Last van mijn enkel met lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MichelleMary

Last van mijn enkel met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 14:10

Hey hallo!!

Ik vraag me af of meer mensen hier last van hebben.

Ik was donderdag na 1 maand weer aan het paardrijden (wel van kleine pony naar groot paard) en ik had zo'n last van mijn linker enkel met het lichtrijden dat ik hem niet meer kon aansporen. Volgens de gene die les gaf zaten mijn beugels wel goed.
Heeft iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen of heeft iemand dit zelf ook? Het voelde alsof er iedere keer iets knakte in mijn enkel.. of spieren die over elkaar wreven..

Groetjes!

annie88

Re: Last van mijn enkel met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:05

Probeer niet vanuit je enkels te gaan lichtrijden, maar alleen je knie te laten scharnieren.. Dus:
- hakken naar beneden
- tenen naar binnen
- je been uit zijn plek houden als je lichtrijd
- Vanuit je knie omhoof gaan, en niet vanuit je enkel

Verder kan ik niks bedenken, ik heb er zelfs na 14 jaar paardrijden nog nooit last van gehad!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 18:59

Ik heb het ook wel eens gehad, doordat ik vroeger mijn enkel heb gekneusd beide kant :S. Je kan zo n enkelbandje Van bijv hanseplast. Of oefeningen doen voor je enkel

MichelleMary

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 19:32

Dankjewel!! ;)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:35

Ik heb dat ook wel eens. En dat is altijd als het paard wat gespannen is. Dan ga ik iets voorover zitten en ga ik lichtrijden op m'n enkels. Als ik er dan aan denk om gewoon te gaan zitten is het over. Dus misschien was je houding wat gespannen..?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 02:45

Ik heb het met laarzen... Zodra ik laarzen aantrek is het foute boel voor mijn enkels (heb geen geld voor hele dure laarzen die mischien wel goed kunnen vallen). Ik rij nu dus op stal/ rijschoenen of jodhpurs en eventueel chaps, geen problemen meer met mijn enkels, terwijl ik vorig jaar nog een beetje rot gevallen ben (niet van paard of zo) en mijn enkelbanden venijnig verrekt had. Heb daar trouwens wel een half jaar of zo last van gehad, maar nu gaat het goed.

Eventueel je enkel goed intapen met sporttape, of een enkelbandage gebruiken. En je voet iets verder in de beugel zetten, zodat de druk op je enkels minder wordt. Beugels schuin onder je voet plaatsen werkt dan ook heel goed, dan kan je je hakken iets minder ver uitdrukken waardoor de pijn minder wordt. Geef dat wel even aan bij je lesgever, dan kan die er rekening mee houden in het commentaar. Ik heb een half jaar lang mijn voeten niet goed kunnen uitdrukken. Ik heb er alleen een aversie tegen laarzen van overgehouden.

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 15:40

je kan ook bij je dokter langs ,of bij de drogist en steun band voor je enkel halen;)

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:53

annie88 schreef:
Probeer niet vanuit je enkels te gaan lichtrijden, maar alleen je knie te laten scharnieren.. Dus:
- hakken naar beneden
- tenen naar binnen
- je been uit zijn plek houden als je lichtrijd
- Vanuit je knie omhoof gaan, en niet vanuit je enkel

Let hier heel goed op!

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:58

Ik heb het soms ook, maar dat komt omdat ik ooit aangereden ben door een auto, tegen mn enkel oa, waardoor die een beetje aan gort is... niets aan te doen bij mij.
Ik heb er overigens meer last van als het vochtig weer is...