Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
J_Jennifer schreef:je opent je binnenteugel (van de hals zodat je zijn hoofd als het ware naar binnen stuurt), en je begrenst met die binnenteugel(vasthouden), tot jou paard nageeft, en dan ben jij ook nageeflijk. In het begin kan die openingsteugel een heel stuk van de hals zijn. (niet naar achter, maar gewoon opzei). en naarmate jou paard beter die stelling aanneemt, hoe minder ver jij je hand van de hals hoeft te brengen.
Met je binnenbeen en de buitenteugel zorg je dat ie niet naar binnen valt.
Je kunt ook oefenen met contrastelling. Dan kan ie niet naar binnen vallen, maar is ie gesteld naar de kant van de muur..
) J_Jennifer schreef:Nookie.
ik wil eigenlijk nieteens moeite nemen om hierop te antwoordden.. máánden tot je paard eens stelling aanneemt???
Lees eerst eens goed, waarover gaat deze discussie? over stelling, juist ja.. Waar heb jij het over, Buiging.
Een vraagje : waar dacht jij dat stelling vandaan komt, van de kont van een paard? Lieverd : Stelling zit in de hals. buiging zit doorheen het gehele lichaam.. Ooit al eens van het volgende zinnetje gehoord : stelling zonder buiging gaat, buiging zonder stelling gaat nooit...
Stelling & buiging is nog wel een groot verschil hoor!!!
Als je goed leest, zie je dat ik zeg, dat je de binnenteugel OPENT (>van de hals), en tegelijk BEGRENST (> niet trekken, maar druk houd). tot je paard nageeflijk is, zodra hij afkauwt en nageeflijk is, ben jij als ruiter dat ook. natuurlijk gaat dit nog in samenwerking met je binnenbeen, buitenbeen, en buitenteugel..
Met alle respect, ik ben niet uit op ruzie, maar asjeblieft, als jij er maanden over doet, tot je paard eens stelling aanneemt, hoelang doe je er dan over, tot je paard oefeningen van de hogere dressuur beheerst? Jaren......?