paard wil niet ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard wil niet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:31

Ik zit met eenn probleem..
Mijn paard ( draver ) wil totaal niet ontspannen als ik met haar in de bak werk. Stap gaat dan nog wel. Dan loopt ze ook nageeflijk, maar zodra ik aan ga draven gooit ze dr hoofd de lucht in ( heb al wel een martingaal ) en spant ze zich verschrikkelijk. Ook heeft ze een periode gehad dat ze alleen maar steigerde als je ging draven, dit is gelukkig al minder. Maar hoe kan ik mijn paard laten ontspannen ? Met lange teugel draven wil niet want dan gaat ze heeeel erg hard.
Misschien een beetje een rare vraag, maar ik zit er wel heel erg mee.

aeolusnr1

Re: paard wil niet ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:52

Toch ga jij die stap moeten en durven zetten, als je aan de teugels blijft trekken lukt het zeker en vast nooit, je moet je paard het vertrouwen geven, dus langere teugel niet meteen helemaal los natuurlijk, maar geef toe, en vraag nadien weer om te vertragen.
Tracht vooral ook te vertragen en te stoppen door helemaal niet aan de teugels te trekken, eerder het tegendeel geef de teugels een beetje toe terwijl je vraagt om te stoppen, doe dit samen met een instructeur.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:55

Past het zadel goed?
Is ze ook een keer nagekeken door een ostheopaat of fysiotherapeut?
Paarden steigeren echt niet zomaar bij het aandraven, is toch meestal een aanduiding van pijn.

Nookie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:07

Hoe gaat het met longeren? Doet ze dat dan ook? Al je haar aan de longeerlijn goed leert dar "ho" langzamer is kan dit ook helpen onder het zadel

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:13

Ik heb vandaag les gehad van Fred Thornton (canadese westerntrainer).

Mijn paard is ook vaak hyper :):) en neemt vaak zelf het initiatief om maar te gaan draven en om snel te gaan. Les van vandaag was: iedere keer als hij niet doet wat ik zeg, of te snel gaat uit eigen beweging, dan zet ik hem op een hele kleine cirkel en laat hem net zolang (korte)rondjes lopen totdat hij ontspant en het zat is. Ik pak dan alleen de binnenteugel, de buitenteugel hangt gewoon los. Ook geen druk met je benen. Als hij rustiger wordt, dan je paard rustig laten staan :Z hij mag pas wegstappen als jij het zegt. Dit moet je opbouwen vanuit stap naar draf enz. Het is niet zomaar klaar maar de aanhouder wint. Rukken en trekken aan de teugels en kwaad :( worden helpt echt niet. (uit eigen ervaring) Begin uit stap en bouw het hieruit op, dit kan wel een paar weken duren voordat het kwartje valt. Hier nog een leerzaam filmpje, succes !

http://www.youtube.com/watch?v=cmMvouzIHsA

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 04:11

ik heb toevallig ook zo'n paardje te rijden nu..
Ik weet niet precies, of dit een uitkomst is, aangezien ik er pas 3daagjes mee aan het werk ben, maar het helpt tot nu toe in ieder geval al wel.
Overgangen, overgangen, en nog duizendddd overgangen!

Als iemand nuttige tips heeft, ze zijn altijd welkom?!

p.s paard is verschillende malen compleet onderzocht, scheelt niks aan...?!
en aan de longe doet ze dit absoluut niet..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:31

Misschien les nemen in rechtrichten/gymmen.
Laat ook het zadel nakijken en hoe is jou rijstijl,
Denk dat het probleem niet bij het paard zit als hij helemaal in orde is, maar bij jou techniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:05

@ aeolusnr1 : Ik heb ook geprobeert met langere teugel te draven. Maar dan gaat ze echt heel erg hard. Dan reageert ze sowieso niet meer op myn hulpen?

@ x_Marr : Jaa het zadel past goed. Heb het nog nagekeken. Geen bobbels in de kussen ofzo en het ligt ook nog goed.

@Nookie87 : Met longeren luisterd ze wel goed en ontspannt ze ook..

@Hollowpoint : Bedankt voor de tip, ik zal het morgen proberen! Maar van mijn instructrice moest ik juist 'niks' met mijn binnenteugel doen, maar meer met mijn buitenteugel?

@ midgie : Ik rijd sinds 11 weken weer, maar mijn vriendin reed haar die tijd en toen deed ze precies hetzelfde. Ik denk dat het idd niet aan het paard ligt , maar dat wij allebei niet zo goed weten hoe we ermee om moeten gaan..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:19

Zet je paard inderdaad op een volte en probeer zo min mogelijk met de teugels te doen. Met je zit en eventueel stemhulpen kun je veel meer bereiken. Ik denk dat je paard op dit moment vlucht voor jouw teugelhulpen, dat verklaard het steigeren ook.

Probeer om langzamer licht te rijden dan je eigenlijk zou doen in het tempo dat je paard draaft. Net een tikje langzamer, jezelf langer maken alsof je je voeten in het zand wil zetten en met je hoofd in de wolken zit. Op die manier zeg je met je zit al tegen je paard "ik wil graag langzamer"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:22

@ Ineke2 : Zithulpen reageert ze gek genoeg helemaal niet op. Maar ik denk dat het door het zadel komt. Zadel ligt vrij 'hoog' waardoor ik het gevoel heb dat ik niet echt contact heb met mn paard. Vluchten voor de teugelhulpen kan het inderdaad zijn. Langzamer lichtrijden vind ik zelf erg moeilijk. Maar dat helpt inderdaad wel. Gewoon blijven oefenen dus haha.
Bedankt voor de tip !

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:22

Kijk anders eens op http://www.paardenbegrijpen.nl misschien heb je er wat aan.
Lekker gaan gymmen.
idd niet teveel op de buiten teugel doen, laat die los en werk aan stelling en buiging aan de binnen teugel en let vooral op je zit dat je uit zijn rug blijft , hoe meer gespannen jij zit hoe meer dat hoofd in de lucht gaat, zou ook de martingaal in de bomen hangen en zorgen dat je zelf gaat leren dit te verhelpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:25

@ midgie : Ik zal er eens op kijken. Hmm wat raar dat ik juist meer met mijn binnenteugel moet doen! Mij is geleerd dat de binnenteugel 'los' moest zijn. Haha , ik zal eens kijken hoe het nu gaat zonder martingaal. bedankt!

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:31

Ik heb zelf ook een draver gehad. Toen kreeg ik als tip, als je paard in draf niet wilt ontspannen, weer terug te gaan naar de stap, net zo lang totdat ze weer ontspant. Daarna weer draven, en als ze niet ontspant, weer terug naar de stap. Desnoods stap je driekwartier. Bij mij heeft het heel erg geholpen. Ook is het belangrijk dat je in draf een goed basistempo houdt, en dan zie ik bij de meeste dravers liever wat langzamer. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:34

Jij hebt het zadel nagekeken..maar jij ziet niet wat een ervaren zadelpasser ziet..je paard groeit, wordt breder of verliest juist spieren..hierdoor kan het zadel gaan knellen en dit kan zeker wel het geval zijn bij jouw paard. Ik zou dus iemand laten komen die er verstand van heeft...

Tot die tijd zou ik hem lang en laag longeren over de rug.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:45

Misschien kan je eens proberen om iets anders te gaan doen met je paard. Een stapbuitenritje, zonder zadel rijden, dat soort dingen. Als je paard leuke nieuwe dingen gaat doen krijg je misschien een nog betere band met hem en wordt ontspannen op den duur makkelijker. Verder inderdaad veel overgangen, houdt je paard bezig zodat hij er niet onderuit wil gaan rennen. Succes!!

Het is trouwens inderdaad erg belangrijk dat je zadel in orde is, misschien een idee om er eens iemand anders naar te laten kijken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 11:03

Jeanine84 schreef:
Jij hebt het zadel nagekeken..maar jij ziet niet wat een ervaren zadelpasser ziet..je paard groeit, wordt breder of verliest juist spieren..hierdoor kan het zadel gaan knellen en dit kan zeker wel het geval zijn bij jouw paard. Ik zou dus iemand laten komen die er verstand van heeft...

Tot die tijd zou ik hem lang en laag longeren over de rug.

Inderdaad, vind het altijd vreemd als mensen denken te weten als hun zadel past omdat ze het zelf gecontroleerd hebben, maar geen opleiding oid. tot zadelmaker hebben gevolgd..
Mag ik ook nog een antwoord op mijn andere vraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:11

@ wake_up : Oke ik zal dat ook eens gaan proberen. Sta overal voor open want ik wil ook dat myn paard het naar haar zin heeft.

@ Jeanine84 : Ik geef je helemaal gelijk, maar dit paard is niet van mij.. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat het het zadel is. De ene keer is er niks aan de hand , en de volgende keer is het weer zo ver.

@ccathalijne : Staptritjes buiten doen we al. Vinden we beiden erg leuk. Zonder zadel rijden durf ik zelf niet zo goed *bloos* Omdat ik bang ben dat ik haar niet hou of dergelijk.

@ x_Marr : Sorry ik heb helemaal over je vraag heen gelezen. Nee ze is niet nagekeken volgens mij. Maar ze heeft dit voor myn operatie nooit gedaan , in ieder geval niet zo heftig. Ben namelijk 2 weken geleden geopereerd en heb hierdoor 11 weken niet kunnen rijden en rij dus weer sinds kort. In die tijd heeft iemand anders mijn paardje gereden en sinds dien doet ze dit. Maar het komt niet door haar hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:20

Misschien is het stress? Ze heeft de afgelopen tijd namelijk veel verschillende ruiters gehad. Ze heeft afgelopen tijd ook een dip gehad. Ze zat niet zo lekker in dr vel. Gelukkig nu wel weer, maar ziet ze het rijden in de bak even niet meer zitten ?
Want buiten doet ze niks..

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:46

Liindii, het probleem bij een paard die veel ruiters heeft gehad, is snel dat ze proberen onder het werk uit te komen, vooral als een aantal ruiters niet consequent zijn. Maar met mijn tip eerder in het topic moet je wel rekening houden dat het tijd nodig heeft voordat je paardje helemaal ontspannen gaat lopen ;) maar dan merk je ook verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 17:52

@ wake-up ; consequent zijn vind ik inderdaad wel moeilijk maar ik ben al wel veel consequenter. Ik besef het idd dat het tijd gaat kosten maar dat vind ik niet erg

iedereen bedankt voor de tips