Pijnlijke knieen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marcha1987

Pijnlijke knieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 22:03

Ik heb na een tijdje rijden tegenwoordig flink last van mijn knieen.
Het hakken naar beneden heb ik er nu wel in, maar dan verkramp ik op de een of andere manier mijn knieen :S
Iemand een idee hoe dat komt, of hoe ik eraf kom?
O en met mijn knieen klemmen doe ik amper, alleen als ze schrikt of lopt te klooien.

Alvast bedankt :D

Karenx

Re: Pijnlijke knieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:18

Tja gewoon terug naar de ontspanning.
Je moet proberen ontspannen in je zadel te gaan zitten en dus ook je benen ontspannen te laten hangen.
Misschien is het een idee om even een keertje zonder beugels te rijden heb je er dan ook last van?
& anders je beugels gaatje langer?"

Succes!

dicenbalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:19

Probeer eens wat (ontspannings)oefeningen te doen op je paard, dat doet ook nog wel eens goed voor je houding en ontspanning.

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 14:23

Als ik mijn beugels te kort heb gehad, krijg ik ook altijd last van mijn knieen. Misschien dat het daar aan ligt?

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 15:22

Met mijn beugels langer lukt het weer niet om mijn hakken uit te drukken :+
Zonder beugels val ik haha, mijn evenwicht moet stevig weer aangewerkt worden :P
Ontspanningsoefeningen doe ik wel, maar dat zal dan ook wat meer moeten.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:53

Inderdaad misschien je beugels een gaatje langer maken. Ik heb er altijd last van na het springen (dusssss beugels korter ;)) Meestal strek ik mijn benen even als we aan het stappen zijn, helpt ook wel

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:23

jah ik denk de beugels ik heb er ook last van met springen en rij dan ook met korte beugels verder ou ik het niet weten

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:24

Ik heb het standaard, ik rijd met flexibele beugels en heb er geen last meer van. Nadeel is wel dat je je tenen niet goed meer naar binnen kan duwen...

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 20:36

Tis ook niet altijd zo eigenlijk, en me benen strekken onder het rijden helpt wel ja.
Vind alleen dan weer lastig om me hakken naar beneden te doen en lichtrijden met me beugels langer.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:35

Ik denk dat je te overdreven je hakken uitdrukt en hierdoor spanning in de benen krijgt en je enkels op slot zet en je dus niet gebruik kan maken van de beugeltred. De benen moeten ontspannen naar beneden hangen en niet met je knieen klemmen.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 06:36

Ja dat klopt eigenlijk wel, maar hoe krijg ik die hakken dan naar beneden :S

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:27

Ik heb dit probleem ook ik kan het niet echt krampen noemen maar een voordurende pijn die met drijven verergerd.

Ik heb het hier met de fysio over gehad, conclusie mijn knieën moeten sterker worden. Ik vond dat in het begin heel raar om te horen rij al zon 10 jaar paar x per week paard en dan zou k er nu meer last van krijgen... :?
Maar dat paard wat ik de afgelopen 3 maanden rij heeft een hele opgooiende draf ik hoef ook helemaal niet veel te drijven tegen over de ander paarden die ik gereden heb. Volgends mijn fysio krijgen mijn knieën nu meer gewicht ( mijn gewicht + de kracht waarmee vedor mij uit het zadel "gooit") te verduren. Het advies: ik moet me knieën sterker maken door meer te fietsen met de versnelling zo laag mogelijk waardoor ik vaak moet trappen om vaak uit tekomen, en wandelen op een snel tempo.

Ik ben er nu zon 3 weken meebezig en heb al minder last van mij knieën.

Misschien het proberen waard?

Succes er mee!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:46

Ik denk ook dat je je hakken te krampachtig naar beneden wil uitdrukken en daardoor teveel steun zoekt in de beugels. Zo zet je alles op slot. Probeer je enkels mee te laten veren. Goede oefening is om op de trap met je voorvoet staan en dan voorzichtig veren en dan de hakken voorzichtig uitdrukken. Probeer tijdens het rijden je voeten wel horizontaal te houden, maar niet krampachtig je hakken uitdrukken. Als je enkels lekker meeveren, ontspannen je knieen ook en heb je minder last van je knieen.
Je hebt ook speciale beugels, GPG beugels. Wordt vaak door springruiters gebruikt. In deze beugels zit een veermechanisme. Echt ideaal als je last hebt van je gewrichten.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:40

Ik ga de tips van het oefenen met de fiets en wandelen is even proberen. (loop ook bij fysio dus ga het even in de groep gooien) Die GPG beugels.. Nooit van gehoord! Heb even gegoogled en ziet er mooi uit. Heb jij ervaring met deze beugels Almaz? Of ken je iemand met ervaringen?

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 17:44

Hmm, okej.
Nog meer fietsen en beginnen met wandelen, wel weer goed voor de conditie :P

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:50

succes. ik denk dat er al genoeg tips zijn gegeven ;)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:11

Ik heb het ook een flinke tijd gehad, maar nu is het weg. Ik had er vooral last van toen ik de overstap maakte naar Western.
Ik ben er nog steeds niet precies achter wat het is, het uitdrukken van mijn hakken maakte het wel sterker in elk geval.
Het heeft bij toch wel wéken geduurd voordat het over was, dus misschien is navragen bij je fysio geen slecht idee. :)

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:22

SunnyBL schreef:
Ik ga de tips van het oefenen met de fiets en wandelen is even proberen. (loop ook bij fysio dus ga het even in de groep gooien) Die GPG beugels.. Nooit van gehoord! Heb even gegoogled en ziet er mooi uit. Heb jij ervaring met deze beugels Almaz? Of ken je iemand met ervaringen?

ja hoor, ik ben ervaringsdeskundige. Ik heb n.l. reuma en mijn gewrichten zijn af en toe best pijnlijk. Die GPG beugels zijn een uitkomst.

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:43

herkenbaar ;)

ik ga ernstig overwegen om deze eens te proberen! thanks!