Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TolineS

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:17

Hoi,ik heb mijn paard nu ruim een half jaar en ze is voordat ze bij mij kwam niet regelmatig gereden. eens in de 6 weken zat er een keer iemand op..desondanks heeft ze een super stap en draf, maar die galop..Pfff.. Ten eerste gaat ze heeel hard, als ik diep en zwaar ga zitten maakt niets uit..Linksom komt ze dan nog wel lichtelijk erdoor met dr hals waardoor haar rug wat meer ontspant ,maar rechtsom is ze erg op links en als ik haar naar rechts vraag dan komt de tegenstribbeling door dat ze dan haar hoofd echt hoog de lucht in gooit...
Help???

Fellowschat

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:18

eerst longeren misschien?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:23

Als ze niet regelmatig is gereden, zou het goed kunnen dat het een probleem met de balans is. Harder gaan is dan veel gemakkelijker dan langzaam, simpelweg omdat ze anders moeilijker recht kan blijven, en omdat ze de bespiering waarschijnlijk mist om heel erg te verzamelen.

Mijn paard laat zich steeds iets meer terugnemen, dus gewoon kleine stukjes blijven vragen, dan komt het vanzelf.

Veel binnenhoefslag rijden, veel figuren ook rijden, om je paard goed soepel te krijgen. En niet te veel willen, geef haar een beetje de tijd alles onder de knie te krijgen. :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:33

Zeker niet zwaar en diep zitten. Paard drukt de rug weg en wanneer je zelf dan ook nog zwaar gaat zitten. Dus licht zitten de eerste tijd.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:38

Probeer anders eerst in draf en in stap die rug te onstpannen door laag te rijden. Over gangen rijden helpt ook goed. Van stap draf en dan halthouden etc.
En inderdaad wat hier boven word gezegt niet te diep en zwaar gaan zitten, dat kan belastend zijn voor de rug.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:43

Les nemen.
Je zult samen met een ervaring iemand een plan op moeten zetten om haar bespiering en evenwicht te verbeteren. Is ze in stap en draf netjes over de rug, actief, ontspannen en in evenwicht, dan komt de galop vanzelf.
Sucses!

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 20:59

ben ook met spoed op zoek naar een zeer goede instructrice dus als iemand nog iemand weet!! omgeving haaksbergen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 21:11

TolineS schreef:
ben ook met spoed op zoek naar een zeer goede instructrice dus als iemand nog iemand weet!! omgeving haaksbergen

Oké goedzo! Dat hoor je niet vaak.
Dan zou ik in de tussentijd veel overgangen en voltes rijden. (Simpele lijnen, niet te ingewikkeld, en rustig stelling en buiging vragen.) Je kunt op buitenrit ook heuveltjes pakken om de achterhand sterker te maken, of de galop op een lang recht stuk oefenen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 22:26

je hebt een tuigpaard zag ik. Veel lange stukken in het bos gaan galopperen. De meeste tuigpaarden hebben veel moeite om hun rug te gebruiken en zeker in de galop, veel kilometers maken en zeker licht zitten. De stap en draf zijn bij een tuigpaard goed ontwikkeld de galop helaas niet en vergt veel training.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 13:05

Ze galoppeerd aan de longe super,relaxed en hoofdje omlaag..Volgens de accupuncturist heeft ze een trauma door altijd met verkeerd zadel te zijn gereden,niet door mij maar door haar vorige eigenaar, en is ze gewoon bang voor de pijn..
Dus ik persoonlijk denk dat ze gewoon even door het trauma heen moet, heb haar vandaag met slof gereden en eigenlijk ben ik geen slof fan, maar ze had nu in de galop wel zoiets van hej, het doet geen pijn en ze ontspande op een gegeven moment ook echt, toen ben ik ook meteen naar draf gegaan en beloont en uitgestapt...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:32

TolineS schreef:
Ze galoppeerd aan de longe super,relaxed en hoofdje omlaag..Volgens de accupuncturist heeft ze een trauma door altijd met verkeerd zadel te zijn gereden,niet door mij maar door haar vorige eigenaar, en is ze gewoon bang voor de pijn..
Dus ik persoonlijk denk dat ze gewoon even door het trauma heen moet, heb haar vandaag met slof gereden en eigenlijk ben ik geen slof fan, maar ze had nu in de galop wel zoiets van hej, het doet geen pijn en ze ontspande op een gegeven moment ook echt, toen ben ik ook meteen naar draf gegaan en beloont en uitgestapt...

Goedzo!
Mooi als ze ontspant, en je hebt haar direct een positieve ervaring gegeven door haar meteen te laten stoppen met werken.
Proberen die slof af te bouwen, zodat je op den duur ook zonder kan. Maar als ze pijn verwacht, zal dat mischien best lang duren hoor. Zoiets vergeten ze niet snel.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:28

ik hebhet zlefde probleem maar nu is het over gewoon veel oefenen en hem een paar rondjes kei hard laten galoperen of gewoon keren niet gelloperen en gfewoon de rest oefenen het is vervelend maar ik weet zeker dat dit helpt