet over vreemde hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 10:53

hmm,,
ik zal vandaag eens wat hindernisjes in elkaar zetten dan.
;)

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:36

inderdaad, probeer zelf een beetje creatief te zijn zodat je pony went aan 'vreemde' dingen onder de hindernis.
Wat je ook kunt doen : als je aan het losrijden bent, even voor die enge hindernissen gaan staan en je pony laten kijken erna, eventueel eventjes snuffelen, en hem vertrouwd maken daarmee.
Dan heeft ij tijdens het parcours tenminste geen rede meer dat ie niet eerst eventjes heeft kunnen kijken naar alle enge hindernissen.
Als je dan parcours rijd, en je wéét van jezelf dat je pony nogal kijkerig is op sommige hindernissen, houd je pony dan stevig tussen beide benen, en tik (als nodig) een paar galopsprongen voor de hindernis, steeds rytmisch mee met je zweep..
p.s wat maakt het uit dat je schreeuwt? Op wedstrijd kun je ook al schreeuwend een eerste plaats krijgen, ;-) mits foutloos, binnen de tijd natuurlijk.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:22

Probeer ook niet al te verwachten dat ze hem niet springt!
Probeer idd de hindernissen thuis ook 'gek' te maken. Probeer het ook eens naast je paard, mijn paard vind soms dingen heel eng maar als ik er dan naar toe ga en ga doen alsof het iets heel leuks is dan vind ze het niet eng meer. Bijvoorbeeld het gaan aaien en er tegen praten, echt heeel suf natuurlijk maar het paard denkt dan wel dat het iets is dat niet eng is. Zo kan je gewoon vanalles proberen zodat je paardje er echt niet meer van opkijkt dat het 'alleen maar' enge kleuren heeft :)

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:35

"Denk" je pony er bij wijze van spreke overheen. Hij wordt nu in zijn angst bevestigd omdat jij al van te voren weet dat ie er niet overheen wilt, dit merkt hij weer aan jou lichaamstaal. Visualiseer van te voren hoe jullie over die prachtig fel geschilderde sprong gaan. Zelfverzekerd op een hindernis aanrijden scheelt al een hoop. Zo dat was een stukje psychologie ;)

En inderdaad een hoop oefenen met gekke dingen. Koop bijvoorbeeld een paar van die felblauwe vuilniszakken en plak ze over de balken heen. Of heb je toevallig nog een paar oude felle bandages?? De staanders zijn op wedstrijd ook anders. Versier ze met wat slingers o.i.d. Ik noem ook maar wat. De mogelijkheden zijn eindeloos :) Laat je pony even snuffelen aan de hindernis (niet voorbij de hindernis gaan) Maak de hindernissen niet te hoog zodat je je pony het vertrouwen geeft dat deze hindernissen echt niet enger zijn dan die waarmee je oefent.

Probeer voordat je de jury groet in een parcours eerst een (half) rondje door de bak te galoperen, hierbij maak je je pony (en vooral jezelf!) vertouwd met het terrein.

Succes meid!

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:37

Ah wat vervelend voor je!
Ga zelf ook met moed erop af en niet het idee dat je pony toch de 1ste X wel zou gaan weigeren.
Misschien helpt dat ook?
Succes!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:11

Ja, thuis creatief zijn met hindernissen maken!

Met aanrijden, houd je been aangesloten, altiijd (zie het maar als een hogedrukspuit, laat je de hendel los, is alle druk er van af en werkt hij ook niet meer) en ook je teugels goed aangesloten houden, geef hem zelf veel vertrouwen!

Succes

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:20

vaker oefen met dat soort dingen en over alles springen wat je tegen komtwat natuurlij kwel veilig is hea. en op velle dingen afrijden en dan laten kijken en veel trainen