Gangen vasthouden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Gangen vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:09

Mijn paard heeft op zich prima gangen, en de balans is ook heel behoorlijk. Ze loopt met een lekker lang teugeltje in stap, draf, en galop, binnenhoefslag is ook geen probleem, en ze wordt steeds losser in haar lijf.

Alleen heeft ze in de draf en galop de neiging om terug te vallen. In de draf vooral als ik met figuren bezig ga, in de galop met figuren maar ook nog wel eens als ik de teugels loslaat.

Ik zet haar dan weer terug in de 'correcte' gang, meestal een half rondje, dan mag ze op mijn commando terug.

Nou is het een merrie van 7 die nooit goed is doorgereden. Pas sinds januari ben ik met haar aan de gang gegaan. Is dit dan vooral een balansprobleem, en moet ik dit de tijd geven - wordt het vanzelf beter, of is het een soort uitproberen/gewenning en moet ik het echt afstraffen (dus onmiddelijk stevig drijven en echt even 'op mijn strepen gaan staan', zeg maar)?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:43

Dat is moeilijk te zeggen vanaf hier, het kan beiden wel. Hoe doet ze het met balkjes lopen?

aeolusnr1

Re: Gangen vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:56

samen met een instructeur oplossen, dit moet je kunnen zien hé.

Dani

Re: Gangen vasthouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 22:35

Balkjes heb ik tijdje niet gedaan, maar dat ging wel steeds beter. Afstand inschatten vind ze lastig, eentje gaat goed, twee ruim uit elkaar ook, maar liggen ze iets dichter op elkaar, tikt ze regelmatig het tweede balkje aan.

Ik snap dat een instructeur hierbij kan helpen, maar vaak zijn er wel een soort 'algemene tendensen' aan te geven. Ga ook wel even kijken aan de longe, heb ik ook een tijd niet gedaan maar misschien dat ik het dan iets beter kan beoordelen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 08:00

Gelijk consequent doorzetten, consequentie is het belangrijkste bij het paardrijden. Jonge paarden vallen snel terug in een makkelijkere gang. Als je ze van het begin af aan aanleert dat ze de gang moeten volhouden tot jij vindt dat ze terug mogen, voorkom je zulke problemen.

Als ze terugvalt, gelijk aanporren in een stevige middendraf en dat consequent volhouden.