paard "scheef" door ruiter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

paard "scheef" door ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 19:04

Hallo,

mijn paardje loopt al een hele tijd 'scheef'.
veel geprobeerd, rechtstellen etc. maar helpt niet echt.
nou ben ik zelf ook niet helemaal recht in me rug (éne rib steekt meer naar voren zegmaar), dus toen ik toch een bij de dokter was heb ik dat gevraagd en die zag wel wat assymetrie, kon met oefeningen wat verholpen worden maar vond dat niet noodzakelijk.

maar nu ben ik er dus echt achter dat het echt aan mij ligt , instructeur zegt dat ook, dat ik me vast zet in me schouders en heupen.
hier stoor ik dus heel erg me paardje mee, als ik verkeerd zit kan ik haar nooit de goede kant op sturen of laten ontspannen.
ik ben de enige die op haar rijdt en heb haar zelf ingereden.
hier werk ik dus nu rij technisch aan (rij geen wedstrijden ofzo hoor, maar wil het me paardje makkelijker maken).
maar wil er bij mezelf ook wat aan doen.
dus weer naar de dokter geweest en die vond mijn opmerking dat ik mijn paard ermee zou hinderen onzin.
dat kon niet, dat kon hij zich absoluut niet voorstellen zei hij.. hij vind het zelf maar erg gering, maar stuurt me toch door naar een cesartherapeut.
moet er wel bij zeggen dat mijn dokter er zo eentje is die vind dat alles tussen de oren zit..

kent iemand dit??
kan t door mijn 'scheefheid' komen?

Alicia2u

Re: paard "scheef" door ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 19:21

Ik ben dat exact nu aan het onderzoek voor mijn afstuderen. Ik werk daarbij samen met een cesartherapeut. Ik zit nu in de laatste lesweek en na 8 weken les zie ik enorme veranderingen bij zowel mensen als paarden. Je kunt er dus zeker wat aan doen bij de juiste begeleiding. Je kunt me pm-en voor meer informatie.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:38

Ik denk ook zeker dat het door jou kan komen. Heb het al vaker horen zeggen van mensen met veel ervaring in de paarden. Ik denk zelf dat ik er enigsinds ook een beetje last van heb. Ik denk dat er ongelovelijk veel ruiters zijn die er last van hebben. Ook denk ik, dat wanneer je er zelf bewust van bent en er ook bewust mee bezig gaat je het zeker stukken kunt verbeteren. En dat je daar zowel paard als ruiter(jezelf dus:P) mee kan helpen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:41

Ik denk dat huisartsen niet zoveel weten of paarden en ruiters en hoe die elkaar kunnen hinderen, daar hebben ze natuurlijk ook geen diploma voor.
Een vriendin van mij (fluutje hier op bokt) is fysio en bezig met opleiding tot dierfysio en hier heel veel mee bezig.
Zij geeft ook ruiterfitness en kan je er vast veel meer over vertellen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:05

Het is vrijwel zeker jouw fout, dat wel maar of die assymetrie in jouw lichaam de enige oorzaak is, dat betwijfel ik idd ten zeerste.
Jij zit gewoon niet recht, dus scheef, en dit geeft deze reaktie bij jouw paard.
Die assymetrie in jouw lichaam is jouw conformatie, zo ben je nu eenmaal, maar je kan idd door bepaalde oefeningen dit een beetje corigeren.
Maar dan zul je nog steeds voor het paard niet rechtgenoeg zijn tijdens het rijden, soms moet je zelfs een beetje contrastelling geven om een recht resultaat te bereiken.
Dus specifieke zitles nemen bij een expert is zeker de boodschap en dan samen met een instructeur het verder proberen af te werken.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:25

Je hoeft tegenwoodig niet meer eerst naar de huisarts om doorgestuurd te worden naar een therapeut ;) Kun je gewoon zelf langsgaan!

Idd kun je door een verkeerde lichaamshouding je paard scheef rijden.
Tipje: koop een fitnessbal en ga daar wat oefeningen mee doen. Zit vaak een boekje bij ;)
Daarnaast is het idd zaak om dmv therapie je houding te verbeteren, maar ook zitlessen zijn daarvoor heel goed.
Knap van je dat je dit zelf inziet en er iets aan wil gaan doen +:)+