waar is het vertrouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJolijn

waar is het vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:07

ik ben eigenlijk totaal het vertrouwen in mn paard kwijt, hier het verhaal:

ik heb een arabier, Brenda, van 19 jaar, maar o zo actief. toen we haar kochten(ong. 2 jaar geleden) ging alles goed, stap draf galop, en de dingen van L1 gingen ook goed(ik startte niet hoor!). ik heb wel een aantal keer gevlogen, maar dat was gewoon uitproberen(is weer over gegaan na 2 weken)ze is altijd moeilijk na de galop rustig te houden, dan moet je echt weer 5 min. stappen voor je weer kan draven, anders gaat ze telkens weer in galop. dat was opzich geen probleem. we hadden priveles met een buurmeisje en nog een andere fries, alles ging goed. ik deed mee aan een onderlinge wedstrijd in de B groen(zonder galop) omdat ze zo hevig was na de galop, ik wou daar nog op oefenen. en met resultaat; 1e! maar daarna begon het, de 3e les na die wedstrijd(het heeft niets met de wedstrijd te maken hoor!) was ze wat druk, maargoed, dat is ze vaker. dus op de terugweg(van de bak naar huis, ong. 1 km.) reed ik achter die fries aan, die stond namelijk vlak bij ons. maar die fries loopt iets harder dan mn arabiertje. dus toen ging OPEENS, zomaar uit het niets die fries draven, en brenda er achteraan natuurlijk, maar mn vader liet dr los(ja hij had haar vast, voor de zekerheid)en zij ging keihard in galop die fries proberen in te halen, er kwamen vrachtwagens en auot's(1 met trailer) aan en ik dacht dat we een ongeluk zouden krijgen. dit is gelukkig niet gebeurt maar ik was wel het vertrouwen kwijt, ze had dit nog nooit gedaan op de weg. de les erna met instructrice over gehad, en gewoon doorgaan, stappen en draven, galop durfde ik niet meer. ik had ondertussen wel in mn eentje priveles. ik heb dus nu zon beetje 1/2 jaar niet meer gegaloppeert, maar het draven en stappen ging goed. maar toen begon het weer, ik reed maar 1 x in de week, omdat ik zonder mn instructrice niet durfde te rijden. bokken in draf, nadat de hoefsmid was geweest. maar het lag niet aan de hoefsmid, want na 3 weken deed ze het nog. nu, de afgelopen les ging wel super, dus ik durfde weer 1 x alleen te rijden, maar nu niet meer. hebben jullie nog tips om weer allen te rijden, en in galop te gaan?

ps. ik rijd met een thiedemann, maar ALTIJD op t 1e gaatje, hij hangt eigenlijk los, maar het is meer voor mn idee, en in de zomer is die er altijd af, mn paard is namelijk in de zomer echt super rustig.tis een zomerpaard!

ps 2: sorry voor het lange verhaal, ik moest het even kwijt. maar ik heb mn angst voor haar niet ontkent.

groetjes, ik hoop op tips!

Karenx

Re: waar is het vertrouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 09:01

Ik snap dat je nu een bang bent om alleen te rijden (galopperen).
Maar kan je instructrice je dan niet een keer zitles geven ofzo dat je zeker weet dat je als een huis zit en je dan een keer aan de longeerlijn nemen in galop bijv.
En als het voor je idee is kan je ook bijv. een bodyprotector kopen (zelf heb ik het er niet zo mee maar goed).
Zo is het meestal 'minder' eng, al zit dat een beetje tussen je oren;)

Met vrijrijden zal ik het langzaam opbouwen...
Bijv. als je echt heel bang bent ga er een rondje naast lopen (maar wel dat je paard is opgezadeld)...
Dan als die lief is ga je er eens een rondje opzitten (eventueel dat iemand hem vasthoudt).
En maak dan veel overgangen naar stil staan en stap.
En zo zou ik het dan opbouwen....

Succes ermee!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 12:01

Het lijkt me goed als een ervaren ruiter je paard eens een tijdje doorrijdt.
Ze lijkt je de baas te zijn. En dat kan echt gevaarlijk zijn.
Je moet haar doorpakken, maar uit je verhaal blijkt dat je dat (nog) niet kunt en durft.
Lastig, maar dat moet je echt leren.
Wanneer dat goed gaat met de ervaren ruiter, kun jij met behulp van goede instructie het weer opbouwen...
Enne.. misschien zijn er Bokkers bij je in de buurt die je wat op weg kunnen helpen. Waar woon je?

Want anders komt het er toch op neer dat je (al klinkt het hard) op zoek moet gaan naar een pony die beter bij je past.

PS. ... voor je eigen veiligheid mag m.i. een tiedeman strakker...(maar beter is goede hulp)
Het is niet optimaal, maar jouw veiligheid staat voorop.
Veel succes.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 19:28

dankje, ik durf er nu wel weer alleen op, aangezien de lessen deze keer weer heel goed gingen!
en idd, vertrouwenswerk doe ik heeel veel(aan de hand stappen, draven, poetsen enz.) en t gaat nu allemaal goed!
en ze is me niet de baas, want ze kan het wel, rustig na de galop, maar het is meer(voor mij dan) een gevoel dat ze de laatste lessen zo gebokt heeft denk ik, dat ze het weer gaat doen.
de les ging nu heel ontspannen(vanzelf aan de teugel, zoals ze meestal doet, rustig draven, stappen en de rest!) dus ik denk als het volgende week nog zo is, ik weer ga galopperen9gewoon een klein stukje).
t was wel grappig, een paar keer toen ze zo ging bokken moest ik natuurlijk gewoon doorrijden, maar toen ging ze in galop.
ik bekeek het van de positieve kant: niet van o jee, ze heeft gebokt maar meer; ze heeft gebokt maar k heb wel gegaloppeert.dat vond ik wel goed van mezelf.

senna21: thiedeman strakker is geen optie in mijn ogen, ze word er alleen maar vervelender door, ik rijd liever zonder, gelijk zodra mn vertrouwen terug is of het weer lekker warm word als deze week!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 19:31

oja, ik had over mn zit ook al gevraagd, was helemaal goed volgens haar ;) , ik val er namelijk ook niet af, als ze bokt/steigert(een enkel keertje steigert ze een beetje) :D
en aan de longe doet ze juist vervelend, en ik wil niet aanhankelijk worden van de longe, kan ik alsnog niet zelf rijden :+
heb ook iemand gevonden die wel elke keer erbij wilt staan, dat geeft me iig een veilig gevoel! dus ik ga gewoon voor de galop! ik laat jullie weten wanneer ik heb gegaloppeerd en hoe het ging!

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-09 13:21

ik heb weer gegaloppeerd, :D de 1e keer een paar passen(een halve lange zijde, ong. 15 meter) :+ de 2e keer een grote volte en nog een korte zijde!!! vond het zelf erg goed. alleen ze begon wel een paar keer te bokken bij het aanspringen. :(

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 13:32

ts is jouw pony lichamelijk helemaal in orde?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 09:47

ja, lichamelijk helemaal in orde, hoezo? t bokken doet ze nu niet meer, dat kwam denk ik door twee dingen: dat ik zenuwachtig was en iets te hard aandreef, dat vind ze niet leuk

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:01

Nou, fijn dat het toch weer goed gekomen is. Ik vind het heel dapper dat je in galop bent gegaan. ;)