HELP ik krijg geen goede stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjee12

HELP ik krijg geen goede stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 19:04

vandaag weer serieus gaan rijden ze was lekker braaf en actief maar,,

ik kreeg geen stelling, in stap een beetje mar zodra ik in draf ga..
in stap lukt het in de hoeken een beetj en op de lage zijde wel goed
maar in draf krijg ik helemaal geen stelling alsik het in de hoeken probeer gaat ze of op de volte e als ik me binnebeen erbij doe gaat ze weer te hard
zo is het in galop ook
weet iemand wat is er aan kan doen??

Monster_tos

Re: HELP ik krijg geen goede stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:07

Constant weer los laten, steeds kleine ophoudingen op je binnenteugel en eventueel wat afremmen op je buiten teugel. En op de volte oefenen is vaak makkelijker. En wel je binnen been er aan houden.

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:54

je opent je binnenteugel (van de hals zodat je zijn hoofd als het ware naar binnen stuurt), en je begrenst met die binnenteugel(vasthouden), tot jou paard nageeft, en dan ben jij ook nageeflijk. In het begin kan die openingsteugel een heel stuk van de hals zijn. (niet naar achter, maar gewoon opzei). en naarmate jou paard beter die stelling aanneemt, hoe minder ver jij je hand van de hals hoeft te brengen.
Met je binnenbeen en de buitenteugel zorg je dat ie niet naar binnen valt.
Je kunt ook oefenen met contrastelling. Dan kan ie niet naar binnen vallen, maar is ie gesteld naar de kant van de muur..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:46

Dit is een zeer belangrijke oefening, blijven proberen en met heel kleine stapjes het gehheel een beetje opbouwen.

Nookie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:04

J_Jennifer schreef:
je opent je binnenteugel (van de hals zodat je zijn hoofd als het ware naar binnen stuurt), en je begrenst met die binnenteugel(vasthouden), tot jou paard nageeft, en dan ben jij ook nageeflijk. In het begin kan die openingsteugel een heel stuk van de hals zijn. (niet naar achter, maar gewoon opzei). en naarmate jou paard beter die stelling aanneemt, hoe minder ver jij je hand van de hals hoeft te brengen.
Met je binnenbeen en de buitenteugel zorg je dat ie niet naar binnen valt.
Je kunt ook oefenen met contrastelling. Dan kan ie niet naar binnen vallen, maar is ie gesteld naar de kant van de muur..

Het lijkt alsof jij suggereert dat stelling vanuit de hals komt? En dat je met vasthouden nageeflijkheid kunt afdwingen. Want als je aan je binnenteugel gaat trekken zal misschien het hoofd van je paard naar binnen gaan maar kan die net zo makkelijk zijn schouder naar buiten zetten, dan lijkt het misschien dat je paard naar binnen gesteld is maar in feite is dit niet zo.

Het kost tijd en geduld om een goede stelling te krijgen, je paard moet zijn hele lijf gebruiken en als het ware om je binnenbeen heen buigen. Dit bereik je door veel voltes te rijden, je binnenhand van de hals af (absoluut niet trekken maar gewoon contact) en met je buitenteugel begrensen dat de volte niet groter wordt. Probeer dan je paard over zijn binnenschouder weg te laten lopen en de volte dus iets te sluiten (in het begin is elk pasje al een een overwinning dus dit moet je geen 20 rondjes achter elkaar doen en tevreden zijn met een paar pasjes per keer, dit kan je daarna langzaam uitbereiden). Vooral niet te veel plukken en trekken aan je paard. Als dit goed gaat kan je op een gegeven moment de hulpen geven voor het over de schouder naar binnen lopen en met je binnenbeen begrenzen zodat de volte niet kleiner wordt maar de buiging er wel is.

Ik hoop dat je het hele verhaal een beetje snapt, het kan maanden duren voordat je paard echt wil buigen maar de sleutel is geduld en niet te veel in 1 keer vragen. Als je nog vragen hebt pb me gerust :)

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 04:03

Nookie.
ik wil eigenlijk nieteens moeite nemen om hierop te antwoordden.. máánden tot je paard eens stelling aanneemt???
Lees eerst eens goed, waarover gaat deze discussie? over stelling, juist ja.. Waar heb jij het over, Buiging.
Een vraagje : waar dacht jij dat stelling vandaan komt, van de kont van een paard? Lieverd : Stelling zit in de hals. buiging zit doorheen het gehele lichaam.. Ooit al eens van het volgende zinnetje gehoord : stelling zonder buiging gaat, buiging zonder stelling gaat nooit...
Stelling & buiging is nog wel een groot verschil hoor!!!
Als je goed leest, zie je dat ik zeg, dat je de binnenteugel OPENT (>van de hals), en tegelijk BEGRENST (> niet trekken, maar druk houd). tot je paard nageeflijk is, zodra hij afkauwt en nageeflijk is, ben jij als ruiter dat ook. natuurlijk gaat dit nog in samenwerking met je binnenbeen, buitenbeen, en buitenteugel..

Met alle respect, ik ben niet uit op ruzie, maar asjeblieft, als jij er maanden over doet, tot je paard eens stelling aanneemt, hoelang doe je er dan over, tot je paard oefeningen van de hogere dressuur beheerst? Jaren......?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:26

Met stelling plaats je het hoofd en niet de hals , want dan ga je over buiging praten.
Je kan de stelling leren door b.v voor je paard gaan staan en het hoofd wat links of rechts plaatsen, draai nooit te ver want dat is niet fijn voor het paard er zit een beperking in(kijk eens plaatjes van het hoofd en de atlas vleugels) en hou nooit vast , maar vraag, het hoofd is juist gesteld als je beweging in de heup ziet, dus de heup aan de kant van de stelling naar voren komt.
Het beste kun je b.v de zijkant van de neusriem/kaptoom vastnemen en daar mee stellen niet vanuit de mond, zeker als jij en het paard het nog niet snapt en hij te lang vasthoud.

Blijf zeker in het begin op de basis volte werken, want op de rechte lijn zal je paard naar binnen vallen als je hem stelt, stuur niet met de teugel te ver van de hals, maar stuur met je zit en indirecte teugel hulp.
Als je rechtuit wil maak er dan een paar passen van en pak dan de volte weer op, rechtuit in stelling is vaak nog te moeilijk als je beide niet snapt wat het is om je paard tussen de teugel te houden, het paard kan het , maar jij moet weten wat je doet en wat er in het lichaam gebeurd.
Werk zeker in het begin niet met je benen , omdat je eerst de voorkant in orde moet hebben en als dat niet het geval is wat wil je dan met je been van achter bereiken,
Maar als je lest krijgt, zal je lesgever jou dit eigenlijk moeten vertellen, leer de techniek , dan snap je ook wat en hoe het werkt in het lichaam van het paard, vraag een stukje theorie als je rijles krijgt, het is makkelijk om te zeggen draai een volte en vraag stelling in de hoeken, maar wat doet stelling en waarom vraag je die? Paardrijden is meer dan er alleen maar opzitten.

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:21

ophouding geven en weer loslaten. Je buitenbeen duidelijk naar achterleggen, buitenhand naar voren doen en jebinnenhand iets naar binnen (wel iets druk op je buitenhand houden dus hè ;) )

ladytasjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 15:13

ik begin altijd met wending om de voorhand, daar word hij al lekker los van. Daarna begin ik stellingen. Links wil hij ook nooit zo goed, maar ik hoef maar even een por aan die kant te doen en buitenteugel begrensen zodat hij niet naar binnenvalt, veel kleine ophoudinkjes maken aan de binnekant en ik heb het voor elkaar. daarna hoef ik maar licht binnenbeen te geven. (en dan de teugels natuurlijk. Probeer het ook heel goed met je zit te doen. Dat helpt ook heel goed.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 19:58

J_Jennifer schreef:
Nookie.
ik wil eigenlijk nieteens moeite nemen om hierop te antwoordden.. máánden tot je paard eens stelling aanneemt???
Lees eerst eens goed, waarover gaat deze discussie? over stelling, juist ja.. Waar heb jij het over, Buiging.
Een vraagje : waar dacht jij dat stelling vandaan komt, van de kont van een paard? Lieverd : Stelling zit in de hals. buiging zit doorheen het gehele lichaam.. Ooit al eens van het volgende zinnetje gehoord : stelling zonder buiging gaat, buiging zonder stelling gaat nooit...
Stelling & buiging is nog wel een groot verschil hoor!!!
Als je goed leest, zie je dat ik zeg, dat je de binnenteugel OPENT (>van de hals), en tegelijk BEGRENST (> niet trekken, maar druk houd). tot je paard nageeflijk is, zodra hij afkauwt en nageeflijk is, ben jij als ruiter dat ook. natuurlijk gaat dit nog in samenwerking met je binnenbeen, buitenbeen, en buitenteugel..

Met alle respect, ik ben niet uit op ruzie, maar asjeblieft, als jij er maanden over doet, tot je paard eens stelling aanneemt, hoelang doe je er dan over, tot je paard oefeningen van de hogere dressuur beheerst? Jaren......?

volledig mee eens.

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:54

Dankje, kelly ;-)