Groot probleem linkergalop.....!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Volanske

Groot probleem linkergalop.....!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 11:04

Mijn paard ruin 7 jaar oud is 5 weken geleden behandeld door een Chiropractor.
Hij had last van zijn rug door een verkeerde zadel.

Hij heeft inmiddels geen gevoelige rug meer dus als ik erop druk , drukt hij zijn rug niet meer weg. dat is positief.. Hij was tot nu toe heerlijk soepel en buigzaam in zijn lijf en liep super fijn.

Echter het probleem linksom in galop is weer terug na behandeling chiropractor.( hij vertoonde dit probleem ook 2 weken voor bezoek chiropractor)
Opsomming: Geen buitenteugel aannemen ,ongeloofelijk wegvallen over de buitenschouder op minimale druk binnenteugel.
Bit extreem vastpakken, vertragen in tempo of racen als een gek, niet willen nageven niet eens op een lange zijde.
hard rennen en absoluut niet ondertreden met zijn binnenbeen. Dit doet hij weer sinds 2 dagen.Ook pakt hij rechts of het nu de binnen of buitenhand is vast.
Vandaag gaat mijn instructrice erop om te kijken of het niet aan mijn rijkunsten ligt. Rechtsom in galop is hij perfect alleen op buitenteugel binnen been te rijden. Mijn binnenteugel dient echt alleen als richtingwijzen.
Overigens is links zijn makkelijke kant en rechts zijn moeilijke.. maar nu is het andersom :?

Iemand wat tips betreft rijkunsten mocht het hier aan liggen..??

Anoniem

Re: Groot probleem linkergalop.....!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:07

eerst in stap en draf alle kanten op buigen. De kant waar hij vast zit losmaken, contrastelling rijden op de andere hand.
even een maand zo doorgaan, zonder galop, tot hij rechter is en dan pas nog een keer proberen

aeolusnr1

Re: Groot probleem linkergalop.....!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:37

idd moeilijke kant eerst extra aanpakken en wanneer dit echt verbeterd dan pas weer aan de gallop beginnen denken.
Maar de meeste kans is inderdaat dat de ruiter dit probleem maakt, heel veel aandacht aan je houding houden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:42

Wat zegt je CP hier van? Klopt dat wel of niet?
En heeft hij je ook oefeningen meegegeven?
Alleen 'kraken' doet vaak niet veel.
Een paard moet daarna vooral de spieren trainen zodat hij niet terugvalt in zijn oude houding.

Volanske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:22

Hoi,

Alle oefeningen die mijn CP meegegeven heeft deed ik al veel binnenhoefslag, binnen voltes. voor waarts neerwaarts. Veel tempowisselingen en we zijn nu ook begonnen met schouderbinnenwaarts. Balkjes/cavaletti..
Hij buigt overigens in draf en stap super in en merk weinig tot niks van een makkelijke of moeilijke kant. Kan makkelijk contrastelling nemen. De CP is ook een dierenarts en ze gaf aan dat hij er qua bespiering en conditie super uit ziet.. Geen scheve bespiering of iets dergelijks..
Het is echt puur de linker galop. Dan wordt alles zo extreem van tempo tot het vastpakken... Hij is ook een echte slimmerd zodra hij merkt dat ik ergens moeite mee heb grijpt hij dit ook als kans aan om dwars te worden..
Ik krijg het gewoon niet opgelost wat ik ook doe...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 14:37

Bij een jong paard doe ik dit:
extra stelling naar binnen vragen (schoudervoor), goede verbinding houden met de buitenteugel en buitenbeen controlerend en ondersteunend naar achteren leggen.
Let op dat je op het goede moment je beenhulp geeft. (als achterbeen naar voren wil stappen)
Vermijd knellen van je benen en zwaar zitten.
Je kunt checken of het aan jou of je paard ligt, door er iemand anders op te zetten (die wel goed kan rijden natuurlijk) of aan de longe te galopperen.

oeps, zie nu dat ik je eerste bericht niet goed heb gelezen. :o ... wat zei je instructrice?